ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

فیلترینگ، قطعی اینترنت و طرح صیانت؛ دغدغه‌های اصلی کاربران ایرانی درباره اینترنت

در حوزه آزادی‌های اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از آبان 96 تا آبان 1400، سه مساله اصلی فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، قطعی اینترنت و طرح صیانت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. گزارش آماری که ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۴

در حوزه آزادی‌های اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از آبان 96 تا آبان 1400، سه مساله اصلی فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، قطعی اینترنت و طرح صیانت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. گزارش آماری که در اینباره تهیه شده نشان می‌دهد فیلترینگ و قطعی اینترنت در ایران وابستگی فراوانی به موضوعات و مسائل سیاسی در کشور دارد.

گزارش لایف وب از بررسی توییت‌ها و پست‌های تلگرامی چهار سال اخیر نشان می‌دهد که کاربران در این سالها بر سه موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و قطعی اینترنت و طرح صیانت بیشتر از همه زمان‌ها واکنش نشان دادند و سعی داشتند با ایجاد موج در توییتر و تلگرام، نسبت به این موارد واکنش نشان دهند.

فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی

نخستین مساله حول فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی است. اگر یادتان باشد فیلترینگ تلگرام به دنبال رخداد اعتراضات دی ماه 96 در این سال به طور موقت انجام شد که در نهایت اردیبهشت ماه 97 به دستور بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه از دسترس کاربران به صورت کامل خارج گشت و تاکنون نیز رفع فیلتر نشده است. به موجب این رخداد، بحث استفاده از فیلترشکن‌ها و پوسته‌های تلگرام همچون هاتگرام و تلگرام طلایی در شبکه‌های اجتماعی داغ شد.

بزرگترین موج فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مربوط به فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت 97 است. میزان محتوای تولید شده برای این موضوع در طول چهار سال گذشته بیش از دو میلیون پست در کانال‌های تلگرامی بوده است. علت آن تبلیغ فیلترشکن‌ها و پوسته‌های تلگرامی مختلف در کانال‌ها بوده که تا الان نیز ادامه داشته است. همین موجب شد تا میزان محتوای مربوط به این مساله در توییتر و تلگرام  از دیگر مسائل بیشتر شود.

گزارش چهار سال گذشته نشان می‌دهد که تنها مدتی پس از فیلترینگ تلگرام موجی از واکنش‌ها به اظهارات دادستان کل کشور درباره در دستور کار قرار دادن فیلترینگ اینستاگرام پدید آمد اما در نهایت تصمیم اجرایی برای این موضوع گرفته نشد. اینستاگرام در کشور فیلتر نشده هرچند برخی از مقامات مسئول باور دارند که این شبکه اجتماعی باید از مدت‌ها پیش در ایران مسدود می‌شد.

در ادامه‌ مساله‌ فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی، موج کوتاهی نیز در خصوص عدم نظارت بر فضای مجازی همراه با بحث شبکه ملی اطلاعات به وجود آمد که کاربران موافق فیلترینگ شبکه‌های مجازی خارجی، نسبت به عدم پیگیری دولت برای این موضوع انتقاد کردند.

ظهور شبکه اجتماعی کلاب هاوس در فروردین 1400 به بسترهای فضای مجازی و رو آوردن کاربران ایرانی برای عضویت در این شبکه اجتماعی، بحث فیلترینگ این شبکه را داغ کرد و پس از مدت کوتاهی نیز این اپلیکیشن در لیست شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده (لااقل در بستر اینترنت سیار) قرار گرفت. تا به امروز هیچ نهادی مسئولیت فیلترینگ کلاب هاوس در اینترنت سیار را برعهده نگرفت، هرچند این روزها دیگر یا اساسا اختلالی وجود ندارد یا بسیار کم‌رنگ است.

قطعی اینترنت

ناآرامی‌ها در سال‌های اخیر که منجر به اتفاقات و مسائل امنیتی گردید، عامل اصلی قطعی اینترنت در این سال‌ها بوده است. اعتراضات دی ماه 96 و اعتراضات آبان 98 در پی گرانی بنزین و اعتراضات مردم برخی استان‌ها، موجب قطعی اینترنت یا به شکل سراسری یا به شکل محدود در یک شهرستان شده است. این موضوع نشان از آن دارد که قطعی اینترنت ایران، وابستگی فراوانی به موضوعات و مسائل سیاسی امنیتی در کشور دارد.

بزرگترین موج قطعی اینترنت مربوط به آبان سال 98 است که اینترنت سراسر کشور به مدت چند روز قطع شده بود. قطعی اینترنت دومین مساله از نظر برتری میزان محتوا در بین مسائل مربوط به محدویت‌های اینترنت و فضای مجازی است. در توییتر اما رتبه اول کل مسائل مربوط به قطعی اینترنت است؛ به عبارتی بیشترین دغدغه کاربران توییتر در طول این چند سال بحث رفع قطعی اینترنت بوده است.

طرح صیانت و زمزمه‌های «اینترنت ملی» 

صحبت از طرح ساماندهی فضای مجازی یا همان طرح صیانت با اسامی مختلف از دی ماه 99 در مجلس آغاز شد اما در آن زمان هنوز به موج فراگیری تبدیل نشده بود. تیرماه امسال بود که این بحث مجددا داغ شد و نهایتا در ششم مرداد 1400 که بررسی این طرح کمیسیون فرهنگی مجلس به تصویب رسید، موج گسترده‌ای از واکنش‌ها به این موضوع پدید آمد. گزارش لایف وب نشان می‌دهد بزرگترین موج دفعی در خصوص مسائل آزادی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در روز ششم مرداد و در واکنش به این طرح شکل گرفته است. 

اغلب واکنش‌ها، انتقاد، ابراز نگرانی یا ترس کاربران در خصوص قطع دسترسی به اینترنت جهانی، قطع ارتباط با کشورهای جهان، قطع یا فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله اینستاگرام و قطع ابزارهای تغییر دهنده IP بوده است. طرح صیانت موجب واکنش یک باره و هیجانی کاربران در آن روز و در نتیجه، پدیدآورنده اوج انتقادات در کاربران شده است.

نکته جالب این است که حتی پدیده‌ای مانند قطعی اینستاگرام و واتس‌اپ که یک پدیده جهانی بود در ابتدای امر دغدغه بسیاری از کاربران شد و آن را بی‌ارتباط با طرح صیانت ندانستند. این مساله نشان می‌دهد کاربران نسبت به هر نوع مسدودسازی حساس هستند و بی‌اعتماد شدند.

هم‌اکنون در بین مسائل مربوط به محدودیت‌های اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، مهمترین مساله و دغدغه کاربران، طرح صیانت است چون که هنوز تصمیم نهایی و قطعی مجلس شورای اسلامی برای این طرح مشخص نبوده و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • حسین سلیمانی
    حسین سلیمانی | ۹ آبان ۱۴۰۰

    اگر اینترنت نبود هرگز نمیتونستم مدرک دانشگاهیم رو بگیرم. چه سرچ ها که برای دریافت جزوه های خوب خارجی انجام دادم. چه سرچ ها که برای مقالات بین المللی برای پایان نامم انجام دادم. چه مکاتباتی که من و استاد راهنمام با اساتید بین المللی بر روی یک مبحث علمی انجام دادیم. پدربزرگم با وجود این‌که همیشه ارزوی رفتن به مکه رو داشت پول این کار رو به یک زوج‌ جوان هدیه داد و به صورت آنلاین خانه خدا رو زیارت کرد. و بعد به رحمت خدا رفت. روحت شاد. ببینید اینترنت یک ابزار فوق العاده مفیده و در این مورد هیچ شکی نیست. اگر کسی در این مورد شک داره دلیلش اینه که اون از این ابزار درست استفاده نمیکنه و خودش و خانوادش مشکل دارن. چرا باید جامعه محققین کشور و هنرمندان و کسب و کارهای بزرگ‌ به پای این عده قلیل بسوزن و نابود بشن!
    از طرفی منی که در یک دانشگاه تراز اول در رشته برق تحصیل کردم یک‌ مثال از حوزه برق واستون میارم. همه انسان های کره زمین از برق استفاده می کنن درسته؟ و شبکه برق تمام دنیا همگی بهم‌ متصله. اگر برق یک منطقه قطع شه از قسمت های دیگه دنیا این‌کمبود رو جبران می کنن. هر چقدر برق محدود بشه ضریب اطمینانش هم پایین تر میاد و با خاموشی های بیشتری مواجه میشیم. نمیتونیم بگیم که برق باید ملی بشه این کار به خودمون صدمه میزنه . اینترنت هم به همین صورته. هر چقدر محدودتر بشه امنیت و ضریب اطمینانش پایین تر میاد. نمیدونم خوب توضیح دادم یا نه اما امیدوارم متوجه منظورم شده باشید. به هر حال علم هم‌ با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفته . اگر تا دیروز استفاده از ویدیو حرام اعلام شده بود الان میبینیم که اکثر مردم ماهواره دارن. اینترنت هم قطعا تکنولوژی های جدیدی میاد که نمیشه جلوشون رو گرفت. بهترین راه آموزش استفاده درست از این ابزاره نه محدود کردن اون. هر چقدر محدودتر بشیم بیشتر صدمه میبینیم....

  • avvvvab
    avvvvab | ۹ آبان ۱۴۰۰

    زینها که برشمردی هیچکدام را باکی نیست
    دغدغۀ اصلی (پاشنۀ آشیل) این‌ترنت فقط سرعت است
    و السلام

    • expert_developer
      expert_developer | ۹ آبان ۱۴۰۰

      با سرعت بالا می خوای سایت حوزه نیوز رو باز کنی؟ شاید برای امثال تو همون کافی باشه ولی اکثریت مردم سایت های بین المللی رو ترجیح میدن.

      • avvvvab
        avvvvab | ۹ آبان ۱۴۰۰

        خیر جانم! تا درد را نفهمی درمان نمی‌شود
        با سرعت بالا هر سایتی -منجمله سایت مذکور- باز میشود ولیک با کاستن عمدی سرعت، هیچ سایتی (داخلی/ خارجی) -حتّیٰ همان که گفتی- قابل استفاده نیست
        با اشتراک ۱۶ مگ در ساعات پیک همین سایت هم بسختی باز میشود چه رسد اگر بخواهی یکی از ویدئوهای مربوط به خبر فن‌آوری را هم تماشا کنی
        پس هدف از صیانت هرچه باشد، مهم نیست! چون ابزار دورزدن دارد امّا کندی لاکردار را بنده بلد نیستم چکارش کنم. اگر نرم/ سخت‌افزار سرعت‌افزا (Speed Booster) سراغ داری لطفاً معرفی کن
        و السلام

    • Saba Farhan
      Saba Farhan | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

      شما که اینترنت برای مسایل مذهبی لازم داری حق استفاده از یوتوب نداری استفاده از تکنولوژی ویا هرچی مثل اینترنت وخیلی چیزای دیگه سواد میخواهد. سواد به معنای کاملش نه فقط خوندن. کامنت مهندس برق بخون بعید میدونم فهمیده باشی دلیلش سواد. البته بی احترامی نشه مثل اظهار نظر مهندس شیمی در مورد مسایل حقوقیه اینترنت ساخت انسانهای با سواد ودر اختیار عموم تا بشر پیشرفت کنه متاسفانه فهم دنیای مدرن نیاز به نوع خاصی از سواد داره و اون ماحصل خودآگاهی بشر خود آگاهی زیرساخت هاش بسیار زیاد وفقط یکیش سواد نوشتاری لازم هست که بیشتر وقت بذارید و دقیق تر برسی کنید.

  • SnailMan
    SnailMan | ۹ آبان ۱۴۰۰

    ای کاش یه بارم تیتر میزدید: بی فرهنگی، ابتذال، بی حیایی؛ دغدغه های اصلی خانواده های ایرانی درباره فضای مجازی

    • sagittarius19
      sagittarius19 | ۹ آبان ۱۴۰۰

      خب اینا رو بخوایم بشنویم که میریم صدا و سیما نگاه میکنیم. والا

    • مهدی
      مهدی | ۹ آبان ۱۴۰۰

      اینا دغدغه های توعه ، مشکل داری دلیل نمیشه بقیه رو مجبور کنی چجوری رفتار کنند

    • علی قربانی
      علی قربانی | ۹ آبان ۱۴۰۰

      بی فرهنگی و ابتزال داخل جامعه هم هست، داخل شهر مواد مخدر هست بستنی هم هست. شما باید روی فرزند خودتون کار کنید آموزش بدین که به اون سمت حرکت نکنه. شما به جای این نوع نظر دادن بهتره تشریف ببرید یه کم تحقیق کنید آگاهیتون رو در مورد اینترنت و ابزارهای محدود کردن بالا ببرید شما با نصب یک برنامه میتونید دسترسی های که میدونید برای اون بچه بد هست و به سنش نمیخوره محدود کنید و نسخه کلی برای جامعه نپیچید فیلترینگ و محدود کردن اینترنت و این نوع طرح ها بیشتر از این که خوب باشن امنیت رو داخل این شبکه پایین میارن اگر اینترنت خیلی محدود بشه و برای مثال شما آپدیت های آندروید رو دریافت نکنید به خیلی راحت تر هک میشید و اطلاعت شخصی شما به سادگی دست یه گروه یا فرد میفته حالا اینو در وسعت یک جامعه ببینید و فاجعه بعدش رو تصور کنید

      • avvvvab
        avvvvab | ۹ آبان ۱۴۰۰

        ابتزال > ابتذال
        فیلترینگ کمابیش در اکثر قریب به اتفاق کشورها هست امّا با رویکردها و دیدگاههای متفاوت
        «دارک‌نت» گواهی بر اینست
        لذا به نظر میرسد -بخاطر امنیّت ملّی و اخلاقی هم که شده- بر اصل کنترل محتوا آنقدر ایراد وارد نیست تا بر کنترل‌گر نالایق که متأسفانه از ۱ نیاز مبرم، جهت سیاستهای تنگ‌نظرانۀ جناحی، سوء استفاده میکند
        کنترل محتوا باید تابع قوانین موضوعه (اساسی، مدنی و تجارت) باشد نه سلیقۀ قوّۀ مجریّه تا مثلًا با عوض شدن رئیس جمهور، دچار شل‌کن سفت‌کن شود
        راهش هم ایجاد شبکۀ ملّی اطلاعات است بنحوی که تابع/ رقیب اینترنت نباشد: یعنی بطور موازی ضمن تأمین همۀ نیازهای داخلی (آموزشی، اداری، بداشتی، تجاری و خدماتی) کسی را از امکانات بی‌بدیل اینترنت جهانی محروم نکند. زیرا بدیهی است هیچیک از کشورها -حتّیٰ چین و امریقا هم- هرگز نمی‌توانند باندازۀ کلّ دنیا تولید محتوا نمایند [جزء هر مجموعه کمتر از کلّ آنست]
        بازهم تأکید میکنم تا سرعت این‌ترنت درست نشود بدرد هیچ هم نمی‌خورد
        و السلام

      • SnailMan
        SnailMan | ۹ آبان ۱۴۰۰

        بی فرهنگی و ابتذال رو همین شبکه های اجتماعی بی در و پیکر وارد جامعه کردند

    • حسین سلیمانی
      حسین سلیمانی | ۹ آبان ۱۴۰۰

      اگر فرزندتون رو خوب تربیت نکنید حتی در یک اتاق خالی که هیچی هم داخلش نباشه کار خودش رو می کنه و ربطی هم به اینترنت نداره.

      • avvvvab
        avvvvab | ۹ آبان ۱۴۰۰

        تربیت خوب، لازم است امّا کافی نیست: ولیّ هم باید سرپرستی کند نه آنکه رها نماید
        لازمۀ تربیت خوب، مربّی خوب است: وگرنه مثلًا چرا برای شوتبال، ناز مربّی گرانبهای خارجی میکشند؟
        ناپدری که به بهانۀ +۱۸ بودن خودش را مصون از همه‌چیز بداند، نه فقط اهلیّت سرپرستی ندارد بلکه خودش نیازمند تربیت خوب است
        چون به این سنّ رسیده هنوز نمی‌داند انسان باید مواظب (اعضاء و جوارح) افکار، اقوال و اعمالش باشد تا به عادت بد دچار نشود و عادت بد را نمی‌شود پنهان نمود. بچه هم مفسّر آراء و اقوال نیست بلکه صرفاً مقلّد رفتار است
        فکرش را بکن اگر کشیدن هروئین هم برای بزرگسالان مجاز بود چه فاجعه‌ای رخ میداد؟
        پس اگر میخواهی پدر خوبی باشی تا إن شاء الله پسر خوبتری داشته باشی، باید از دود مجاز (سیگار) هم، اجتناب کنی
        وضع اینترنت هم چنین است: برخی مریضهای بی‌تربیت که کم هم نیستند اصلًا هدفی جز فساد و تباهی ندارند: شغل‌شان خرابکاری است. اینترنت را دکان و آزادی را بهانه کرده‌اند تا به درآمد کم‌هزینه و بی‌مالیات بازار سیاه برسند. از کش‌رفتن عکسها، لودادن اسرار، غیبت این و آن و بی‌آبرو کردن ملّت، سود می‌برند. کمترینش مسخرۀ دوربین مخفی است که مریض روانی مردم را موش آزمایشگاهی نموده تا از ترس و اضطراب بیچاره خنده‌اش گیرد. باید از سوی دادستانی ممنوع شود
        امنیّت را نباید و نشاید فدای ولنگاری نمود چون بی آزادی افراطی میشود زیست ولیک بی امنیّت نمی‌شود: چه فایده آنهمه سرزمین وسیع غرب وحشی که برای مردم عادّی خطرناکست و جولانگاه مُشتی بزهکار و تبهکار و راهزن جانیست
        مباد این تکنولوژی که در خدمت جاسوسی، خرابکاری، جنگ‌افروزی، کشتار جمعی و دشمنی است
        و السلام

        • حسین سلیمانی
          حسین سلیمانی | ۹ آبان ۱۴۰۰

          تو مو بینیو من پیچش مو....
          ابتدا خدمت شما عرض کنم که همین الان هم پلیس فتا و وزارت ارتباطات به این جرایم رسیدگی میکنن و به اندازه کافی فیلترینگ هم داریم و نیازی به فیلتر بیشتر نیست. در هیچ کجای دنیا به این اندازه شاهد فیلترینگ نیستیم. نیازی به تشکیل وزارت خانه دیگری با بودجه هنگفت دیگری نیست. اگر بودجه شما اضافی اومده محبت کنید حقوق معلمان و سایر کارمندان دولت رو افزایش بدین. اقتصاد از هم گسسته کشور رو درست کنید. مورد دیگه این که امکانات فراوانی که در اینترنت بین المللی وجود داره که هرگز اینترنت داخلی به گرد پای اون امکانات هم نمیرسه. در همین ایام کرونا اگر واتساپ نبود مشخص نبود فرزندان ایران زمین از چه طریقی میتونستن با معلمانشون ارتباط برقرار کنن. حتما از طریق شبکه شاد که حتی پیامک شماره موبایل برای ثبت نام و ورود رو هم قادر نیست درست بفرسته.... بسیاری از نخبگان و محققان داخل کشورمون از اینترنت بین المللی استفاده میکنن. بسیاری از کسب و کارها بر بستر اینترنت بین المللی تشکیل شدن. با اجرای طرح صیانت واقعا تک تک اونها نابود و شغلشون رو از دست میدن. اون فردی که میفرمایید با مسخره کردن مردم دوربین مخفی میگیره اگر واقعا میخواستید از مردم صیانت کنید که قیافش مشخص بود و دستگیرش میکردید نیازی نیست طرحی با بودجه هنگفت اجرا بشه که اون فرد رو بازداشت کنید! اگر ارتباطمون با دنیا قطع بشه چه جور میتونیم به علم و تکنولوژی روز دنیا دسترسی داشته باشیم. مگر پیامبر خدا نبود که فرمودند علم اگر در چین هم باشد مردانی از ایران به آن دست خواهند یافت. ایشان نگفتند چون چین کشور کفره ورود مسلمانان به اون ممنوعه!. در هر صورت باز هم تاکید میکنم لازمه استفاده درست از اینترنت، و این ابزار جهانی که بیش از 92 درصد کشورهای جهان از اون استفاده میکنن، تربیت درسته . جلوی علم و تکنولوژی ای رو که هر روز در حال گسترش و تغییره رو نمیشه با وضع قوانین گرفت. اگر میشد جلوی ویدیو رو میتونستیم بگیریم... به جای صرف بودجه هنگفت برای فیلترینگ بیشتر و ایجاد محدودیت بهتره بر روی مسایل فرهنگی بودجه گذاری کنید. بهتره این بودجه صرف ساخت فیلم های فوق العاده زیبایی مثل حضرت یوسف بشه نه صرف ایجاد محدودیت... تحمل انسان ها تا یک حدیه اگر محدودیت زیاد ایجاد بشه همه چیز به یکباره منفجر خواهد شد...

          • sagittarius19
            sagittarius19 | ۹ آبان ۱۴۰۰

            اگه عده ای از شما میخواهید اینترنت را ببندید بدانید و آگاه باشید که زور مردم به شما نخواهد رسید با خیال راحت این کار را بکنید و در ادامه از شما یک چیز میخواهم. راه را برای خارج شدن ما باز بگذارید و با دیگر کشورها خوب باشید تا ما وقتی رفتیم باهامون مثل تر...ور..یست رفتار نشه که البته این خود مشکل از رسانه های آن ها نیز میباشد. ولی گفتم که بهونه دست رسانه هاشون ندید. با تشکر

          • avvvvab
            avvvvab | ۱۰ آبان ۱۴۰۰

            تو مو را ببین، پیچش مو پیشکش
            اصلًا کامنتم را نخوانده‌ای! حرف خودم را با چاشنی پیشداوری واگویه میکنی
            برادر عزیز بنده (از دیروز تا فردا) مخالف سانسورم خصوصاً سانسور سیاسی
            که همین الآن هردو جناح هم إعمال می‌کنند، هم گلایه!
            خصوصاً سایتهایی که بیشتر نق می‌زنند
            چندتا نظر مخالف بنویس ببین چندتاش منتشر میشه
            امّا بنده هیچ علقه/ علاقه‌ای یا دشمنی/ تعصبّی (+/-) نسبت به هیچ طرف سیاسی ندارم
            لذا خواستم راه حلّ ارائه کنم و گفتم:
            1. شبکۀ ملّی اطّلاعات یک ضرورت ملّی است: چه برای ایران، چه کشور دیگر؛ چه برای این رژیم، چه رژیم دیگر
            2. کنترل محتوا یک ضرورت امنیّتی و فرهنگی است: چه برای ایران، چه کشور دیگر؛ چه برای این نظام، چه نظام دیگر
            3. امّا «شبکۀ ملّی اطلاعات» نه می‌تواند و نه شایسته است با اینترنت بین‌المللی، رقابت کند: چه در ایران باشد، چه در کشور دیگر؛ چه در حکومت فعلی باشد، چه حکومتی دیگر
            4. زیرساخت اصلی هر شبکه (از خانگی/ شرکتی تا ملّی/ بین‌المللی) سرعت است!
            این کندی عمدی، افتضاحی است که هم دشمن اینترانت است هم دشمن اینترنت (هم بضرر خودی است هم بضرر نخودی)
            پس لطفاً اوّل نظر طرف را خوب مطالعه کن بعد اگر خواستی جبهه بگیری تک‌تک شماره‌ها را با استدلال منطقی ردّ کن! إن شاء الله مستعد هدایتم
            ظاهراً پیشداروری شما ناشی از همزمانی با طرح صیانت است: پنداشتی سنگش را به سینه میزنم درحالیکه اینگونه نیست. از قضا برعکس! امّا مخالف بنده با مخالفت دیگران فرق دارد: مخالفتم با سانسور سیاسی است نه سانسور اخلاقی که ظاهراً سانسورگر هم زیاد گیر نمیده! امّا مخالفت دیگران با طرح مذکور، شامل سانسور اخلاقی هم میشود
            البته خود طرح کذائی هم لا اقل علی الظاهر، مدّعی تهمتهای طرف مقابل (بستن اینترنت/ تعطیلی کسب و کار و ...) نشده؛ ضمن اینکه اصلاً چنین فرضی غیرممکن است
            با اینکه خودم تلگرام ندارم، مخالف بستنش هستم! ولی دیگه اینطور هم نیست که تلگرام از وقتی بستنش ورشکست شده/ کاربرانش را فراری داده/ کسی را از نان شب محروم کرده!
            بسیاری از این شانتاژها سیاسی و بی‌ارزش است
            هرچه باشد به اهمیّت یوتیوب که نیست و دارم با فیلترشکن استفاده میکنم
            صدتا صیانت هم بگذارند سعی میکنم بازش کنم؛ نه از روی لجبازی/ سوءاستفاده، بلکه برای استفاده از آن
            بعضی برنامه‌های روضه‌خوانی/ سخنرانی‌های مذهبی/ اخبارش در پلتفرم دیگری ارائه نمی‌شود: تقصیر من که نیست اگر جفنگیات هم دارد
            امّا اگر دقت نمائید همین بندۀ ظاهراً بی‌اعتنا به فیلترینگ، دائم از کندی عمدی این‌ترنت گلایه میکنم درحالیکه کمتر کسی از منتقدان سیاسی طرح صیانت، از کندی نت گلایه می‌کند
            ظاهراً فقط وضع مالی بنده خرابه که ندارم اشتراک 16 مگ تلفن ثابت را سیمکارتیش کنم یا فقط من یکی فیلترشکن رایگان دارم!
            و السلام

      • SnailMan
        SnailMan | ۱۰ آبان ۱۴۰۰

        یعنی شما میگی چه چاقو رو بدیم دست بچه، چه ازش قایم کنیم فرقی بحالش نمیکنه. تربیت و دسترسی هر دو مکمل هم هستند. اگه اینجوری بود نمیومدند برای بازی ها pegi بذارند، میگفتند بچه ای که بخواد خشن بشه میشه، مهم نیست تا چه سنی چه بازیهایی رو بتونه انجام بده

        • حسین سلیمانی
          حسین سلیمانی | ۱۰ آبان ۱۴۰۰

          باید کودک رو آموزش داد که این چاقوعه استفاده درستش اینه استفاده بدش اینه. اگر کودک درست آموزش نبینه فرقی نمیکنه که چاقو دستش دادی یا خودکار. همون خودکار رو به جای استفاده درست، توی چشم خودت فرو میکنه. در کل مشکل همه ما اینه که احساس میکنیم به خاطر مردمه که داره طرح صیانت انجام میشه. در صورتی که این طور نیست و به گفته خود نمایندگان مجلس، این طرح صرفا با اهداف سیاسی و خفه کردن صدای جناح اصلاح طلب داره انجام میگیره و مردم بهانه ای بیش نیستند. اگر مردم مهم بودند گرانی ها رو درست میکردند و اشتغال ایجاد میکردند نه این که با اجرای طرح های مختلف آتیش به کسب و کار اونها بزنند...

مطالب پیشنهادی