ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زارعیان
فناوری ایران

شرکت مخابرات بار دیگر تاکید کرد: نرخ تعرفه تلفن ثابت باید افزایش پیدا کند؛ حتی صدور صورت‌حساب به صرفه‌ نیست

معاون شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه نرخ تعرفه تلفن ثابت باید افزایش پیدا کند، خبر از وجود بیش از ۱۰ میلیون خط تلفن ثابت در کشور داد که حتی صدور صورتحساب نیز برای آنها ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۵

معاون شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه نرخ تعرفه تلفن ثابت باید افزایش پیدا کند، خبر از وجود بیش از ۱۰ میلیون خط تلفن ثابت در کشور داد که حتی صدور صورتحساب نیز برای آنها به صرفه نیست.

«داوود زارعیان» در گفتگو با مهر با تاکید بر لزوم افزایش نرخ تعرفه تلفن ثابت گفت: «یکی از دلایل عمده درخواست ما برای تغییر تعرفه‌های مخابراتی، ثابت ماندن ۱۸ ساله تعرفه تلفن ثابت به رغم افزایش هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای شرکت مخابرات ایران است، دلیل دوم نیز این است که با وجود تعرفه پایین، اما هزینه‌ها در بخش جمع آوری صورتحساب بالا است به نحوی که مخابرات هم اکنون حدود ۱۰ میلیون خط تلفن ثابت دارد که از نظر اقتصادی حتی به صرفه نیست برای آنها صورتحساب به صورت پیامک ارسال شود.»

به گفته او همین موضوع باعث شده شرکت مخابرات به جای آنکه برای ۲۸ میلیون خط تلفن ثابت که در کشور فعال است، صورت‌حساب صادر کند، برای ۱۸ میلیون خط به صورت ماهانه صورتحساب صادر می‌کند و برای ۱۰ میلیون دیگر به دلیل عدم صرفه اقتصادی اصلاً صورتحسابی صادر نمی‌شود.

او همچنین گفت: «ما به دنبال منطقی شدن تعرفه‌های مخابراتی از جمله تعرفه خدمات تلفن ثابت هستیم و معتقدیم که این تغییر تعرفه باید ۱۵ سال پیش اتفاق می‌افتاد. برای مثال هزینه وصول بانکی صورتحساب خطی که حدود هزار تومان مصرف داشته است، حدود دو هزار و ۴۰۰ تومان است. لذا ما ترجیح می‌دهیم که برای اینگونه خطوط کم کارد اصلاً صورتحساب صادر نکنیم.»

او در مورد پیشنهاد مخابرات برای افزایش تعرفه‌های مخابرات گفت: «پیشنهاد ما تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت است. هزینه نگهداری یک خط تلفن از مشترکان دریافت شود اما تعرفه مکالمه همان تعرفه ثابت باقی بماند. ممکن است این هزینه نگهداری به صورت پلکانی نسبت به شهر و روستا متغیر باشد. در صورت تصویب این پیشنهاد، می‌توان تخفیف‌های را برای مشترکان مانند رایگان کردن تلفن شهری، در نظر گرفت.»

او با بیان اینکه از سال ۸۲ تا به امروز در تعرفه تلفن ثابت افزایش و تغییری صورت نگرفته است و طی این سال‌ها فقط دو بار شاهد تغییر در ساختار تعرفه‌ای خدمات تلفن ثابت بودیم، گفت: «ما بارها اعلام کردیم که حاضریم به ساختار تعرفه تلفن ثابت در سال ۸۲ و قبل از زمان خصوصی شدن مخابرات بازگردیم و آن را اجرایی کنیم. در حال حاضر آنقدر تعرفه‌های مخابرات پایین است که ما در دولت قبل اعلام کردیم که حاضریم حتی با وجود پایین بودن تعرفه‌ها، تعرفه سال ۸۲ را اجرا کنیم. اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با این مساله مخالفت می‌کرد.»

ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه تلفن ثابت

معاون شرکت مخابرات ایران افزایش هزینه نگهداری را از دیگر دلایل مخابرات برای تغییر تعرفه تلفن ثابت عنوان کرد و گفت: «با توجه به اینکه بخش عمده کارها برای نگهداری از خطوط مخابراتی به بخش‌های بیرونی برون سپاری شده است، هزینه ماهانه نگهداری هر خط تلفن ثابت به طور متوسط ۲۳ هزار تومان می‌شود. یعنی اگر بخواهیم یک خط تلفن فقط بوق داشته باشد باید برای آن ۲۳ هزار تومان هزینه به پیمانکار پرداخت کنیم.»

او دلیل بعدی برای درخواست افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت را ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه تلفن ثابت دانست و گفت: «زمانی که از عمر تجهیزات می‌گذرد باید به روزرسانی شود و تغییر فناوری در حوزه‌های مختلف ایجاب می‌کند که ما در این بخش سرمایه گذاری کنیم؛ هم اکنون با توجه به تحولات اخیر در بخش ارز، هزینه سرمایه گذاری هم تا ۷ برابر افزایش پیدا کرده است.»

زارعیان در ادامه گفت: «لازم است که تعرفه‌ها منطقی شود و کمک شود تا ما بتوانیم بخشی از درآمد مخابرات را در بخش‌های توسعه‌ای هزینه کنیم. به ویژه در دو سال اخیر و بعد از کرونا افزایش توجه مردم به فضای مجازی، استفاده بیشتر از اینترنت به ویژه در بخش‌های مختلف آموزشی و اقتصادی و بازرگانی، ضرورت نوسازی شبکه را حتمی کرده و به همین دلیل باید در این بخش هم سرمایه گذاری شود.»

او همچنین در توضیح وظایف مخابرات گفت: «هزینه کرد شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های وابسته به مخابرات چون در سطح کل کشور سرویس می‌دهند نسبت به شرکت‌هایی که در مراکز استان‌ها و یا نقاط پر درآمد سرویس می‌دهند خیلی بیشتر است. مخابرات موظف است که توسعه را حتی به روستاها ببرد و به همین دلیل نیازمند سرمایه و بودجه کافی است.»

معاون شرکت مخابرات ایران در پاسخ به این سوال که در ۴ سال اخیر توسعه مخابرات در اینترنت و ثابت چگونه بوده است؟ تاکید کرد: «اگر توسعه‌ای در شبکه مخابرات انجام نمی‌شد وضع به شدت خراب بود. مخابرات به طور متوسط در ۴ سال اخیر هر سال ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تلفن ثابت جدید واگذار کرد و در حوزه تلفن ثابت توسعه داشتیم.»

مخابرات نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است

معاون شرکت مخابرات ایران در مورد اینکه آیا نمی‌توان ضرر تلفن ثابت را از درآمد ADSL جبران کرد، گفت: «وقتی امکان توسعه وجود نداشته باشد خود به خود سرعت ADSL هم پایین می‌آید و بحث دیگر این است که امکان پذیر نیست که ۲۸ میلیون مشترک تلفن ثابت را با ۵ میلیون مشترک ADSL پوشش داد، حتی اگر سرعت ۱۰۰ مگابیت روی اینترنت ارائه دهیم.»

او همچنین در اینباره گفت: «به هر حال شبکه تلفن ثابت رقیبی مانند تلفن همراه دارد. حتی اگر همه درآمد adsl را وارد بخش تلفن ثابت کنیم بازهم جوابگو نخواهد بود. به همین دلیل است که در ۸ سال گذشته به ۱۷ شرکت بخش خصوصی برای توسعه تلفن ثابت مجوز داده شد اما آنها حتی یک ریال هم در شبکه سازی و توسعه کم بازده، سرمایه گذاری نکردند.»

ماندگاری شبکه تلفن ثابت منوط به توسعه است

زارعیان با بیان اینکه پیشنهاد مخابرات مبنی بر منطقی شدن تعرفه‌ها در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به زودی بررسی می‌شود، گفت: «ماندگاری شبکه تلفن ثابت منوط به توسعه است و ما به دلایل مختلف از جمله اینکه بتوانیم در بازار حضور خوبی داشته باشیم و پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم، تعهداتی که به وزارت ارتباطات داریم را محقق کرده و به توسعه شبکه ملی اطلاعات، کمک کنیم، قطعاً اقدامات اساسی در برنامه داریم.»

او در پایان گفت: «حتی ما از سایر محل‌هایی که امکانش را داریم این سرمایه گذاری را افزایش می‌دهیم. حتی اینکه بخشی از املاک مازاد را فروخته و برای توسعه شبکه سرمایه گذاری کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۹ آبان ۱۴۰۰

    راستش را بخواهی شبکۀ سیمی اصلًا بصرفه نیست
    پس اگر میخواهی کاری کنی تا برای خودت و دیگران بصرفد یا کلّا کابل نوریش کن یا درش را تخته کن
    و السلام

مطالب پیشنهادی