ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن استنشاقی آسترازنکا کرونا آغاز شد

دانشگاه آکسفورد فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کرونا به صورت اسپری بینی را برای گروه‌های سنی بزرگسال سالم بین ۱۸ تا ۵۵ سال آغاز کرده است. این بررسی‌های بالینی به مدت ۱۲ ماه ادامه خواهد ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

دانشگاه آکسفورد فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کرونا به صورت اسپری بینی را برای گروه‌های سنی بزرگسال سالم بین ۱۸ تا ۵۵ سال آغاز کرده است. این بررسی‌های بالینی به مدت ۱۲ ماه ادامه خواهد داشت.

محققان در تلاش هستند تا اثربخشی این نوع واکسن که از نوع تزریقی نیست را مورد بررسی قرار بدهند. آن‌ها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا روش جدید می‌تواند محافظ در برابر عفونت و انتقال را بهبود بخشید.

آسترازنکا

واکسن‌های استنشاقی بینی به چندین روش نسبت به نسخه عضلانی محبوب‌تر هستند. در ابتدا استفاده از آن‌ها بسیار ساده است و به یک متخصص بهداشتی آموزش دیده نیازی ندارد. اما محققانی که به دنبال تاییدیه تجویز از طریق بینی واکسن کرونا آسترازنکا هستند، مزایای دیگری در مورد اثربخشی و انتقال این روش پیدا کرده‌اند.

واکسن‌ها معمولا به ماهیچه افراد تزریق می‌شوند و آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کنند که در خون گردش پیدا می‌کند اما لزوما در بینی و مجرای آن وجود ندارند. با این وجود افراد واکسینه شده همچنان می‌توانند به کرونا مبتلا و آن را منتقل کنند.

از طرفی دیگر، واکسن داخلی بینی می‌تواند ویروس را در نقطه ورود به بدن و همچنین در جریان خون هدف قرار دهد. در این روش همچنین اگر ویروس کمتری در مجرای بینی وجود داشته باشد، خطر انتشار آن در افراد واکسینه شده کاهش پیدا می‌کند. مطالعات پیش بالینی نیز نشان می‌دهد که واکسن داخل بینی می‌تواند به همان اندازه نمونه عضلانی در حفظ ایمنی بدن موثر باشد.

موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده (NIAID) تزریق نمونه داخل بینی واکسن کرونا آسترازنکا را در همسترها و میمون‌ها آزمایش کرده است که نتایج آن نیز چندین ماه قبل منتشر شد. محققان در ادامه تاکید کردند که نتایج آزمایش‌ها آن‌ها بسیار دلگرم‌کننده است اما نمی‌توان از نظر آماری قابل توجه باشند. با این وجود محققان تحقیقات خود را ادامه خواهند داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی