ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فناوری جدید شرکت چینی Nio برای ارتقا عملکرد باتری در هوای سرد

اغلب گفته می‌شود که پیشرفت در جزئیات پنهان شده است و این مسئله شامل حال خودروهای برقی و باتری‌های آنها نیز می‌شود. در همین رابطه شرکت چینی Nio یک بسته باتری جدید 75kWh لیتیوم یونی ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

اغلب گفته می‌شود که پیشرفت در جزئیات پنهان شده است و این مسئله شامل حال خودروهای برقی و باتری‌های آنها نیز می‌شود. در همین رابطه شرکت چینی Nio یک بسته باتری جدید 75kWh لیتیوم یونی ساخته که عملکرد آن در شرایط هوای سرد کاهش پیدا نمی‌کند.

شرکت چینی Nio یک نرم افزار کاملا جدید طراحی کرده که تخمین دقیقی از شرایط سلول‌های باتری را به راننده می‌دهد تا برد حرکتی خودرو را تشخیص دهد.

با استفاده از فن آوری باتری لیتیوم یونی دو گانه امکان بهره مندی از ویژگی‌های هر کدام از این فن آوری‌ها امکان پذیر است.

شرکت Nio برای ساخت این باتری به طور هم زمان از لیتیوم فسفات آهن و لیتیوم نیکل کوبات و منگنز استفاده کرده است. از 3 ماده نام برده شده در بخش کاتد باتری استفاده می‌شود. در نتیجه استفاده از این 3 ماده برد حرکتی خودرو به علت چگالی بالای انرژی افزایش پیدا می‌کند اما بزرگ‌ترین ضعف آن ایمنی کمتر و همینطور چرخه عمر کوتاه تر است.

از سوی دیگر فسفات آهن لیتیوم (LFP) به دلیل عمر طولانی تر و ایمنی بالا می‌تواند جایگزین 3 ماده نامبرده شود اما از نظر چگالی انرژی ضعیف‌تر است. در نتیجه بهترین راه ترکیب این دو حالت است.

Nio با استفاده از سیستم های گرمایشی اجازه ورود سرما را به سلول های باتری نمی‌دهد. این کار با جدا کردن سلول‌ها از پوسته بیرونی باتری امکان پذیر شده است.

Nio پا را از این فراتر گذاشته و با استفاده مواد با رسانایی پایین و طراحی ساختاری کاملا جدید با نام (CTP) عملکرد باتری را ارتقا داده است. طراحی جدید سلول‌ها را به طور مستقیم در بسته اصلی باتری نصب می‌کند و دیگر خبری از چیدمان جداگانه و ماژولی نیست.

به طور مثال بسته باتری تسلا مدل 3 دارای سلول‌هایی است که در چهار ماژول مجزا از هم چیده  شده است و در حال حاضر تسلا قصد دارد که از فن آوری مشابه شرکت Nio برای نسل جدید باتری های خودش استفاده کند.

فولکس واگن نیز به دنبال استفاده از این راه کار است و در نهایت به دنبال ترکیب سلول های باتری با بدنه و ساختار خودرو است.

در نتیجه تمامی این تغییرات، به میزان 10 درصد از ساخت و مونتاژ باتری‌ها ساده سازی می‌شود و استفاده از فضا به میزان 5 درصد افزایش پیدا می‌کند و چگالی انرژی نیز به میزان 14 درصد در هر 142 وات ساعت بر هر کیلوگرم بهبود پیدا می‌کند.

نرم افزار جدید و کاملا داخلی سازی شده خطاهای سیستم را کمتر می‌کند و به مدد استفاده از مبدل DC به DC با قدرت بالا، ولتاژ کاری سیستم‌های داخلی خودرو کاهش پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۱۳ آبان ۱۴۰۰

    1. به تازگی یک شرکت موبایلی ساخته که در سرمای 40- درجۀ سانتیگراد هم، یکساعت دوام می‌آورد
    2. شاید اگر باطری خودرو با «فوم غیر قابل اشتعال» عایق‌بندی شود از سرمای شدید محافظت شده و کارائیش کاهش نیابد

  • avvvvab
    avvvvab | ۱۳ آبان ۱۴۰۰

    کوبات > کوبالت (Cobalt) کُبالت: فلز لاجورد

مطالب پیشنهادی