ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قرص کرونا فایزر بستری شدن و مرگ را تا ۸۹ درصد کاهش می‌دهد

قرص کرونا فایزر در ترکیب با داروی پر‌مصرف «اچ‌آی‌وی» می‌تواند خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از ابتلا به نوع شدید کرونا را در بزرگسالانی که در معرض ابتلا به این ویروس قرار ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

قرص کرونا فایزر در ترکیب با داروی پر‌مصرف «اچ‌آی‌وی» می‌تواند خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از ابتلا به نوع شدید کرونا را در بزرگسالانی که در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند تا ۸۹ درصد کاهش می‌دهد.

با این وجود، قرص فایزر پس از قرص تولید شده شرکت «مرک» دومین داروی ضد ویروسی محسوب می‌شود که برای درمان کرونا اثربخشی بالایی از خود نشان می‌دهد. فایزر قصد دارد داده‌های خود را در اسرع وقت به سازمان غذا و دارو ارسال کند. «آلبرت بورلا» مدیرعامل فایزر در مصاحبه خود با CNBC گفت:

فکر می‌کنم این دارو شرایط فعلی را به صورت کلی تغییر خواهد داد و پتانسیل نجات دادن جان میلیون‌ها و میلیون‌ها نفر را دارد.

او در ادامه اضافه کرد که فایزر ظرفیت تولید ۵۰۰ میلیون قرص درمان کرونا را دارد و گفت:

کارایی بسیار بالا این قرص حتی برای ما نیز غافلگیر کننده است و از رویایی‌ترین انتظاراتی که برای آن داشتیم نیز فراتر می‌رود.

قرص درمان کرونا

قرص فایزر که با نام علمی PF-07321332 شناخته می‌شود، در دسته‌ای از داروها تحت عنوان «بازدارنده‌های پروتئاز» قرار می‌گیرد و با مهار آنزیمی که ویروس برای تکثیر در سلول‌ها انسانی به آن نیاز دارد، عمل می‌کند. بازدارنده‌های پروتئاز برای درمان سایر پاتوژن‌‌های ویروس مانند HIV و «هپاتیت سی» نیز استفاده می‌شوند.

به گفته این شرکت، داروی HIV به کاهش متابولیسم یا تجزیه قرص فایزر کمک می‌کند و این امر باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری در بدن فعال بماند.

داده‌های فایزر در مورد قرص درمان کرونا بر اساس مطالعه روی ۱۲۱۹ بزرگسال که حداقل یک بیماری زمینه‌ای یا در یک دوره پنج روزه عفونت تایید شده آزمایشگاهی داشته‌اند. همچنین به شرکت‌کنندگان مقدار کمی ریتوناویر داده شد که معمولا در درمان‌های ترکیبی برای HIV استفاده می‌شود.

فایزر در مطالعه خود متوجه شد که از بین ۶۰۷ شرکت کننده‌ای که این قرص را به همراه داروی HIV در مدت پنج روز پس از شروع علائم خود دریافت کردند، تنها ۶ مورد بستری در بیمارستان و هیچ مورد مرگی اعلام نشده بود. این آمار در ۶۱۲ نفری که داروهای بی‌اثر را دریافت کرده بودند به ۴۱ مورد بستری در بیمارستان و ۱۰ مرگ ختم شده بود.

بورلا پیش از این گفته بود که قرص درمان کرونا فایزر تا پایان سال جاری می‌تواند در دسترس آمریکایی‌ها قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی