ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شناسایی یک ژن که احتمالا می‌تواند خطر مرگ بر اثر ابتلا به کرونا را دو برابر کند

محققان دانشگاه آکسفورد ژنی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند خطر از کار افتادن سیستم تنفسی را در اثر ابتلا به بیماری کرونا تا دو برابر افزایش دهد. در این تحقیقات مشخص شد که ۶۰ درصد ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

محققان دانشگاه آکسفورد ژنی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند خطر از کار افتادن سیستم تنفسی را در اثر ابتلا به بیماری کرونا تا دو برابر افزایش دهد. در این تحقیقات مشخص شد که ۶۰ درصد کسانی که ژن آسیای جنوبی دارند، خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند. چنین نتیجه‌ای بخشی از مرگ و میر در بریتانیا و شبه‌قاره هند را توجیه می‌کند.

مطالعات گذشته قبلا نشان داده بود که کشیدگی دی‌ان‌ای در کروموزوم ۳ می‌تواند خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را در افراد زیر ۶۵ سال تا دو برابر افزایش دهد. محققان می‌گویند که علت افزایش خطر به دلیل تفاوت در کد ژنتیکی برای پروتئین خاصی نیست، بلکه تفاوت در دی‌ان‌ای می‌تواند ژنی را فعال کند که این خطر را افزایش می‌دهد. تشخیص ژنی که با چنین اثر غیرمستقیمی تغییر کرده، کار بسیار سختی است.

این تیم با توسعه الگوریتم هوش مصنوعی توانست مقدار زیادی از داده‌های ژنتیکی از صدها نوع سلول از تمام اعضای بدن را بررسی کند. نتایج نشان داد که تاثیر این سیگنال ژنتیکی روی سلول‌های ریه محتمل‌تر است. محققان با روش بسیار دقیقی که اخیرا توسعه دادند، توانستند دی‌ان‌ای خاصی که این سیگنال ژنتیکی را ایجاد می‌کرد، پیدا کنند.

ژن کرونا
کروموزوم ۳

چنین تکنیکی، روشی را بررسی می‌کند که میلیاردها کد ژنتیکی جمع می‌شوند تا در سلولی جا شوند و ژن خاصی را پیدا کنند. آن‌ها توانستند ژنی را پیدا کنند که دنباله‌ای را کنترل می‌کند که خطر ابتلای شدید به کووید-۱۹ را به وجود می‌آورد. نتایج نشان داد که ژن ناآشنایی به نام LZTFL1 این اثر را به وجود آورده است.

محققان احتمال می‌دهند که این ژن روزنه‌های تنفسی سلول‌ها را می‌بندد و از واکنش ریه به ویروس جلوگیری می‌کند. اما این ژن تاثیری روی سیستم ایمنی بدن ندارد و کسانی که این ژن را دارند با تزریق واکسن می‌توانند به ایمنی خوبی دست پیدا کنند. علاوه بر این، محققان امیدوارند بتوانند داروها و روش‌های درمانی جدیدی پیدا شود تا از چنین تاثیراتی جلوگیری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی