ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مدیر مخابرات تهران: سرقت سیم و تجهیزات در سال گذشته به مخابرات 18 میلیارد تومان ضرر زد

مدیرمخابرات منطقه تهران اعلام کرد در سال گذشته مخابرات از سرقت سیم مسی و تجهیزات مخابراتی 18 میلیارد تومان متضرر شده است. او همچنین از پیشنهاد مخابرات برای حذف حق اشتراک و دریافت هزینه ثابت ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۳

مدیرمخابرات منطقه تهران اعلام کرد در سال گذشته مخابرات از سرقت سیم مسی و تجهیزات مخابراتی 18 میلیارد تومان متضرر شده است. او همچنین از پیشنهاد مخابرات برای حذف حق اشتراک و دریافت هزینه ثابت حدود 26 تا 30 هزار تومان برای نگهداری شبکه خبر داد.

«علی ملک‌جعفریان» در نشست خبری با بیان اینکه در سال گذشته مخابرات از سرقت سیم مسی و تجهیزات مخابراتی 18 میلیارد تومان متضرر شده است، گفت: «در این زمینه جلساتی با نیروی انتظامی داشته‌ایم و یک شبکه قضایی نیز به بحث‌های مربوط به سرقت‌های مخابراتی اختصاص یافته است.»

مدیر مخابرات منطقه تهران در ادامه به پیشنهاد شرکت مخابرات ایران به سازمان تنظیم مقررات در خصوص تغییر و اصلاح تعرفه‌های مخابراتی اشاره کرد و گفت:

«این پیشنهاد مبنی بر دریافت هزینه نگهداری شبکه از کاربران است به این معنی که پیشنهاد شده هزینه حدود 26 تا 30 هزار تومان که مطابق با فرمول شورای رقابت محاسبه می‌شود، از کاربران دریافت شود. از سوی دیگر، کاربران تا سقف این مبلغ می‌توانند در شبکه داخلی مکالمه داشته باشند و مبلغ اضافه بر این در قبض مشترکان محاسبه می‌شود.»

به گفته وی هم‌اکنون نگهداری و توسعه شبکه مخابراتی کشور نیازمند پرداخت هزینه است و از این جهت شرکت مخابرات ایران خواستار افزایش نرخ نگهداری شبکه است. علاوه بر این، در صورتی که با دریافت حق نگهداری شبکه موافقت شود، حق اشتراک خط تلفن حذف خواهد شد.

ملک‌جعفریان با بیان اینکه هزینه‌های مخابراتی در 14 سال گذشته متعادل نبوده از لزوم توسعه همگون زیرساخت‌ها و متعادل شدن قیمت‌ها سخن گفت: «برای مثال شرکت برق نسبت به سال 68، حدود 1700 درصد افزایش تعرفه داشته و سایر شرکت‌های خدمات‌رسانی نیز با توجه به افزایش هزینه‌ها، افزایش تعرفه‌ داشته‌اند اما در مخابرات این افزایش صورت نگرفته است.»

او از قول مساعد وزارت ارتباطات در دولت جدید برای حل مشکل و اصلاح تعرفه‌های مخابراتی خبر داد و ابراز امیدواری کرد بتوانند با یک عدد منطقی شاهد افزایش هزینه‌های نگهداری شبکه باشند:

«متوسط درآمد از هر مشترک خط ثابت در تهران 8500 تومان است. با توجه به هزینه بالای نگهداری هر خط در صورتی که بدهی یک مشترک در دو دوره پرداخت نشود، خط وی قطع خواهد شد. همچنین در صورتی که مشترکی بیش از 80 هزار تومان قبض پرداخت نشده داشته باشد، ارتباط وی مطابق با سازمان تنظیم مقررات حذف می‌شود.»

به گفته مدیر مخابرات تهران برای نوسازی در کل شبکه مخابرات طی پنج سال آینده، به 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

رد انحصارطلبی مخابرات

بخش دیگر سخنان وی به بحث انحصار در استفاده از امکانات مخابراتی و اعتراض شرکت‌های اینترنتی از در اختیار قرار نگرفتن این تجهیزات اختصاص داشت. ملک جعفریان با رد انحصارطلبی مخابرات، گفت:

«هم‌اکنون در تهران دو میلیون و 300هزار مشترک باند پهن وجود دارد که یک میلیون و 100 هزار مشترک، شرکت‌های FCP از فضای مخابراتی ما استفاده می‌کنند. مسئله انحصار به هیچ عنوان واقعی نیست بلکه مخابرات در یک فضای مشارکتی به شرکت‌ها سرویس می‌دهد. هم‌اکنون انتقال پرسرعت به اپراتورهای موبایل و ارتباط سیم مسی برای شبکه‌هایی مانند شاد توسط مخابرات انجام می‌شود. همچنین تمامی پلتفرم‌های ویدئویی از زیرساخت‌های مخابراتی استفاده می‌کنند.»

مدیر مخابرات تهران از علاقمندی این مجموعه برای توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری سخن گفت تا بتوانند اینترنت با سرعت یک گیگابیت در ثانیه به مشترکان عرضه کنند:

«هم‌اکنون حدود 80 هزار کاربر از اینترنت روی فیبر در تهران استفاده می‌کنند و به دلیل اینکه عملیات فیبرکشی سخت بوده و شهرداری نیز مجوزهای لازم را نمی‌دهد، اجرای فیبرکشی با مشکلاتی روبروست اما امیدواریم با افزایش سرمایه‌گذاری و اصلاح تعرفه‌ها، بتوانیم شبکه زیرساخت شهری را نیز توسعه داده و سرویس فیبر را برای کاربران ارائه کنیم.»

وی به وضعیت سرویس VDSL نیز اشاره کرد و اظهار داشت هم‌اکنون 57 هزار کاربر در سطح استان از اینترنت VDSL استفاده می‌کنند و در صورتی که سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت گیرد، می‌توان این فناوری را به شکل جدی‌تری دنبال کرد: «اما هم‌ اکنون هزینه‌های رایج را نمی‌توانیم پاسخگو باشیم و باید به سمت نوسازی شبکه با افزایش حق نگهداری برویم.»

ملک‌جعفریان درباره تاخیر زمان رانژه خطوط اینترنت در مراکز مخابراتی نیز گفت: «در برخی مراکز با انباشت رانژه مواجه هستیم و مشکلاتی از این بابت وجود دارد که با هماهنگی رگولاتوری امیدواریم تا طی یک سال آینده زمان رانژه در این مراکز مخابراتی به روز شود اما این موضوع نیز هزینه‌های سنگین دارد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • amir.bidel
    amir.bidel | ۱۷ آبان ۱۴۰۰

    خب چوب خدا صدا نداره . ذره ای از مال مردم خوری های مخابرات توسط صنف سارقین جبران میشه .

مطالب پیشنهادی