ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتشار جزئیات نسل بعدی AMD EPYC: عرضه پردازنده‌های Genoa با ۹۶ هسته در ۲۰۲۲

شرکت AMD در کنار رونمایی از پردازنده‌های سرور Milan-X و همچنین پردازشگر گرافیکی قدرتمند Instinct MI200، تصمیم گرفت درباره نسل بعدی پردازنده‌های سرورش هم اطلاعاتی منتشر کند. این پردازنده‌ها با نام‌های Genoa و Bergamo از ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

شرکت AMD در کنار رونمایی از پردازنده‌های سرور Milan-X و همچنین پردازشگر گرافیکی قدرتمند Instinct MI200، تصمیم گرفت درباره نسل بعدی پردازنده‌های سرورش هم اطلاعاتی منتشر کند. این پردازنده‌ها با نام‌های Genoa و Bergamo از معماری Zen 4 و Zen 4C بهره می‌برند و به ترتیب حداکثر ۹۶ و ۱۲۸ هسته خواهند داشت.

AMD در نسل بعدی پردازنده‌های EPYC به سراغ معماری جدید Zen 4 می‌رود و پس از آن باید منتظر استفاده از معماری Zen 4C باشیم. در گذشته از این معماری با نام Zen 4D یاد شده بود.

پردازنده‌های AMD EPYC Genoa

به گفته AMD، پردازنده‌های EPYC Genoa با پلتفرم SP5 سازگار خواهند بود، از رم جدید پشتیبانی می‌کند و توانایی‌های تازه‌ای خواهند داشت. پلتفرم SP5 شامل یک سوکت جدید با ۶۰۹۶ پین در فرمت LGA می‌شود که بزرگترین سوکت این کمپانی از سال ۲۰۰۲ محسوب می‌شود.

این سوکت از پردازنده‌های EPYC Genoa و نسل‌های بعدی این تراشه‌ها پشتیبانی خواهد کرد. Genoa به ۹۶ هسته و ۱۹۲ رشته مجهز می‌شود که مبتنی بر معماری هسته Zen 4 خواهد بود و با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC تولید می‌شود که نتیجه‌اش، بهبود چشمگیر IPC خواهد بود.

AMD EPYC

AMD برای استفاده از ۹۶ هسته در این پردازنده‌ها، از دوازده CCD‌ در چیپ استفاده می‌کند که هرکدام از آن‌ها شامل ۸ هسته مبتنی بر Zen 4 می‌شود. توان طراحی حرارتی پایه برابر ۳۲۰ وات است، اما به ۴۰۰ وات هم افزایش می‌یابد. این پردازنده‌ها از ۱۲۸ مسیر PCIe Gen 5.0 و ۱۶۰ مسیر برای پیکربندی 2P پشتیبانی می‌کنند.

پلتفرم SP5 قادر به پشتیبانی از رم DDR5-5200 خواهد بود که پیشرفت چشمگیری را نسبت به DDR4-3200 مگاهرتز کنونی از خودش نشان می‌دهد. این پلتفرم همچنین از ۱۲ کانال رم DDR5 و حداکثر سه ترابایت رم با ماژول‌های ۱۲۸ گیگابایتی پشتیبانی می‌کند. این پردازنده‌ها سال ۲۰۲۲ از راه می‌رسند.

پردازنده‌های AMD EPYC Bergamo

پس از پردازنده‌های Genoa، نوبت به Bergamo می‌رسد که البته همچنان از سوکت SP5 پشتیبانی می‌کند. تفاوت اصلی میان این پردازنده‌ها مربوط به معماری Zen 4 و Zen 4c می‌شود. گفته می‌شود هسته Zen 4c نسبت به نسخه استاندارد از حافظه کش متفاوتی بهره می‌برد و برای کاهش مصرف انرژی، فرکانس پایین‌تری خواهد داشت. هدف اصلی از این معماری، افزایش تعداد هسته‌ها است.

AMD EPYC

در حالی که در هر چیپلت ۸ هسته Zen 4‌ قرار می‌گیرد، در Zen 4c این تعداد به ۱۶ هسته افزایش می‌یابد. هسته‌های Zen 4c هم با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شوند. این پردازنده‌ها در نیمه اول ۲۰۲۳ از راه می‌رسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی