ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تسلا مدل 3 و بی ام و m3
خودرو

مقایسه هزینه نگهداری خودروهای بنزینی و برقی در بلندمدت

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی در بلندمدت بسیار کم‌هزینه‌تر هستند. برای نمونه در یک دوره 36 ماهه، خودروهای برقی بطور میانگین 514 دلار هزینه به مالکین خود ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی در بلندمدت بسیار کم‌هزینه‌تر هستند. برای نمونه در یک دوره 36 ماهه، خودروهای برقی بطور میانگین 514 دلار هزینه به مالکین خود تحمیل می‌کنند، این رقم برای مدل‌های درون‌سوز 749 دلار تخمین زده شده است.

اما در کوتاه‌مدت وضعیت کمی متفاوت است. طبق داده‌های موسسه We Predict دارندگان مدل‌های الکتریکی در ایالات متحده بطور میانگین در سه ماهه اول 123 دلار و در سال نخست 306 دلار صرف نگهداری از خودروی خود می‌کنند؛ این در حالیست که میانگین هزینه مدل‌های درون‌سوز در مدت‌های مشابه به ترتیب 53 و 189 دلار برآورد شده است.

به گفته We Predict، تفاوت معنادار در مخارج خودروهای برقی و درون‌سوز در بلندمدت عمدتا با هزینه نگهداری در ارتباط است. برای مثال یک خودروی برقی در طول سه سال اول مالکیت فقط 77 دلار هزینه نگهداری به مالک خود تحمیل کند، ولی این رقم برای یک اتومبیل درون‌سوز برابر با 228 دلار است.

داده‌های We Predict از بین 13 میلیون خودرو که شامل 400 مدل مختلف بوده‌اند، گردآوری شده است. در این تحقیق، محققان نتایج را از بین 65 میلیون سرویس که در آنها بیش از 7.7 میلیارد دلار صرف خرید قطعات یدکی و 9.5 میلیارد دلار صرف دستمزد شده، استخراج کرده‌اند. همچنین فاکتورهای دیگری مثل تعمیرات غیرمنتظره، وارانتی و فراخوان‌ها، عیب‎‌یابی‌ها، آپدیت‌های نرم‌افزاری، آپشن‌های نصب شده در کارخانه و کمپین‌های خدماتی نیز لحاظ شده‌اند.

علاوه‌بر موارد یاد شده، We Predict به این نتیجه رسیده که هزینه نگهداری از خودروها در حال افزایش است. برای مثال خودروسازان در طول سه سال اول مالکیت مدل‌های 2018 بطور میانگین 731 دلار از مالکین دریافت می‌کنند که در مقایسه با مدل‌های 2016 این رقم 11 درصد بیشتر شده است. در کنار این، هزینه تعمیرات نیز 4 درصد رشد کرده، هزینه نگهداری و کمپین‌های خدماتی هم به ترتیب 11 و 35 درصد افزایش یافته‌اند.

نکته جالب توجه دیگر اینکه بر اساس تحقیق We Predict در زمان فعلی دستمزد تعمیر خودروهای برقی بین دو الی سه برابر بیشتر از مدل‌های بنزینی است. این مساله با عواملی مثل عدم آشنایی کامل تکنسین‌ها با مشکلات خودروهای برقی و زمان بیشتر برای رفع عیوب ارتباط دارد. انتظار می‌رود با آموزش تکنسین‌های جدید و گسترش تجارب آنها، این اختلاف به مرور کمتر و کمتر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی