ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اهمیت و جایگاه برند کارفرمایی در موفقیت و رشد سازمان‌ها

نویسنده این یادداشت، «هادی محمدآبادی» مدیرعامل استارت‌آپ «جاب‌ویژن» است. اجازه بدهید این نوشتار را با یک سوال شروع کنیم. دلیل آنکه شرکتی مثل کافه بازار یا دیجی کالا در یک فرصت شغلی کاملا یکسان بیش ...

هادی محمدآبادی
نوشته شده توسط هادی محمدآبادی | ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵

نویسنده این یادداشت، «هادی محمدآبادی» مدیرعامل استارت‌آپ «جاب‌ویژن» است.

اجازه بدهید این نوشتار را با یک سوال شروع کنیم.

دلیل آنکه شرکتی مثل کافه بازار یا دیجی کالا در یک فرصت شغلی کاملا یکسان بیش از 10 برابر یک شرکت ناشناخته، رزومه دریافت می کند، چیست؟

ما در سایت جاب ویژن بارها با این مسئله روبرو شده‌ایم که تعداد رزومه‌های ارسالی برای یک موقعیت شغلی کاملا یکسان ولی مربوط به دو سازمان مختلف تا چه اندازه می‌تواند متفاوت باشد. دلیل این موضوع چیزی نیست جز جادو و جذابیتِ «برند کارفرمایی».

برخی شرکت‌ها و برندها به‌عنوان محبوب‌ترین برندهای کارفرمایی از دید کارجویان شناخته می‌شوند و افراد زیادی آرزوی کار کردن و استخدام در آن شرکت‌ها را دارند و در مقابل شرکت های خوبی وجود دارند که بدلیل عدم تمرکز بر روی برند کافرمایی خود، از این موضوع زیان میبینند.

پیش از ادامه بهتر است با مفهوم برند کارفرمایی بیشتر آشنا شویم.

به زبان ساده، برند کارفرمایی یا Employment Branding یعنی نظر و تصور بازار کار و کارجویان و نیروهای بالقوه در مورد کار کردن برای یک شرکت و برند.

به نظرتان کارجویان و نیروهای متخصصی که به دنبال کار هستند چه تصوری از محیط کاری و کار کردن در سازمان شما دارند؟

هر چه جلوتر برویم اهمیت نیروی انسانی با استعداد و توانمند بیشتر میشود و هر کسب‌وکاری که قصد پیشرفت در دنیای پرسرعت امروزی را دارد، باید بخشی از تمرکز خود را معطوف تقویت برند کارفرمایی خود کند تا بتواند مستعدترین افراد را جذب کند.

نگاه رایج و سنتی مدعی است که کارفرمایان در فرایند استخدام حق انتخاب‌های زیادی دارند و به اصطلاح دست بالا را دارند و اصلا چه معنی دارد که شرکت بخواهد تلاش بکند که در ذهن کارجویان به عنوان یک برند متمایز برای کار کردن شناخته شود! من چه در جایگاه مدیر یک استارتاپ که در سال گذشته نزدیک به 40 نفر نیروی جدید استخدام کرده و چه به عنوان یکی از هم بنیان گذاران جاب ویژن که واسطه استخدام بیش از 8 هزار نفر در سال 99 بوده، باید بگویم که این طرز تفکر کاملا غلط است و بخش عمده ای از سازمانها دیگر چنین نگاهی ندارند و حاضرند شرایط بسیار مناسبی را برای کارجویانی که حداقل های مد نظر آنها را داشته باشند، فراهم کنند. لابد با خود فکر میکنید که این ادعایی است که صرفا در مورد یک سری از مشاغل خاص درست است ولی من به شما میگویم که سخت در اشتباهید. هر روز در جاب ویژن با تعداد زیادی سازمان سر و کار داریم که حاضرند هزینه های زیادی را پرداخت کنند تا کارجویانی به آنها معرفی شود که بتوانند از بین آنها یک کارشناس با توانایی های کاملا متوسط را استخدام کنند.

بازار جذب و استخدام دچار تغییر و تحول اساسی شده است و این نیروهای مستعد هستند که محل کار بعدی خود را انتخاب می‌کنند. سازمان‌هایی که این واقعیت را پیش از دیگران فهمیده‌اند، همان‌هایی هستند که امروزه به سازمان‌های بزرگی تبدیل شده‌اند و آنهایی که کماکان بر طبل تفکر سنتی خود می‌کوبند و نشسته‌اند تا کارجویان جلوی در سازمانشان صف بکشند و آنها با آسودگی خیال از میان آنها کارجوی برتر را با حداقل مزایا و امکانات استخدام کنند، به زودی متوجه اشتباه خود خواهند شد ولی شاید آن روز آن قدر دیر باشد که بخش بزرگی از سهم بازار خود را از دست داده باشند و یا حتی به کلی از چرخه رقابت حذف شده باشند.

تغییر بازار جذب و استخدام را میتوانید به راحتی و با مطالعه آگهی هایی که در سالهای اخیر در سایت های کاریابی درج میشود، تشخیص دهید. امتیازات و امکاناتی مثل ساعت کاری انعطاف پذیر، امکان دورکاری، اتاق استراحت، پاداش، وام، سرویس ایاب و ذهاب، کمک هزینه آموزشی و .. که زمانی صرفا توسط چند سازمان خیلی بزرگ ارائه میشد، امروزه به لیست مزایای بسیاری از شرکت ها اضافه شده است. همه اینها نشان از رقابتی تر شدن فضای جذب و استخدام دارد.

باید به این نکته توجه داشت که صرفا ارائه یک لیست از مزایا شما را به یک سازمان جذاب تبدیل نمیکند. درست است که این موارد نیز بر روی برند کارفرمایی شما تاثیر دارد ولی این همه ماجرا نیست.

در دنیای کسب‌وکار امروزی به لطف شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های نظرسنجی و اطلاعاتی که در سایت های کاریابی ارائه میشود، می توان اطلاعات زیادی در مورد یک سازمان کسب کرد. برای مثال در جایگاه یک کارجو شما می توانید پیش از آنکه برای یک موقعیت شغلی رزومه ارسال کنید، نقطه نظرات کارجویان قبلی و کارکنان شرکت را نیز مطالعه کنید و تصویر واقعی تری در مورد شرایط واقعی آن سازمان پیدا کنید و با چشمانی بازتر انتخاب خود را انجام دهید. نمونه خوب این موضوع، سایت Glassdoor است که در خارج از کشور به عنوان مرجعی در این خصوص شناخته میشود.


در ادامه اختصارا به مزایای تقویت برند کارفرمایی و استراتژی‌های این موضوع می پردازیم.

مزایای تقویت برند کارفرمایی برای سازمان‌ها

جذب بهترین و متخصص‌ترین نیروها

 طبق نظرسنجی‌ها و تجربیاتی که در سایت جاب ویژن داشته‌ایم هرچقدر شهرت و اعتبار یک سازمان بالاتر باشد کارجویان بیشتری تمایل به ارسال رزومه و استخدام در آن سازمان دارند. به‌این‌ترتیب، بخش منابع انسانی می‌تواند از بین متقاضیان بیشتری، بهترین گزینه را انتخاب و استخدام کند.

صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی

 وقتی یک برند شهرت خوبی در بین کارجویان داشته باشد نیازی به تبلیغات و صرفه هزینه‌های بالا برای تبلیغات و درج آگهی در سایت‌های مختلف نخواهد داشت. از آنجا که کارجویان زیادی تمایل به کار در سازمان شما دارند با انتشار آگهی استخدام در یک وب‌سایت کاریابی یا حتی در وب‌سایت رسمی سازمان، صدها رزومه مناسب و منطبق دریافت خواهید کرد.

بهبود تصویر و برندسازی در شبکه‌های اجتماعی

 در حال حاضر افراد زیادی برای جستجوی کار از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین و توییتر و مانند آن استفاده می‌کنند و روزبه‌روز نیز بر تعداد این افراد افزوده می‌شود. بازخوردها و نظرات مثبت و منفیِ کاربران زیر یک پست آگهی شغلی، تأثیر زیادی بر ذهنیت سایر مخاطبان و کارجویان از برند شما می‌گذارد و می‌‌تواند آنها را به کار در شرکت شما ترغیب یا از ارسال رزومه منصرف کند.

ارائه تصویری واقعی از محیط کار، باعث کاهش نرخ جابجایی کارکنان می‌شود

 سازمان‌ها با تقویت برند کارفرمایی می‌توانند تصویری واقع‌بینانه و شفاف از محیط کاری و مزایای کار کردن در سازمان به کارجویان ارائه دهند و از تصورات اشتباه و نادرست در مورد برند جلوگیری کنند. به‌این‌ترتیب، کارجویان قبل از ارسال رزومه دیدی واقعی و صحیح از محیط کاری خواهند داشت و این امر موجب کاهش نرخ جابجایی کارکنان در آینده می‌شود.

راهکارهایی برای تقویت برند کارفرمایی

همه‌چیز از آگهی استخدام شروع می‌شود! متن آگهی شغلی اولین برخورد کارجو با سازمان شماست و می‌بایست بازتاب دقیقی از فرهنگ و روح سازمانی برند شما باشد. عنوان شغلی، شرح وظایف، الزامات شغلی و ساعات و روزهای کاری باید کاملاً شفاف و واضح باشد و از ابهام و کلی‌گویی خودداری کنید. همچنین اضافه کردن مزایای محیط کاری مثل امکان دورکاری، پرداخت وام، ساعات کاری انعطاف‌پذیر و ... نیز می‌تواند تصویر بسیار خوبی از محیط کاری شما ارائه کند و کارجویان بیشتری را جذب این موقعیت شغلی کند.

وب‌سایت رسمی سازمان منعکس‌کننده محیط کاری سازمان است. اکثر کارجویان پس از مشاهده آگهی استخدام به سایت رسمی شرکت مراجعه می‌کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد سازمان و محیط کاری آن به دست بیاورند. سازمانی که هنوز وب‌سایت ندارد یا سایتی بدون محتوا و مبهم دارد مطمئناً تأثیر و تصویر بدی در ذهن کارجویان ایجاد می‌کند و این امر لطمه زیادی به برند کارفرمایی شما وارد می‌کند. هرچقدر تجربه کاربری سایت شما بهتر و محتوای آن غنی‌تر و کامل‌تر باشد تصویر مثبتی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و کارجویان تمایل بیشتری به ارسال رزومه پیدا می‌کنند.

تجربه مثبت و سازنده‌ای از فرآیند مصاحبه شغلی به کارجویان ارائه کنید. در برخی مواقع، یک سازمان معتبر و مشهور تعداد زیادی رزومه کاری دریافت می‌کند اما به دلیل فرآیندهای پیچیده و طولانی و خسته‌کننده مصاحبه، بسیاری از کارجویان از کار در آن شرکت منصرف می‌شوند و عطایش را به لقایش می‌بخشند.

درخواست تکمیل فرم‌های متعدد و طولانی، درخواست انجام رایگان وظایف کاری و پروژه‌های مختلف به بهانه نمونه کار، جلسات متعدد مصاحبه و عدم ارائه بازخورد به کارجویان ازجمله دلایل ریزش متقاضیان در حین این فرآیند است. هرچقدر فرآیندِ مصاحبه کوتاه‌تر، سازنده‌تر و شفاف‌تر باشد متقاضیان بیشتری علاقه‌مند به همکاری با شما می‌شوند و از همان ابتدا تصویری مثبت از محیط کاری شما پیدا می‌کنند.

تقویت برند کارفرمایی بعد از مصاحبه هم ادامه دارد! اشتباهی که برخی سازمان‌ها انجام می‌دهند عدم ارائه بازخورد و اعلان نتایج مصاحبه به متقاضیان است. یک برند کارفرمایی موفق حتی بعد از استخدام فرد موردنظر نیز ارتباطش با متقاضیان دیگر را از دست نمی‌دهد و از طریق اعلان نتایج، نظرسنجی در مورد فرآیندهای استخدام و تمایل به همکاری در آینده، تصویر مثبت و سازنده‌ای در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند.فراموش نکنید هر کارجویی که تابه‌حال برای شما رزومه ارسال کرده باشد به‌منزله سفیر و نماینده‌ای است که می‌تواند باعث تقویت یا تضعیف برند کارفرمایی شما شود.

در شبکه‌های اجتماعی حضور مؤثر و فعالی داشته باشید. امروزه شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام و لینکدین به بستری قدرتمند و تأثیرگذار در دنیای کار تبدیل‌شده است و موفقیت برند کارفرمایی هر سازمان بی‌شک در گرو حضور در این پلتفرم‌های آنلاین است. انتشار مطالب صادقانه و واقعی در مورد فضا و محیط کاری شرکت، موفقیت‌ها و دستاوردهای کارکنان، قدردانی از تلاش کارکنان، مزایای کاری، تفریحات و فعالیت‌های غیر کاری و ... می‌تواند تصویری جذاب و مثبت از محیط کاری شما ارائه دهد و مخاطبان (کارجویان بالقوه) را به همکاری با شما ترغیب کند.

سخن آخر

برند کارفرمایی هویت و فرهنگ‌سازمانی شما را به نمایش می‌گذارد و باعث ترغیب کارجویان و نیروهای متخصص به کار کردن در سازمان شما خواهد شد. امروزه رقابت تنگاتنگی بر سر جذب بهترین نیروهای متخصص وجود دارد و چیزی که شما را از دیگر سازمان‌ها متمایز می‌کند برند کارفرمایی است.

تقویت و بهبود برند کارفرمایی باعث جذب نیروهای متخصص و کارآمد می‌شود و در درازمدت تأثیر فوق‌العاده مطلوبی بر عملکرد، موفقیت و رشد سازمانی شما خواهد گذاشت. پیشنهاد من به تمام کسب‌وکارها، چه سازمان‌های بزرگ و چه استارتاپ‌‌‌های نوپا و جوان این است که از تأثیر و اهمیت برند کارفرمایی غافل نشوند و تمرکز و توجه کافی بر تقویت تصویرِ سازمانی خود داشته باشید.

در پایان سخنم را با این جمله به پایان می‌رسانم: اگر سازمان را یک انسان در نظر بگیریم، کیفیت و شهرت محصولات به‌منزله صورت و ظاهر بیرونی و برند کارفرمایی قلب و روح آن انسان خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی