ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

انجمن فین‌تک: تبدیل اینماد به رگولاتور، سیل مهاجرت را تشدید می‌کند

انجمن فین‌تک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تبدیل نماد اعتماد به رگولاتور کسب‌وکارهای اینترنتی از مهم‌ترین عوامل تشدید سیل مهاجرت خواهد بود که این موضوع سبب ناتوانی اقتصادی و از بین رفتن هزاران شغل خواهد ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۸

انجمن فین‌تک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تبدیل نماد اعتماد به رگولاتور کسب‌وکارهای اینترنتی از مهم‌ترین عوامل تشدید سیل مهاجرت خواهد بود که این موضوع سبب ناتوانی اقتصادی و از بین رفتن هزاران شغل خواهد شد.

بحث اجباری شدن اینماد برای کسب‌وکارها طی چند ماه اخیر به یکی از چالش‌های جدی حوزه تجارت الکترونیک تبدیل شده است. موضوعی که کارشناسان بارها مخالفت خود را در این باره اعلام کرده‌اند و الزامی‌ شدن اینماد را باعث نابودی اکوسیستم نوآوری کشور دانسته‌اند.

در همین راستا انجمن فین‌تک با تاکید بر سخنان رهبری مبنی بر «تشویق نخبگان به مهاجرت، خیانت به آینده کشور است»، بیانیه‌ای را صادر و الزامی شدن اینماد را از مهم‌ترین عوامل تشدید سیل مهاجرت دانسته است.

طبق این بیانیه ایران در شرایطی است که در میان 190 کشور جهان از نظر سهولت اعطای مجوز رتبه 178 را دارد. در صورتی که ترکیه و امارات با رتبه‌های 33 و 16 در فضای کسب‌وکار، دو رقیب بزرگ منطقه‌ای برای جذب نخبگان از ایران و تبدیل شدن به قدرت‌های فناوری در منطقه هستند:

«در این شرایط هر سامانه جدیدی که کارآفرین را در ابتدای کارش ملزم به دریافت مجوزهایی می‌کند که وجود خارجی ندارند یا اساسا نهاد صادر کننده مجوز نگاه مثبتی به آن حوزه نوآورانه ندارد، مساوی است با به قتلگاه فرستادن زیست بوم نوآوری کشور و الزام کار آفرین به مهاجرت.»

انجمن فین تک ایران که با توسعه خدمات مالی میزبان رشد نوآوری بوده و زیر ساخت ایجاد میلیون‌ها شغل را فراهم نموده است اعلام می‌کند تبدیل شدن اینماد از یک نشان اختیاری به پنجره واحد مجوزهای فضای مجازی کاملا بر خلاف طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار بوده و عامل جدی افزایش مهاجرت نخبگان و کارآفرینان در سال‌های آتی خواهد بود.

بیانیه انجمن فین‌تک درباره ای‌نماد


این انجمن بزرگترین تهدید کشور را خروج کار آفرینان و به تبع آن ضعف فناوری دانسته که ناتوانی اقتصادی و از بین رفتن هزاران شغل را به دنبال خواهد داشت:

«باید توجه داشت راهکار کنترل ریسک‌های محیط کسب و کار، انسداد در شروع فعالیت یا جلوگیری از افزایش تعداد کسب و کارها نیست، بلکه تنظیم گری به موقع توسط نهادهای متصدی با رویکرد توسعه است و در شرایط تحریمی به هیچ وجه نباید دچار تحریم های داخلی شویم. امروزه راه اندازی و موفقیت کسب و کار است که باید در کشور ارزشمند باشد، نه دریافت مجوز و فتح قله انحصار!»

این بیانیه خطاب به مسئولان و نهادهای متصدی اعلام می‌کند اگر قفل‌هایی که بر دست و پای کسب‌و‌کارها زده شده را باز کنند تا همگان کار خود را آشکار انجام دهند، اگر با مدیریت علمی و تسهیل فضای کسب و کار، اصل را بر صحت گذاشته و امید را در دل چند میلیون جوان ایرانی زنده کنند، اقتصاد ایران حتی در شرایط تحریم می تواند رشد قابل توجه داشته باشد: «همانگونه که اقتصاد دیجیتال طی 8 سال گذشته تنها بخشی بوده که به دلیل عدم دخالت نادرست دولت همواره 3 تا 6 درصد رشد را تجربه کرده است.»

انجمن در پایان بیانیه خود تقاضا کرده تا در سال مانع زدایی، با قید فوریت از تبدیل این نشان اعتماد به رگولاتور کسب‌و‌کارهای فضای مجازی جلوگیری شود و به وظیفه اصلی خود یعنی احراز هویت و ثبت نظر کاربران به صورت اختیاری بپردازد:

«توجه به این نکته لازم است که قانون‌گذار این وظیفه را به سامانه جامع مجوزهای کشور (G4B) محول نموده و حتی در صورت نیاز نیز خواهشمند است تصمیم گیری در خصوصی ایجاد چنین نهاد عظیمی با این دامنه قدرت و اختیارات به نقطه ذیصلاح یعنی مجلس شورای اسلامی محول شده و از هر گونه اقدام عجولانه اجتناب گردد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی