ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هرآنچه تا به امروز درباره تراشه پرچمدار بعدی کوالکام می‌دانیم

کوالکام احتمالا هفته آینده از چیپ پرچمدار بعدی‌اش رونمایی می‌کند؛ تراشه‌ای که با نام جدیدی از راه می‌رسد و نباید منتظر نام اسنپدراگون ۸۹۸ برای آن باشیم. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به تمام گزارش‌ها ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ آذر ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

کوالکام احتمالا هفته آینده از چیپ پرچمدار بعدی‌اش رونمایی می‌کند؛ تراشه‌ای که با نام جدیدی از راه می‌رسد و نباید منتظر نام اسنپدراگون ۸۹۸ برای آن باشیم. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به تمام گزارش‌ها و شایعات پیرامون این چیپ داشته باشیم.

کوالکام با تراشه جدیدش باید با شرکت‌های زیادی در دنیای اندروید رقابت کند، از دیمنسیتی ۹۰۰۰ و تنسور گرفته تا اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ. البته رقابت تنها محدود به دنیای اندروید نمی‌شود و اپل با تراشه A15 Bionic مورد استفاده در سری آیفون ۱۳ هم کوالکام را به چالش می‌کشد. اما تراشه بعدی کوالکام چه مشخصات و عملکردی خواهد داشت، چه زمانی از راه می‌رسد و باید منتظر تجهیز کدام محصولات به آن‌ها باشیم؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم، تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

نام تراشه پرچمدار بعدی کوالکام

تا پیش از معرفی اسنپدراگون ۸۸۸، با نام‌گذاری مشخصی از سوی کوالکام روبه‌رو بودیم، اما ناگهان پس از اسنپدراگون ۸۶۵، با اسنپدراگون ۸۸۸ روبه‌رو شدیم که سردرگمی برخی کاربران را در پی داشت. حالا به نظر می‌رسد امسال هم شاهد تغییر نام‌گذاری تراشه پرچمدار کوالکام خواهیم بود.

در حالی که گزارش‌ها از این تراشه با نام اسنپدراگون ۸۹۵ و ۸۹۸ یاد کرده بودند، کوالکام می‌خواهد از نام جدیدی برای آن استفاده کند. این نام احتمالا اسنپدراگون 8 Gen 1 خواهد بود و می‌تواند نام‌گذاری تراشه‌های پرچمدار آینده کوالکام را ساده‌تر کند. برای مثال سال ۲۰۲۲ با نسل دوم آن روبه‌رو می‌شویم و این روند ادامه پیدا می‌کند.

تاریخ معرفی و عرضه

انتظار می‌رود کوالکام در رویداد Tech Summit 2021 که از ۹ آذر شروع می‌شود، از تراشه پرچمدار بعدی‌اش رونمایی کند. در حالی که اکثر محصولات مجهز به این چیپ سال آینده میلادی از راه می‌رسند، انتظار می‌رود پیش از پایان ۲۰۲۱ چند گوشی با این تراشه معرفی شوند.

طبق شایعات، شیائومی ۱۲ و همچنین یک پرچمدار موتورولا همین امسال با تراشه پرچمدار بعدی کوالکام معرفی می‌شوند، البته احتمالا عرضه جهانی آن‌ها در سال ۲۰۲۲ انجام می‌شود و کاربران سال آینده می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. اکثر پرچمدارهای اندرویدی در ۲۰۲۲ به این تراشه مجهز خواهند شد، البته خبری از آن در پیکسل‌های گوگل نخواهد بود و احتمالا با نسل دوم چیپ تنسور روبه‌رو می‌شویم.

مشخصات چیپ پرچمدار کوالکام

تراشه پرچمدار بعدی کوالکام همچنان ۸ هسته پردازشی خواهد داشت و از پردازشگر گرافیکی آدرنو بهره خواهد برد. با این وجود، یک تفاوت بزرگ میان آن و نسل‌های قبلی وجود خواهد داشت و آن استفاده از معماری Armv9 است.

طبق گزارش‌ها و شایعات، این چیپ به هسته‌های Kryo 780، پردازشگر گرافیکی آدرنو ۷۳۰، پردازشگر سیگنال تصویر Spectra 680 و همچنین مودم 5G مجتمع X65 مجهز می‌شود.

کوالکام برای این تراشه‌اش سه خوشه درنظر می‌گیرد که شامل یک، سه و چهار هسته خواهند بود. قدرتمندترین خوشه شامل یک هسته Cortex-X2 می‌شود که فرکانسی برابر ۳.۰ یا ۳.۰۹ گیگاهرتز خواهد داشت. خوشه بعدی ۳ هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز خواهد داشت. خوشه آخر هم از ۴ هسته کم‌مصرف Cortex-A510 با فرکانس ۱.۷۹ گیگاهرتز بهره می‌برد.

این تراشه کوالکام با لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ به تولید می‌رسد تا بعد از دیمنسیتی ۹۰۰۰، به دومین چیپ با این فرایند ساخت تبدیل شود.

عملکرد طبق بنچمارک‌های افشا شده

تا به امروز چندین دستگاه با تراشه پرچمدار بعدی کوالکام در کیگ‌بنچ رویت شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تبلت و گوشی پرچمدار سامسونگ اشاره کرد. البته همانطور که می‌توان حدس زد، با نسخه نهایی این تراشه روبه‌رو نبوده‌ایم و امتیاز نهایی آن بالاتر خواهد بود.

با وجود این موضوع، گلکسی تب S8 پلاس با این تراشه در بنچمارک گیک‌بنچ ۵ در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب امتیاز ۱۲۱۱ و ۳۱۹۳ را کسب کرده است. دستگاه موجود در این بنچمارک به ۸ گیگابایت رم و اندروید ۱۲ مجهز شده بود.

بنچمارک گلکسی تب S8 پلاس

یکی دیگر از محصولات سامسونگ که با این تراشه در بنچمارک گیک‌بنچ ۵ رویت شده، گلکسی S22 پلاس است. این گوشی هوشمند به امتیازهای پایین‌تری نسبت به گلکسی تب S8 پلاس دست پیدا کرده. در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب شاهد امتیازهای ۱۱۶۳ و ۲۷۲۸ برای این دستگاه بودیم.

با وجود چنین نتایجی، همچنان باید منتظر معرفی و همچنین عرضه آن به بازار بمانیم تا بتوانیم عملکردش را نسبت به نسل‌های قبلی و البته دیگر تراشه‌های پرچمدار بازار مقایسه کنیم. البته به نظر نمی‌رسد امسال هم کوالکام بتواند تراشه اپل را شکست دهد و A15 Bionic همچنان دست بالا را در بازار داشته باشد.

دستگاه‌هایی که با این تراشه روانه بازار می‌شوند

همانطور که گفتیم، اکثر پرچمدارهای اندرویدی در سال ۲۰۲۲ با این تراشه از راه می‌رسند و شرکت‌های مختلف از سامسونگ و وان پلاس گرفته تا شیائومی و ایسوس از آن استفاده خواهند کرد.

در حالت کلی انتظار می‌رود گوشی‌های زیر با تراشه پرچمدار بعدی کوالکام از راه برسند:

  • سری گلکسی S22
  • سری وان پلاس ۱۰
  • سری شیائومی ۱۲
  • سری ایسوس ذن‌فون ۹ و راگ فون ۶
  • نوبیا رد مجیک ۷
  • گلکسی زد فولد ۴ و زد فلیپ ۴
  • گوشی‌های موتورولا

همانطور که بالاتر گفتیم، چیپ پرچمدار بعدی کوالکام جایی در پیکسل ۷ نخواهد داشت و گوگل از تراشه اختصاصی‌اش در آن استفاده خواهد کرد که نسل دوم تنسور خواهد بود. البته انتظار می‌رود گوشی میان‌رده پیکسل 6a با یکی از تراشه‌های کوالکام از راه برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی