ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

بیانیه انجمن بلاکچین: نماد اعتماد الکترونیکی را به «قربانگاه نوآوری» تبدیل نکنید

انجمن بلاکچین ایران در واکنش به اعلام اجباری شدن ای‌‎نماد از طرف شاپرک اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرده و طی این بیانیه مخالفت خود با این تصمیم را باری دیگر به صراحت اعلام کرده است. ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۹

انجمن بلاکچین ایران در واکنش به اعلام اجباری شدن ای‌‎نماد از طرف شاپرک اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرده و طی این بیانیه مخالفت خود با این تصمیم را باری دیگر به صراحت اعلام کرده است. این انجمن از مسئولین خواسته تا اینماد را تبدیل به قربانگاه نوآوری نکنند.

شاپرک صبح امروز اعلام کرده که از سوم آذرماه امسال، هرگونه دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، منوط به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت خواهد شد.

در بخش ابتدایی این بیانیه، انجمن بلاکچین با تاکید بر اینکه این موضوع در حالیست که کشورمان سال به سال در حال از دست دادن جایگاه مناسب خود در زمینه رشد اقتصاد دیجیتال است اعلام کرده: « توجه به گزارش‌های اقتصادی دال بر تاثیر بالای رشد اقتصاد دیجیتال در رشد اقتصاد هر کشور است. انجمن فناوران زنجیره بلوک، این تصمیم را خطرناک می‌داند و آن را اقدامی برای نابودی نوآوری و جلوگیری از ایجاد هرگونه مدل کسب و کار جدید در اکوسیستم استارتاپی و به ویژه در اکوسیستم بلاکچین و رمزارز کشور ارزیابی می‌کند.»

در این بیانیه با اشاره به اینکه حوزه‌های نوین فناوری محور بسیار متغیر و نوآورانه هستند و نگه داشتن ساختارهای ارزیابی سنتی و مجوز محور برای این حوزه مناسب نیست، به رویکرد نامناسب در روند تنظیم گری نیز اشاره شده.

در بخشی از این بیانیه آمده: «سالهاست رویکرد تنظیم‌گری حوزه‌های نوین تغییر کرده‌اند و تا زمان شناخت یک نوآوری سپری شود فرصت طلایی رشد نیز از دست می‌رود. به عبارت دیگر، اجباری کردن ای نماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، مساویست با کاهش سرعت تطابق با تکنولوژی های روز و عدم توسعه حوزه اقتصاد دیجیتال در شرایط خاص کشور عزیزمان.»

همچنین در این بیانیه با اشاره به پیامدهای این تصمیم چنین آمده است:

«- دلسردی صاحبان ایده‌ها و فناوری های جدید و آسیب اشتغالِ رو به رشد در اکوسیستم استارتاپی کشور

- زیرزمینی شدن فعالیت‌های نوآورانه و گسترش فرار مالیاتی در اکوسیستم استارتاپی

- تشویق استفاده از روش‌های جایگزین برای دریافت هزینه خدمات اینترنتی از کاربران

 -  سوق دادن کارآفرینیان صاحب ایده‌های جدید و نوآورانه برای ارائه خدمت به کاربران ایرانی به راه اندازی کسب و کار در سایر کشورها و هدایت سرمایه‌های خطرپذیر از کشور به خارج از ایران.»

این روند بر اساس بیانیه انجمن بلاکچین در حالی اجرایی شده که سیاست های کلان کشور بر رفع موانع تولید و افزایش رتبه سهولت کسب و کارها متمرکز و مورد تاکید عالی ترین مقامات کشور بوده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده: «اجباری کردن اینماد به معنای ایجاد یک « َابَر مجوز» یا به بیان دیگر یک « اَبَرمانع» برای اقتصاد دیجتال کشور بدون توجه به روشهای نوین تنظیم گری، امری آسیب زا و نگران کننده به نظر می رسد. با عنایت به موارد ذکر شده، انجمن بلاکچین اکیدًا از مراجع ذیصلاح تقاضا دارد تا اجباری نمودن نماد اعتماد الکترونیکی را برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را مورد باز بینی قرار داده و از رویکرد های دال بر مدیریت ریسک با مشارکت بخش خصوصی برای تنظیم گری استفاده کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۳ آذر ۱۴۰۰

    باز اینا زر زدن ، کی هستند اینا اصلا 😂

    • realtime
      realtime | ۳ آذر ۱۴۰۰

      یه عده که خسته شدن واسه هر چیزی برن دادگاه و مجوز نیاز داشته باشن.

      • مهدی
        مهدی | ۴ آذر ۱۴۰۰

        اونایی که خسته شدند واسه هرچیزی برن دادگاه اینا نیستند.اینا دنبال اسم و رسمی درست کردن واسه خودشون هستند.راجع به هرچیزی بیانیه میدن ، تو هرچیزی دخالت میکنند بدون اینکه کسی بدونه اصلا کاربرد این انجمن چیه و تا حالا چیکار کردن

مطالب پیشنهادی