ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دستاورد بزرگ رآکتور همجوشی هسته‌ای کره جنوبی: حفظ ۳۰ ثانیه‌ای پلاسمای ۱۰۰ میلیون درجه‌ای

دانشمندان در حال آزمایش فناوری گداخت هسته‌ای هستند و یکی از طراحی‌های محبوب در زمینه دستیابی به این انرژی پاک و بی‌پایان تحت عنوان «توکامک» شناخته می‌شود. حالا گروهی از محققان کره‌ای با رآکتور همجوشی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

دانشمندان در حال آزمایش فناوری گداخت هسته‌ای هستند و یکی از طراحی‌های محبوب در زمینه دستیابی به این انرژی پاک و بی‌پایان تحت عنوان «توکامک» شناخته می‌شود. حالا گروهی از محققان کره‌ای با رآکتور همجوشی هسته‌ای در مرکز KSTAR رکورد جدیدی ثبت کرده و توانسته‌اند پلاسمای بسیار داغ فرآیند گداخت را ۳۰ ثانیه حفظ کنند.

توکامک‌ها طراحی شده‌اند تا پروسه تولید انرژی گداختی در خورشید را روی زمین شبیه‌سازی کنند. در این طراحی از مجموعه‌ای از سیم‌پیچ‌ها استفاده می‌شود که اطراف راکتورهای حلقه‌ای قرار گرفته و پلاسمایی را که دمای آن به میلیون‌ها درجه می‌رسد به قدر کافی حفظ می‌کنند تا گداخت هسته‌ای اتفاق بیفتد. راکتور تحقیقات پیشرفته توکامک ابررسانای کره (KSTAR) یکی از مراکزی است که دستاوردهای مهمی در این زمینه داشته است.

گفته شده که دانشمندان کره‌ای توانسته‌اند با ثبت یک رکورد برای KSTAR، پلاسما را ۳۰ ثانیه در دمای بالای ۱۰۰ میلیون درجه سلسیوس حفظ کنند. این دستاورد از طریق بهینه‌سازی شرایط میدان مغناطیسی و سیستم‌های حرارتی به دست آمده است. آن‌ها می‌خواهند تا سال ۲۰۲۶ از طریق افزایش منبع توان و به کمک مبدل تنگستن که جلوی افزایش دما در دیواره‌های داخلی محفظه را می‌گیرد، این دما را به مدت ۳۰۰ ثانیه حفظ کنند.

راکتور KSTAR

راکتور KSTAR در سال ۲۰۱۶ با حفظ پلاسما در دمای ۵۰ میلیون درجه به مدت ۷۰ ثانیه رکورد جهان را شکست اما بعدا راکتور توکامک EAST چین در سال ۲۰۱۷ با ثبت رکورد ۱۰۲ ثانیه این رکورد را به نام خود ثبت کرد. هدف این راکتورها رساندن دمای پلاسما به بیش از ۱۰۰ میلیون درجه سلسیوس است و KSTAR در سال ۲۰۱۸ به این مهم دست یافت اما فقط برای ۱.۵ ثانیه. این مرکز در سال ۲۰۱۹ توانست دمای یاد شده را تا ۸ ثانیه حفظ کند و بعد در ماه دسامبر ۲۰۲۰ این مدت زمان را به ۲۰ ثانیه برساند.

در خورشید، نیروی گرانشی شدید در ترکیب با حرارت و فشار بسیار زیاد پلاسمایی را به وجود می‌آورد که باعث برخورد هسته اتم‌ها به یکدیگر، تشکیل هلیوم و رهاسازی انرژی می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی