ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلزایمر
علمی

کارآزمایی بالینی واکسن استنشاقی آلزایمر برای اولین بار آغاز می‌شود

دانشمندان اولین آزمایش انسانی واکسن استنشاقی آلزایمر را به‌زودی آغاز می‌کنند که می‌تواند به جلوگیری یا کند شدن روند پیشرفت بیماری کمک کند. این واکسن از دارویی به نام پروتولین برای تحریک سلول‌های ایمنی و ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۴ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

دانشمندان اولین آزمایش انسانی واکسن استنشاقی آلزایمر را به‌زودی آغاز می‌کنند که می‌تواند به جلوگیری یا کند شدن روند پیشرفت بیماری کمک کند. این واکسن از دارویی به نام پروتولین برای تحریک سلول‌های ایمنی و حذف پلاک‌های چسبنده مغز استفاده می‌کند.

درمان‌های آلزایمر تا چند ماه پیش بعید به نظر می‌رسیدند. آزمایشات دارویی به مدت ۲۰ سال برای تولید درمان‌هایی که پیشرفت بیماری را متوقف کند شکست خوردند و چندین شرکت بزرگ داروسازی ماموریت خود برای توسعه درمان‌های آلزایمر را به صورت کلی کنار گذاشتند. بنابراین تنها امید بیماران برای بهبود، داروهایی بودند که علائم آلزایمر را برای مدت محدودی کاهش می‌دهند.

اکنون ممکن است امکانات تازه‌ای در حوزه درمان آلزایمر فعال شده باشد زیرا بیمارستان بریگهام و زنان اعلام کرد که اولین آزمایش انسانی واکسن بینی آلزایمر که برای جلوگیری یا کاهش سرعت پیشرفت بیماری طراحی شده را رهبری خواهد کرد.

آلزایمر

در این آزمایش، ۱۶ نفر که بین ۶۰ تا ۸۵ سال سن دارند و به آلزایمر مبتلا هستند، به فاصله یک هفته دو دوز از این واکسن را دریافت خواهند کرد. برای انجام این آزمایش چندین دهه تحقیق انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد تحریک سیستم ایمنی می‌تواند به پاکسازی پلاک‌های آمیلوئید بتا مغز کمک کند.

پلاک‌های چسبنده یکی از علائم بیماری آلزایمر هستند و زمانی تشکیل می‌شوند که تکه‌هایی از پروتئین آمیلوئید بتا بین سلول‌های عصبی انباشته شده باشد و این امر توانایی فرد برای تفکر یا یادآوری اطلاعات را مختل می‌کند.

واکسن دارویی به نام پروتولین را مستقیما وارد مجرای بینی می‌کند که هدف آن فعال کردن سلول‌های ایمنی برای حذف این پلاک‌های مغز است. به گفته جفری کامینگز، استاد علوم مغز در دانشگاه نوادا، لاس‌وگاس، این مفهوم کاملا جدید نیست، اما اکنون بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

نتایج این کارآزمایی می‌تواند درباره نحوه جلوگیری از پیشرفت آلزایمر اطلاعات بیشتری ارائه کند، زیرا شرکت‌کنندگان باید در مراحل اولیه بیماری خود باشند. با این وجود، دانشمندان پیش از هر چیزی باید بی‌خطر بودن این واکسن را ثابت و تعیین کنند چه میزان دوزی از آن باید تزریق شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • realtime
    realtime | ۵ آذر ۱۴۰۰

    وای! امیدوارم اثربخشیش عالی باشه.

مطالب پیشنهادی