ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طرح‌های فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو سایپا
خودرو

در پی لغو مصوبه افزایش قیمت‌ها، خودروسازان دیگر تمایلی به اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده ندارد

براساس خبری که هفته گذشته منتشر شد، ایران‌خودرو و سایپا با لغو مجوز قیمت‌گذاری دستوری از سوی رئیس‌جمهور تمایل خود برای اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده را از دست داده و به همین جهت نیز به ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۵ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

براساس خبری که هفته گذشته منتشر شد، ایران‌خودرو و سایپا با لغو مجوز قیمت‌گذاری دستوری از سوی رئیس‌جمهور تمایل خود برای اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده را از دست داده و به همین جهت نیز به سراغ برگزاری طرح‌های فروشی رفته‌اند که پیش از این کمتر آن‌ها را اجرایی می‌کردند.

عدم ارائه طرح‌های فروش فوق‌العاده همچون روال گذشته به خصوص در طی ۲ ماه اخیر خود گواه روشنی است بر این ادعا. به طور محسوس پس از مخالفت رئیس‌جمهور با اتخاذ سیاست قیمت‌گذاری دستوری و کنار کشیدن شورای رقابت از موضوع افزایش قیمت خودروها خودروسازان ارائه طرح‌های فروش فوق‌العاده خود را کاهش داده‌اند.

البته ناگفته نماند که هفته گذشته پس از انتشار لیست قیمت‌های جدید محصولات ایران‌خودرو، ایران‌خودرویی‌ها بلافاصله اقدام به اجرای یک طرح فروش‌فوق‌العاده کردند که با لغو مجوز افزایش قیمت از سوی رئیس‌جمهور، به نوعی ناچار شدند این طرح فروش فوق‌العاده را با قیمت‌های قدیم جلو ببرند. اتفاقی که به‌نظر می‌رسد زیان قابل‌توجهی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

استیضاح وزیر صنعت

واکنش قهر آمیز خودروسازان کشور به ابلاغیه‌های تنظیم بازار دولت

اما چرا ایران‌خودرو و سایپا به‌سراغ اجرای طرح‌های مشارکت در تولید و پیش‌فروش می‌روند ولی حاضر نیستند طرح‌های فروش فوق‌العاده خود را همچون روال گذشته مجددا برگزار کنند؟

نخستین دلیل به‌طور قطع به قیمت فعلی خودروها بازمی‌گردد. اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده با قیمت‌های فعلی نه‌تنها سودی را از آن خودروسازان نمی‌کند که بر میزان زیان آن‌ها نیز می‌افزاید. دلیل دیگر را اما باید در خارج از شرکت‌های خودروساز و در وزارت صمت جست‌وجو کرد.

سیاست‌گذار خودرویی پیش از دادن مجوز افزایش قیمت به خودروسازان تکلیف کرده بود تا سند خودروهایی را که در طرح‌های فروش فوق‌العاده در رهن نگه داشته بودند، آزاد کنند.

همچنین قرار بود این محدودیت دیگر در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان لحاظ نشود. اما حال که افزایش قیمت‌ها از سوی رئیس‌جمهور وتو شده سیاستگذار خودرویی این نگرانی را دارد که برگزاری طرح فروش فوق‌العاده سبب شود تعداد بیشتری از افراد در این طرح‌های فروش شرکت کنند از این رو به‌نظر می‌رسد خودروسازان تکلیف شده تا پیش از تعیین تکلیف خودرو اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده را از دستور کار خارج کنند.

در این شرایط به نظر می‌رسد خودروسازان چاره‌ای جز جذب نقدینگی از طریق اجرای طرح‌های فروش مشارکت در تولید و پیش‌فروش نداشته باشند.

جالب آنکه در پی آزاد شدن سند خودروهای ثبت نامی٬‌ با عرضه شمار زیادی از خودروهای کم کارکرد و یا صفر کیلومتر به بازار تا حدی از حاشیه قیمت‌های بازار نیز کاسته شده‌است و در شرایط فعلی بازار خودرو کشور با سردرگمی خاصی از حیث نامشخص بودن قیمت‌های کارخانه و بازار مواجه شده‌است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی