ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شورای عالی فضایی
نجوم و فضا

رئیس جمهور در نشست شورای عالی فضایی: بایستی صنعت فضایی ارزان و بومی‌ شود

رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت فضایی امروز به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی مطرح است گفت بایستی این صنعت ارزان و بومی شود. او معتقد است استفاده از تجربه‌های دانشمندان و نیروهای کارآمد در ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۵

رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت فضایی امروز به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی مطرح است گفت بایستی این صنعت ارزان و بومی شود. او معتقد است استفاده از تجربه‌های دانشمندان و نیروهای کارآمد در این بخش، می‌تواند در دیگر بخش‌ها از جمله صنعت خودروسازی مشکلات را برطرف کند.

روز گذشته نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. این در حالی است که حدود 11 سال از آخرین جلسه شورای عالی فضایی که بالاترین نهاد سیاست‌گذاری در عرصه فضا محسوب می‌شود، می‌گذرد.

«ابراهیم رئیسی» در ابتدا به نقش شورای عالی فضایی در سیاست‌گذاری و ترسیم نقشه راه برای توسعه صنعت فضایی کشور اشاره کرد و گفت:

«اینکه بعد از نزدیک به 11 سال اولین جلسه شورای عالی فضایی تشکیل می‌شود، نشان‌دهنده عزم این دولت برای توسعه صنعت فضایی است. با مجاهدت جوانان متخصص و باورمند کشور تلاش‌های خوبی در صنعت فضایی شده است اما برغم این تلاش‌ها در این حوزه با جایگاه واقعی فاصله داریم.»

او معتقد است امروز شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت، تجارت، کشاورزی و گردشگری، عبور از مشکلات اقلیمی از جمله کم‌آبی و ده‌ها حوزه دیگر می‌توانند از خدمات فضایی برای توسعه و رشد خود استفاده کنند. از همین روی بر ارزان و بومی‌سازی صنعت فضایی تاکید کرد و گفت: «همه بخش‌های فعال در این صنعت باید با هم‌پوشانی و هم‌گرایی و استفاده از تجربیات یکدیگر و پرهیز از کارهای موازی دست به دست هم بدهند و خواسته رهبر را برای رسیدن به مدار 36 هزار کیلومتری محقق سازند.»

رئیسی دستیابی به این هدف را نیازمند یک مسیر حداقل 10 ساله دانست و افزود: «اما مطمئن هستیم که به فضل خداوند با روحیه جهادی متخصصین کشور و با حمایتی که دولت سیزدهم خواهد کرد این مسیر کوتاه و کوتاه‌تر خواهد شد.»

شورای عالی فضایی

رئیس جمهور با بیان اینکه با وجود تهدیدها، تحریم‌ها و فشارهای هدفمند دشمنان در صنایع فضایی و نظامی، دستاوردها و پیشرفت‌های بسیار بزرگی در این بخش‌ها صورت گرفته، اظهار داشت:

«استفاده از تجربه‌های دانشمندان و نیروهای کارآمد در این بخش، می‌تواند در دیگر بخش‌ها از جمله صنعت خودروسازی مشکلات را برطرف کند و آثار کیفی آن در دیگر صنایع از جمله ارتباطات، مخابرات و لوازم خانگی و زندگی روزمره مردم دیده شود. اگر اراده کنیم حتما می‌توانیم در همه این حوزه‌ها هم به فناوری‌های پیشرفته با مزیت اقتصادی دست پیدا کنیم. ما باید به سرعت و با برنامه ریزی دقیق و منسجم، به فناوری تثبیت شده برای مدارهای (LEO) برسیم و در گام بعد باید با برنامه ریزی دقیق و کار مجاهدانه، به سرعت به سمت مدار ۳۶ هزار کیلومتری ( GEO) حرکت کنیم.»

او با تاکید بر اینکه صنعت فضایی یک نوع بازدارندگی برای تعرض دشمنان به کشور ایجاد می‌کند گفت وقتی ماهواره‌ای پرتاب می‌شود مردم و جوانان احساس قدرت و غرور می کنند: «اگر در صنعت فضایی و فضای مجازی حضور نداشته باشیم مجبور خواهیم شد در اتوبان ساخته شده توسط دیگران حرکت کنیم.»

رئیسی در پایان ابراز امیدواری کرد با هم‌فکری و هم‌گرایی و پشتکار نیروهای فعال در عرصه فضا و حمایت‌های دولت، امید در جامعه تقویت شود.

جزئیات مصوبات شورای عالی فضایی از زبان وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات پس از اولین جلسه شورای عالی فضایی گفت:

«رئیس جمهور وقت گذاشتند و از تمام ظرفیت‌های فناوری فضایی کشور که در قالب نمایشگاهی ترتیب داده شده بود، بازدید کردند. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای کشور در حوزه ماهواره‌بر، ماهواره و ایستگاه‌های زمینی عرضه شد و حضور رئیس جمهور در این نمایشگاه بسیار شور آفرین بود.»

شورای عالی فضایی

به گفته وی دولت سیزدهم به دنبال ارتقای صنعت فضایی کشور و توسعه آن است و همه ظرفیت‌های دولت پای کار خواهد آمد تا شاهد رشد روز افزون صنعت فضایی باشیم: «صنعت فضایی کشور در عین اینکه می‌تواند به عنوان مولفه قدرت در معادلات جدید دنیا اقتدار آفرین باشد، می‌تواند مشکل کشور را حل کند.»

زارع‌پور با اشاره به اینکه در این جلسه بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در صنعت فضایی تاکید شد، افزود:

«در این راستا مقرر شد که ما باید بتوانیم صنعت فضایی را اقتصادی کنیم و بخش خصوصی نیز بتواند در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. از سوی دیگر لزوم صادرات خدمات فنی مهندسی و ظرفیت‌های کشور در این حوزه در منطقه و نیز بحث سرریز فناوری فضایی در صنایع دیگر، مورد تاکید قرار گرفت.»

او با با بیان اینکه مطابق با تاکید رئیس جمهور هدف‌گذاری نهایی دسترسی به مدار 36 هزار کیلومتر که در افق ۱۰ ساله برنامه‌ریزی شده بود باید تسریع یابد اظهار داشت: «آقای رئیسی تاکید کردند که این برنامه‌ریزی به گونه‌ای تغییر یابد که در افق 1404 بتوانیم به مدار ژئو (مدار بالای زمین) دست پیدا کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی