ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آشکارسازی عناصر هنری روی لوح‌های گچی به کمک فناوری‌های جدید

گروهی از متخصصان با بررسی چهار لوح گچی از ناحیه استون‌هنج در جنوب انگلستان، به این نتیجه رسیدند که این لوح‌ها به هزاره اول قبل از میلاد برمی‌گردند که شناسایی موتیف‌ها موجب می‌شوند تا این ...

رومینا آتش رزم
نوشته شده توسط رومینا آتش رزم | ۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

گروهی از متخصصان با بررسی چهار لوح گچی از ناحیه استون‌هنج در جنوب انگلستان، به این نتیجه رسیدند که این لوح‌ها به هزاره اول قبل از میلاد برمی‌گردند که شناسایی موتیف‌ها موجب می‌شوند تا این دست‌سازه‌ها و طرح‌ها در رده‌بندی هنر نوسنگی جزایر بریتانیا مورد بازنگری قرار گیرند.

گچ برای چندین نسل، از بهترین مواد برای حکاکی به شمار می‌رفته. چراکه سطح آن این امکان را می‌دهد تا طرح‌ها روی آن ترسیم شده، تغییر داده شوند و یا پاک شوند.

از بهترین نمونه‌های گچی حکاکی شده مربوط به دوران پیش از تاریخ، تعداد کمی از اشیاء قابل حملی است که در فولکتون، یورک‌شر شمالی یافت شده‌اند. همچنین دو لوح دایره‌ای شکل از گودالی مربوط به اواخر دوره نوسنگی که در نزدیکی امیزبری، ویلتشر یافت شده‌اند.

نمونه‌های یافت شده در فولکتون و لوح‌های گچی ذکر شده، بیشترین نمونه‌های مصور از هنر حکاکی روی گچ در بریتانیا به شمار می‌آیند.

به علاوه، اکنون دو لوح گچی دیگر نیز از ناحیه استون‌هنج شناخته شده‌اند: نمونه‌ای شکسته شده و قطعه‌ای دیگر از ناحیه‌ای که تنها هفت‌کیلومتر با استون‌هنج فاصله دارد.

دکتر «باب دیویس»، سرپرست ارشد پیشین این پروژه، می‌گوید: «گودال لوح گچی که در سال 1968 کشف شد، یکی از مهم‌ترین کشفیات هنر گچ مربوط به اواخر دوره نوسنگی در بریتانیا بود و در طی پنج‌دهه گذشته ما شاهد لوح‌های دیگری هم بوده‌ایم که از ناحیه استون‌هنج یافت شده‌اند و به این مطالعه نیز کمک کرده‌اند.»

او اضافه می‌کند که: «پیش از این [فناوری نوین]، لوح‌های گچی [یافت شده] با طراحی‌های دستی ثبت و ضبط می‌شدند و بازسازی آن‌ها به علت فرسایش دشوار بود. با این حال، پیشرفت تکنولوژی، بررسی ویژگی‌هایی را که پیش از این روی لوح‌ها دیده نمی‌شد، ممکن کرده است و به ما کمک می‌کند تا روند خلاقانه‌ای که این هنرمندان مربوط به دوره پیش از تاریخ پیش گرفته‌اند را درک کنیم.»

دکتر دیویس و همکارانش با استفاده از روش «تصویربرداری واریختگی بازتابشی» (Reflectance Transformation Imaging(RTI)) لوح‌های استون‌هنج را از نظر ساخت، منشأ و تاثیرات هنری‌شان بازبینی کردند.

اسکن RTI از حکاکی‌های یکی از لوح‌های یافت شده.

RTI یک روش تصویربرداری است که با ثبت شکل و رنگ اشیاء می‌تواند اطلاعاتی را از سطح آن آشکار کند. اطلاعاتی که در آزمایش‌های معمولی دیده نمی‌شوند.

در این مطالعه، این روش تعدادی از ویژگی‌های هنری را در طرح‌های عمدتاً هندسی هر لوح مشخص کرده و نه تنها ترکیب‌بندی، اجرا و جزئیات آن را نشان می‌دهد، بلکه دیدی از اشیاء الهام‌ گرفته شده این هنرمندان دوره نوسنگی را نیز ارائه می‌دهد.

در یک نمونه، ممکن است بتوان نشان داد که طرح‌ها، انتزاعی نبوده و اتفاقاً از اشیایی که هنرمند در دنیای واقعی شناخته‌، الهام گرفته‌ است.

دکتر «مت لیورز»، باستان‌شناس می‌گوید که: «یکی از جالب‌ترین نتایج این مطالعه جدید در به‌کارگیری این تکنولوژی مدرن بر دست‌سازه‌های باستانی آن است که ممکن می‌سازد تا نه تنها درک بهتری از روش‌های کاری هنرمندان در دوره نوسنگی داشته باشیم، بلکه نگاهی نادر بر انگیزه‌ها و طرز فکر آن‌ها نیز بیفکنیم.»

دکتر «فیل هاردینگ»، باستان‌شناس می‌گوید: «لوح‌های گچی حکاکی شده، نشانه فرهنگی مهمی در دوره نوسنگی بودند.»

او اضافه می‌کند که: «با استفاده از روش‌های پیشرفته، این امکان وجود دارد که بگوییم هنرمندان دوره نوسنگی از اشیایی که برای آن‌ها در دنیای واقعی شناخته شده بود، به عنوان الهامی برای تداعی هنری‌شان استفاده می‌کردند.»

نتایج این پژوهش در Proceedings of the Prehistoric Society منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی