ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

متخصص بیماری‌های عفونی آفریقای جنوبی: کرونا امیکرون می‌تواند جای دلتا را بگیرد

رئیس موسسه بیماری‌های مسری آفریقای جنوبی می‌گوید کرونا امیکرون محتمل‌ترین کاندید برای کنار زدن گونه شایع دلتا و تبدیل شدن به سویه غالب است. البته هنوز به تحقیقات و اطلاعات بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

رئیس موسسه بیماری‌های مسری آفریقای جنوبی می‌گوید کرونا امیکرون محتمل‌ترین کاندید برای کنار زدن گونه شایع دلتا و تبدیل شدن به سویه غالب است. البته هنوز به تحقیقات و اطلاعات بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم در این باره اطمینان یابیم.

کشف واریانت امیکرون زنگ هشدار را در سراسر کشورهای دنیا به صدا درآورد و مسافرت را به کشورهای جنوب آفریقا را ممنوع کرد. حالا «آدرین پیورن»، رئیس موسسه ملی بیماری‌های مسری آفریقای جنوبی (NICD) در مصاحبه با رویترز می‌گوید: «سوال بزرگ این بود که چه چیزی جای دلتا را می‌گیرد؟ این سوال همواره حداقل از حیث نرخ سرایت مطرح بود. حالا شاید بتوان گفت امیکرون همان سویه است.»

اگر کرونا اومیکرون مسری‌تر از گونه دلتا باشد، افزایش آمار ابتلا می‌تواند فشار زیادی به بیمارستان‌ها تحمیل کند. پیورن می‌گوید دانشمندان باید ظرف چهار هفته متوجه شوند که این واریانت تا چه اندازه می‌تواند ایمنی حاصل از واکسن یا ابتلای قبلی به کووید-۱۹ را دور بزند. به‌علاوه، باید مشخص شود که اومیکرون نسبت به سایر گونه‌ها علائم بالینی بدتری ایجاد می‌کند یا خیر.

کرونا امیکرون دلتا

روایت فردی پزشکان آفریقای جنوبی در مواجهه با بیماران کووید-۱۹ حاکی از بروز علائم خفیف از جمله سرفه خشک، تب و تعریق شبانه است. با این حال، متخصصان می‌گویند هنوز نباید در این زمینه نتیجه‌گیری قاطعانه کرد. پیورن می‌گوید خیلی زود است که بگوییم کرونا امیکرون جای دلتا را گرفته یا نه، چون دانشمندان محلی تاکنون فقط ۸۷ دنباله امیکرون را شناسایی کرده‌اند.

منتها از آن‌جایی که شمار مبتلایان به‌ویژه در استان پرجمعیت «گائوتنگ» افزایش یافته، شاید این احتمال دور از ذهن نباشد که واریانت اومیکرون جانشین دلتا شده است. گونه دلتا در موج سوم ویروس کرونا در آفریقای جنوبی در اوایل ماه ژوئن آمار ابتلا را به بیش از ۲۶ هزار نفر در روز رساند. حالا در شرایطی که آمار ابتلای روزانه حدود ۲۲۰۰ نفر است، پیش‌بینی می‌شود که با آغاز موج چهارم شمار مبتلایان روزانه تا چند روز دیگر از مرز ۱۰ هزار نفر عبور کند.

NICD دوشنبه اعلام کرد که تعداد ابتلا به کووید-۱۹ در نوزادان کمتر از ۲ سال افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است. با این حال گفته شده که هنوز باید از پیوند دادن این اتفاق به شیوع کرونا اومیکرون خودداری کرد، چون به نظر می‌رسد که افزایش مبتلایان پیش از ظهور این سویه رخ داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی