ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کمیسیون مشترک طرح صیانت
فناوری ایران

سخنگوی کمیسیون طرح صیانت منتشرکنندگان فایل صوتی پیش از شروع جلسه را جاهل خواند

سخنگوی کمیسیون مشترک اعتقاد دارد انتشار فایل صوتی مذاکره هیئت رئیسه این کمیسیون برای به حاشیه بردن طرح صیانت است. او اظهار داشت برخی با شیطنت تنها گوشه‌ای از این صحبت‌ها را منتشر کردند و ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

سخنگوی کمیسیون مشترک اعتقاد دارد انتشار فایل صوتی مذاکره هیئت رئیسه این کمیسیون برای به حاشیه بردن طرح صیانت است. او اظهار داشت برخی با شیطنت تنها گوشه‌ای از این صحبت‌ها را منتشر کردند و انتشار آن را به حساب جهل این افراد گذاشته است؛ این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که ویدیو کوتاه منتشر شده واکنش زیادی از سوی فعالین و کارشناسان حوزه فاوا داشته است.

در آخرین جلسه کمیسیون بررسی تخصصی طرح صیانت، نمایندگان مجلس در این کمیسیون به برگشت طرح صیانت به مرکز پژوهش‌ها رای دادند تا نظرات دولت و سایر دستگاه‌ها در آن اعمال شود. اما انتشار فایل صوتی مذاکرات ابتدایی هیئت رئیسه کمیسیون طرح صیانت در شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرده است.

آنطور که از این فایل منتشر شده برداشت می‌شود، هیئت رئیسه کمیسیون مشترک پیش از شروع رسمی جلسه، در حال رایزنی برای نوع برگزاری رای‌گیری درباره ارجاع یا عدم ارجاع طرح به مرکز پژوهش‌ها هستند.

اما «لطف‌الله سیاهکلی» در گفتگو با مهر با اشاره به فایل صوتی منتشرشده، گفت:

«روال کار هیئت رئیسه این است که قبل از شروع جلسه با نمایندگان عضو کمیسیون، مقدمات مربوط به موضوعاتی که قرار است در جلسه مطرح شود را آماده می‌کند و مذاکره هیئت رئیسه در مورد رای‌گیری روز گذشته نیز که با شیطنت برخی منتشر شد، از این دست مذاکرات بود.»

او اعتقاد دارد انتشار این فایل غرض‌ورزی عده‌ای برای به حاشیه بردن طرح صیانت است: «ما در کمیسیون مشترک قصدمان شفاف سازی است و به همین منظور تمامی موارد در حضور دوربین گفته می‌شود.»

سیاهکلی با بیان اینکه برخی با شیطنت تنها گوشه‌ای از این صحبت‌ها را منتشر کردند گفت: «ما این را به حساب جهل این افراد می‌گذاریم و امیدواریم با نیت درست و خدمات در جهت مردم، جلوی سیاسی شدن این قانون گرفته شود.»

پیشنهاد وزارت ارتباطات اشتراک 80درصدی با طرح صیانت دارد

سخنگوی کمیسیون مشترک در ادامه به نامه دولت اشاره کرد و گفت:

«دولت نامه‌ای را به رئیس مجلس ارائه کرد و پیشنهاداتی در مورد طرح داد که با توجه به اینکه بنا بر این است از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، مقرر شد بررسی پیشنهاد دولت نیز به رای گذاشته شود. در صورتی که بنا بر آئین نامه کمیسیون، فقط نمایندگان می‌توانند در مورد طرح پیشنهاد دهند و اگر دولت نظری دارد باید آن را در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد که به طور قطع آن لایحه، مقدم بر طرح خواهد بود.»

به گفته وی با توجه به اهمیت موضوع و با وجودی که دولت نظر خود را در قالب لایحه ارائه نکرد و تنها پیشنهاداتی در مورد طرح داشت، مقرر شد با رای‌گیری اعضا، این پیشنهادات برای تطبیق با طرح اصلی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شود. همچنین مقرر شد ظرف 10 روز این مرکز پیشنهادات وزارت ارتباطات را بررسی کرده و تطبیق دهد؛ حتی در صورت نیاز زمان بیشتری به این بررسی اختصاص خواهد یافت.

سیاهکلی معتقد است این موضوع به نفع همه است چرا که مرکز پژوهش‌های مجلس نقطه نظرات کارشناسی و تخصصی نسبت به تمامی بندهای این طرح دارد: «این مرکز برای بررسی نظرات وزارت ارتباطات، از متخصصان، نمایندگان دولت و مرکز ملی فضای مجازی نیز ظرف چند روز آینده دعوت خواهد کرد که در جلسات بررسی طرح حضور داشته باشند.»

آنطور که سخنگوی کمیسیون طرح صیانت می‌گوید نظر دولت در مورد این طرح در قالب 4 محور مطرح شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که 80 درصد با طرح موجود اشتراکات نزدیک دارد:

«نظر دولت در مورد این طرح در خصوص جایگاه قانونی شورای عالی فضای مجازی، نحوه تنظیم گری اشتراکی (تنظیم گری دولت و نهادهای تخصصی)، ایجاد کمیسیون‌های مقررات گذاری صنفی و نیز توجه به پلتفرم‌های بومی مطرح شده است که اگر در جزئیات با طرح فعلی تفاوت‌هایی داشته باشد، مرکز پژوهش‌های مجلس آن را بررسی کرده و تطبیق می‌دهد و در نهایت نظر خود را به کمیسیون اعلام می‌کند.»

به گفته وی تا زمان ارائه طرح از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جلسات کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی برگزار نمی‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • amir abkoti
    amir abkoti | ۱۰ آذر ۱۴۰۰

    ۱: این طرح از پایه مشکل داره، ما قبل از هر اقدامی باید جایگاه خودمون رو ببینیم بعدش طرح بدیم اپ ها و خدمات خارجی تحت شرایط تحریمی که ما هستیم نمیان اقدام به گرفتن مجوز از کشور ما کنن که مثلا توی ایران هم کاربر داشته باشن، خدارو شکر کنیم که مثل اپل مارو از بازار مصرف خودشون حذف نمی کنند.
    ۲: جایگزینی یه اپ یا خدمات با همون کیفیت کار یه سال یا دو سال نیست و خود نسخه خارجیش هم سال ها طول کشیده تا به چنین کیفیت و پایداری رسیده
    ۳: ساخت همون برنامه بی کیفیت هم نیاز به بودجه و هزینه خیلی زیادی داره که با توجه به شرایط و بدهکاری های فعلی دولت و نافرجام موندن خیلی از پروژه ها و برنامه های قبلی فقط بار اضافه ای میزاره روی دوششون و عملکردشون رو توی جنگ اقتصادی فعلی به شدت ضعیف میکنه
    ۴: حتی اگه هزینه هم به اندازه کافی صرف بشه نتیجش از کجا معلوم که نشه مثل پیام رسان های ایرانی که کاربر ها علاقه ای به استفاده ازشون ندارن و عملا یه پروژه کاملا شکست خورده محسوب میشن که هنوز بعد از گذشت سال ها به کیفیت مطلوبی نرسیدن
    ۵: با توجه به فضای سیاسی و امنیتی کشور، نه مردم و نه حکومت کشش یک اعتراضات گسترده دیگه رو به دلیل بی فکری یه عده کم فهم ندارن که صبح جمعه متوجه بشن تازه چه اشتباهی کردن و شدن عروسک خیمه شب بازی دشمنای این مملکت
    ۶: اعتماد حرف خیلی مهمی رو در سراسر دنیا در جذب کاربرا میزنه، ای کاش به جای وارد کردن استرس به مردم بیان روی جلب اعتماد مردم کار کنن که نیازی نباشه کاربرا رو به زور و محدود کردن به سمت پلتفرم های مد نظرشون سوق بدن پلتفرم هایی که نه هنوز ساخته شدن و نه هنوز کیفیت و کاراییشون مشخصه

    با این شرایط، این طرح با اصلاح مشکلاتش ارزش دفاع کردن رو داره.

    و من الله توفیق🙃

  • itookan
    itookan | ۱۰ آذر ۱۴۰۰

    جاهل شماهایید که حتی نمیدونید جاهلید و فکر میکنید علامه دهرید و بقیه جاهلن!

  • molavy
    molavy | ۱۰ آذر ۱۴۰۰

    تهش میشه مثل fcp ها
    چند ده میلیارد برای هر نوع فعالیت بده
    اونوقت اجازه داری کار کنی
    بقیه هم برن بمیرند

مطالب پیشنهادی