ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جعبه ابزار: بهترین اپلیکیشن‌ها برای حفظ حریم خصوصی در اندروید و iOS

امروزه داده‌های کاربران به یکی از منابع اصلی کسب درآمد شرکت‌های بزرگ از جمله شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو تبدیل شده‌اند و رقابت شدیدی میان آن‌ها جهت استخراج بیشتر اطلاعات شکل گرفته است؛ پدیده‌ای که ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

امروزه داده‌های کاربران به یکی از منابع اصلی کسب درآمد شرکت‌های بزرگ از جمله شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو تبدیل شده‌اند و رقابت شدیدی میان آن‌ها جهت استخراج بیشتر اطلاعات شکل گرفته است؛ پدیده‌ای که در نهایت به نقص حریم خصوصی ختم می‌شود.

رسوایی‌های پی‌در‌پی سال‌های اخیر پیرامون سوءاستفاده از داده‌های افراد و توجه رسانه‌ها به این مسئله موجب شده تا آگاهی جمعی نسبت به ردیابی کاربران حین فعالیت‌های آنلاین افزایش پیدا کند. به همین جهت اپلیکیشن‌های مختلفی با تمرکز روی حفظ حریم خصوصی توسعه یافته‌اند که در ادامه به برخی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

فهرست مطالب

مدیریت رمزهای عبور با Bitwarden

اپلیکیشن Bitwarden یکی از نام‌های محبوب در زمینه ابزارهای مدیریت رمز عبور است که چندی پیش در «۵ سرویس برتر مدیریت پسورد برای ویندوز، لینوکس، مک، اندروید و iOS» به آن اشاره کردیم. این برنامه از رمزگذاری AES 256 و PBKDF2 SHA 256 پشتیبانی می‌کند که گزینه‌های بسیار پیشرفته‌تری نسبت به سایر رقبا محسوب می‌شوند. در نتیجه اطلاعات کاربران پیش از همگام‌سازی با سایر دستگاه‌های متصل به حساب کاربری، رمزگذاری می‌شود؛ پس هیچکس حتی توسعه‌دهنده نرم افزار، نمی‌تواند به داده‌ها دست پیدا کند.

نرم افزار Bitwarden برای ویندوز، مک و لینوکس همراه با افزونه اختصاصی کروم و فایرفاکس هم در دسترس است.

کاربران طرح رایگان، محدودیتی در ذخیره رمزهای عبور نخواهند داشت و می‌توانند به لطف ابزار ساخت خودکار، رمزهای عبور قدیمی خود را با موارد ایمن‌تری جایگزین کنند. ذخیره کردن اطلاعات کارت‌های بانکی، امکان یادداشت‌برداری خصوصی، احراز هویت دو مرحله‌ای و نگه داشتن رمزهای عبور به صورت آفلاین، از سایر قابلیت‌های این برنامه به شمار می‌روند. خوشبختانه اپلیکیشن Bitwarden به صورت متن باز منتشر شده و کد منبع آن در گیت‌هاب در دسترس کاربران علاقه‌مند و کنجکاو قرار دارد.

Bitwarden Password Manager

Bitwarden Password Manager

سازنده: 8bit Solutions LLC قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: ۴۵ و ۱۷۹ مگابایت زبان:

مدیریت دسترسی‌ها با Bouncer

برنامه Bouncer یکی از منحصر به‌فردترین موارد در بین عناوین لیست ما است و توانسته به عنوان بهترین اپلیکیشن سال ۲۰۱۸ از سوی وب‌سایت Android Authority انتخاب شود. این اپ می‌تواند به صورت خودکار، مجوزهای دسترسی سایر برنامه‌ها و بازی‌ها را باطل کند. برای مثال اگر قصد استفاده موقت از یک برنامه با دسترسی موقعیت مکانی را داشته باشید؛ Bouncer قادر خواهد بود تا پس از ۱۵ دقیقه، دسترسی صادر شده را حذف کند.

مدیریت دسترسی‌های اپلیکیشن‌های مختلف در گوشی‌های هوشمند امر بسیار مهمی است که می‌تواند به حفظ بهتر حریم خصوصی کاربران کمک کند و اپ Bouncer قادر است چنین فرایندی را به مراتب آسان‌تر و ساده‌تر از گذشته نماید. البته نسخه‌های اخیر اندروید از جمله ۱۱ و ۱۲، بهبودهای بسیاری را در زمینه مدیریت دسترسی‌ها تجربه کرده‌اند؛ اما برنامه گفته شده همچنان می‌تواند گزینه مناسبی برای کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم عامل گوگل در کنار افرادی باشد که حساسیت بالایی روی اطلاعات شخصی خود دارند.

	 Bouncer - Temporary App Permissions

Bouncer - Temporary App Permissions

سازنده: Sam Ruston قیمت: ۱.۹۹ دلار دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۲.۵ مگابایت زبان:

وبگردی و جستجو با DuckDuckGo

موتور جستجوی DuckDuckGo یکی از رقبای اصلی گوگل محسوب می‌شود که تمرکز ویژه‌ای روی حفظ حریم خصوصی کاربران خود دارد و ادعا دارد که به دنبال جمع کردن داده‌های کاربران خود نیست. مرورگر DuckDuckGo هم به شکل اپلیکیشن مستقل در اختیار دارندگان دستگاه‌های مبتنی بر اندروید و iOS قرار گرفته و قابلیت‌های مرتبط با این موتور جستجو به صورت پیش‌فرض درون آن قرار دارد.

از جمله امکانات اصلی مرورگر DuckDuckGo می‌توان به اجبار استفاده از پروتکل HTTPS در وب‌سایت‌ها، محافظت در برابر سرویس‌های ردیابی ایمیل، جلوگیری از ردیابی فعالیت کاربر در هنگام بازدید از صفحات و شبکه‌های اجتماعی و حذف آسان تمامی تاریخچه و داده‌های مرتبط با وبگردی اشاره کرد. ویژگی GPC داخلی مرورگر می‌تواند وب‌سایت‌هایی که قصد ردیابی افراد را دارند، شناسایی کند و هشدارهای لازم را جهت آگاهی کاربر نمایش دهد. البته باید اشاره کرد که نمی‌توان عملکردی در سطح مرورگر فایرفاکس از آن انتظار داشت، اما قطعا به عنوان یک مرورگر بسیار امن می‌توان روی آن حساب باز کرد.

DuckDuckGo Privacy Browser

DuckDuckGo Privacy Browser

سازنده: DuckDuckGo قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 15 مگابایت زبان:

مرورگر فایرفاکس

فایرفاکس مرورگری مناسب برای حفظ حریم شخصی کاربران محسوب می‌شود که محبوبیت آن موجب شده است در پلتفرم‌های مختلف از جمله گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید و iOS در کنار رایانه‌های شخصی با سیستم عامل‌های گوناگون در دسترس باشد. همچنین امکان همگام‌سازی داده‌های متنوع از جمله بوک‌مارک‌ها و رمزهای عبور به صورت کراس پلتفرم می‌تواند تجربه وبگردی بهتری را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

محصول موزیلا به قابلیت‌های داخلی مختلفی مثل ابزار جلوگیری از ردیابی کاربران، افزونه مسدودکننده تبلیغات و برخی امکانات دیگر مرتبط با حفظ حریم خصوصی مجهز شده است. کاربران قادر خواهند بود برای امنیت خاطر بیشتر، موتور جستجوی مرورگر را به عنوانی امن‌تر (مثل DuckDuckGo) تغییر دهند.

	 Firefox Browser: fast, private & safe web browse

Firefox Browser: fast, private & safe web browse

سازنده: Mozilla قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: ۷۳ و ۸۸ مگابایت زبان:

مدیریت داده‌ها با GlassWire

اپلیکیشن GlassWire می‌تواند به صورت لحظه‌ای، مصرف اینترنت را به کاربر نشان دهد و علاوه بر اندروید، دارای نسخه اختصاصی برای ویندوز هم هست. پایش مصرف اینترنت نه تنها می‌تواند به کاهش هزینه‌ها در طرح‌های حجمی به افراد کمک کند؛ بلکه قادر است برنامه‌هایی با جابه‌جایی بیش از حد اطلاعات را شناسایی نماید. کاربران با اطلاع از عناوین پرمصرف می‌توانند مصرف اینترنت خود را مدیریت کنند و اپ‌های غیرضروری با مصرف بالا را حذف نمایند.

برنامه GlassWire می‌تواند نمودارهای مصرف جداگانه‌ای را برای شبکه‌های مختلف (مثل وای فای و سیم کارت) نمایش دهد. قابلیت Speed Meter نیز می‌تواند حجم انتقال یافته در لحظه را مشخص کند. شخصی‌سازی امکانات برنامه برای عدم دسترسی برخی اپ‌ها به اینترنت در کنار تعریف پروفایل‌های فایروال مختلف از دیگر ویژگی‌های اپلیکیشن محسوب می‌شوند. این عنوان توانسته است با بیش از ۱ میلیون دانلود در گوگل پلی، امتیاز تحسین برانگیز ۴.۷ را از میان بیش از ۲۰ هزار رای کسب کند.

	 GlassWire Data Usage Monitor

GlassWire Data Usage Monitor

سازنده: SecureMix LLC قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و ویندوز حجم: ۹.۷ مگابایت زبان:

پخش موسیقی با Musicolet

در نگاه اول، Musicolet یک اپلیکیشن پخش موسیقی معمولی به نظر می‌رسد که قابلیت‌های پایه مانند لیست‌های پخش گوناگون، نمایش آلبوم آرت و ویرایش برچسب‌های فایل‌ها را به خوبی انجام می‌دهد و می‌توان از آن برای پخش آهنگ‌های ذخیره شده روی حافظه داخلی دستگاه بهره گرفت. با این حال تفاوت بسیار مهم آن با سایر عناوین مشابه این است که به هیچ گونه دسترسی جهت اتصال به اینترنت نیاز ندارد!

بیشتر سرویس‌های استریم موسیقی به طور کامل وابسته به اینترنت هستند و قطع اتصال آن‌ها، موجب غیرفعال شدن بسیاری از قابلیت‌ها می‌شود. سایر اپلیکیشن‌های موسیقی نیز به دلایل مختلف از جمله دانلود متن آهنگ‌ها یا دانلود کاور آلبوم‌ها به دسترسی شبکه نیاز دارند. با این حال برنامه Musicolet می‌تواند به طور کامل و بدون نیاز به اینترنت، امکانات خود را در اختیار کاربر قرار دهد و بابت آن‌ها هزینه‌ای هم دریافت نمی‌کند؛ پس کاربران دیگر نگرانی بابت ارسال داده‌های شخصی به سرورها نخواهند داشت. البته پخش‌کننده‌های موسیقی (موارد غیر وابسته به سرویس‌های استریم) چندان تداخلی با حریم خصوصی کاربران ایجاد نمی‌کنند و اغلب آن‌ها از این لحاظ امنیت نسبی دارند.

	 Musicolet Music Player

Musicolet Music Player

سازنده: Krosbits قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۶ مگابایت زبان:

همگام سازی اطلاعات با Resilio Sync

Resilio Sync جایگزین مناسبی جهت سرویس‌های ابری ذخیره داده برای کاربرانی است که حساسیت بالایی نسبت به حریم خصوصی خود دارند. البته دقت داشته باشید که برای بهره‌گیری از امکانات آن، نیازمند یک کامپیوتر جداگانه متصل به شبکه خواهید بود. این اپلیکیشن می‌تواند سرور شخصی روی رایانه ایجاد کند و همگام‌سازی بی‌سیم فایل‌ها میان گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر را فراهم سازد.

پشتیبانی از رمزگذاری AES 128 bit می‌تواند خیال کاربران را بابت امنیت فرایند انتقال داده‌ها راحت کند. افراد می‌توانند تمامی فایل‌های دلخواه از جمله اسناد، تصاویر، ویدیوها و موسیقی را میان رایانه و موبایل جابه‌جا ;kkn و هیچ ردی از آن‌ها روی سرورهای ابری شرکت‌ها باقی نخواهد ماند. نسخه رایگان اپلیکیشن می‌تواند قابلیت‌های پایه را ارائه کند اما برای دسترسی به تنظیمات پیشرفته‌تر باید از نسخه پولی بهره گرفت که قیمت نسبتاً زیادی دارد. برنامه NextCloud نیز عنوان مشابهی است که از محبوبیت بالایی در میان کاربران برخوردار است.

Resilio Sync

Resilio Sync

سازنده: Resilio Inc قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: ۲۴ و ۴۶ مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی