ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اروپا بزرگترین نیروگاه تولید «هیدروژن سبز» را تاسیس می‌کند

شرکت اسپانیایی Iberdola و شرکت سوئدی H2 Green Steel طی یک همکاری تاسیسات عظیمی می‌سازند تا «هیدروژن سبز» تولید کنند. این شرکت‌ها در بیانیه‌ای گفتند که این پروژه ۲.۳ میلیارد دلاری ظرفیت الکترولیز یک گیگاواتی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

شرکت اسپانیایی Iberdola و شرکت سوئدی H2 Green Steel طی یک همکاری تاسیسات عظیمی می‌سازند تا «هیدروژن سبز» تولید کنند. این شرکت‌ها در بیانیه‌ای گفتند که این پروژه ۲.۳ میلیارد دلاری ظرفیت الکترولیز یک گیگاواتی دارد.

هیدروژن کاربرهای متفاوتی دارد و می‌توان از آن در طیف وسیعی از صنایع استفاده کرد. علاوه بر این، می‌توان هیدروژن را به روش‌های مختلفی تولید کرد. یکی از این روش‌ها الکترولیز است.

در الکترولیز با جریان الکتریکی آب به دو اتم هیدروژن و اکسیژن تقسیم می‌شود. اگر الکتریسیته استفاده شده در این پروسه با انرژی تجدیدپذیر تولید شده باشد می‌توان گفت که «هیدروژن سبز» تولید شده است.

هیدروژن سبز در تولید سالانه ۲ میلیون تن آهن کاهش یافته یا DRI استفاده می‌شود که ماده اولیه تولید فولاد است. ظرفیت یک گیگاواتی مقیاس بسیار بزرگی است. طبق گفته سازمان بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۰ میلادی ظرفیت تمام الکترولیزرهای نصب شده در دنیا برابر با ۰.۳ گیگاوات بود.

احتمال می‌رود که این تاسیسات تا سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ میلادی تولیدات خود را آغاز کند. شرکت Iberdrola قرار است تا انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز را تولید کند و شرکت H2 Green Steel مسئولیت بخش تولید DRI را بر عهده دارد که شامل تمام پروسه‌های تولید فولاد می‌شود.

این دو شرکت اعلام کردند که تصمیم دارند در کنار نیروگاهی که تاسیس می‌کنند، تاسیسات دیگری برای تولید فولاد سبز ایجاد کنند که سالانه ۲.۵ تا ۵ میلیون تن فولاد سبز تولید کند.

هیدروژن سبز تکنولوژی حیاتی مورد نیاز برای کم کردن کربن تولیدی در صنایع سنگین مثل تولید فولد است. پروژه‌هایی مثل همکاری بین این دو شرکت می‌توان به افزایش سرعت تجاری‌سازی الکترولیزر‌های بزرگتر و پیچیده‌تر کمک کند و هیدروژن سبز را  قابل رقابت با سایر مواد خام اولیه کند.

کاهش آثار زیست‌محیطی صنایع بزرگ پروسه چالش برانگیزی است. تولید آهن و فولاد بیشترین کربن دی‌اکسید را در مقایسه با سایر صنایع تولید می‌کنند و یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌های انرژی در بین صنایع هستند. مطابق گفته‌های سازمان بین‌المللی انرژی تولید آهن و فولاد سالانه ۲.۶ میلیون تن کربن دی‌اکسید وارد اتمسفر می‌کنند.

در حال حاضر، صنعت فولاد بزرگترین مصرف‌کننده ذغال سنگ است که به کمک آن ۷۵ درصد انرژی خود را تولید می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی