ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان بهداشت جهانی: واکسن‌ علیه کرونا امیکرون موثر است

یکی از مقام‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید واکسن‌ کماکان در برابر ابتلا به موارد حاد کرونا واریانت امیکرون اثربخشی دارد. با وجودی که بررسی‌های اولیه انجام شده نشان می‌داد که این احتمال وجود دارد ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

یکی از مقام‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید واکسن‌ کماکان در برابر ابتلا به موارد حاد کرونا واریانت امیکرون اثربخشی دارد.

با وجودی که بررسی‌های اولیه انجام شده نشان می‌داد که این احتمال وجود دارد کرونا واریانت امیکرون تا حدی در برابر واکسن‌های موجود از خود مقاومت نشان می‌دهد و همین مساله باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده بود،‌ اکنون این مقام سازمان بهداشت جهانی،‌ خبرهای  امیدوارکننده‌ای در مورد کارایی واکسن‌های موجود در برابر سویه جدید کرونا می‌دهد.

محققان می‌گویند میزان اثربخشی واکسن‌های موجود در برابر سویه جدید با افت بسیار زیادی همراه است. اما دکتر «مایک رایان» از مقام‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هنوز شواهد تایید شده‌ای وجود ندارد که ثابت کند عملکرد امیکرون در برابر واکسن با سویه‌های قبلی متفاوت است.

دکتر رایان، مدیر اورژانس سازمان جهانی بهداشت اضافه می‌کند:

«ما واکسن‌های بسیار موثری داریم که تا به حال در برابر همه انواع گونه‌های کرونا، از نظر شدت بیماری و بستری شدن در بیمارستان موثر بوده‌اند. اکنون نیز هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم این موضوع در مورد کرونا واریانت امیکرون متفاوت باشد.»

تاثیر واکسن روی کرونا امیکرون

به گفته دکتر رایان، داده‌های اولیه هنوز نشان نمی‌دهد که شدت بیماری کرونا واریانت امیکرون نسبت به سایر سویه‌ها خصوصا گونه دلتا شدیدتر باشد و حتی در مواردی دیده شده که شدت بیماری در این واریانت کمتر است.

تحقیقات انجام شده در آفریقای جنوبی در مورد اثربخشی واکسن فایزر- بیون‌تک در برابر واریانت اومیکرون مود بررسی قرار نگرفته است. در تحقیق انجام شده گفته شده بود که به نظر می‌رسد اثربخشی این واکسن فایزر در برابر این سویه تا 40 درصد کمتر از سایر گونه‌ها باشد.

پروفسور «الکس سیگال» ویروس شناس موسسه تحقیقات سلامت آفریقا که این تحقیق را رهبری می کند، می‌گوید اومیکرون هنوز توانایی دور زدن واکسن را ندارد. به گفته وی نتیجه تحقیق براساس آزمایش خون 12 نفر بهتر از آن چیزی بوده که انتظار آن می‌رفته است.

دانشمندان بر این باورند که سابقه ابتلا، به دنبال آن واکسیناسیون ودریافت دوز سوم می‌تواند عملکرد خوبی در برابر سویه امیکرون از خود نشان دهد و مانع ابتلا به نوع حاد بیماری شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی