ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشگاه هاروارد: چین طی یک دهه آینده در زمینه فناوری از آمریکا سبقت می‌گیرد

با ورود چین به عرصه‌های مختلف فناوری از جمله هوش مصنوعی، رایانش کوانتومی، بیوتکنولوژی، انرژی‌های سبز، شبکه‌های 5G و نیمه رساناها، به نظر می‌رسد که این کشور بتواند رتبه ایالات متحده در زمینه فناوری‌های روز ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

با ورود چین به عرصه‌های مختلف فناوری از جمله هوش مصنوعی، رایانش کوانتومی، بیوتکنولوژی، انرژی‌های سبز، شبکه‌های 5G و نیمه رساناها، به نظر می‌رسد که این کشور بتواند رتبه ایالات متحده در زمینه فناوری‌های روز قرن ۲۱ را طی یک دهه آینده تصاحب کند.

گزارشی جدید از دانشگاه هاروارد با عنوان «رقابت بزرگ: چین مقابل ایالات متحده در قرن بیست و یکم» به بررسی وضعیت دو کشور در زمینه فناوری طی سال‌های آینده پرداخته است. طبق این گزارش، پیشرفت سریع چین برای چالش کشیدن سلطه آمریکا بر فناوری‌های روز موجب شده تا توجه مقامات غربی به این پدیده جلب شود. همچنین ادعا شده است که در برخی عرصه‌ها، چین توانسته به رتبه اول در میان سایر رقبا دست پیدا کند و در صورت طی مسیر فعلی می‌تواند در یک دهه آینده، از آمریکا عبور کند.

نوشته مرکز علوم و امور بین‌الملل بلفر تاکید می‌کند که تصاحب جایگاه ایالات متحده از سوی چین و تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی و فناوری دنیا، بسیار به واقعیت نزدیک است. نشریه رویترز چنین اتفاقی را با ارسال ماهواره اسپوتنیک از سوی شوروی مقایسه کرده است و آن را تقابل شرق و غرب برای نسل فعلی می‌داند. در حال حاضر چین موفق شده است به عنوان اولین تولیدکننده محصولات فناوری پیشرفته دست پیدا کند و تنها در سال ۲۰۲۰ توانسته ۲۵۰ میلیون رایانه، ۲۵ میلیون خودرو و ۱.۵ میلیارد گوشی هوشمند روانه بازار نماید.

دو ماه پیش، مقامات اطلاعاتی ایالات متحده به شرکت‌های فناوری این کشور هشدار داده بودند که مراقب همکاری با شرکای چینی خود (و به طور کلی کشور چین) باشند. این نگرانی در زمینه‌های حساسی مثل رایانش کوانتومی، علوم زیستی، نیمه رساناها و سیستم‌های خود مختار شدت بیشتری پیدا می‌کند. در ادامه گزارش اذعان شده است که در انقلاب‌های فناوری قبلی، چین کشوری فقیر بود؛ اما پیشرفت چشمگیر آن در سال‌های اخیر موجب شده است تا اکنون از منابع و نیروهای انسانی کافی برای رهبری این عرصه برخوردار باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • سامان جمهوری
    سامان جمهوری | ۳۰ آذر ۱۴۰۰

    آمریکا فقط آمریکا نیست تمام نخبه های جهان در آمریکا بهم می رسند به علت امکانات وسیع وارزشی که برای نخبه ها قائل میشه معلومه که آمریکا سلطان جهان باقی می مونه چین حالا حالاها باید دوم بمونه

  • realtime
    realtime | ۲۱ آذر ۱۴۰۰

    وقتی نیروی کار ارزان داشته باشی و حمایت دولت همین میشه. البته نگرانم تو دنیایی زندگی کنم که چین توش قدرت اول باشه.

  • hameds1
    hameds1 | ۲۰ آذر ۱۴۰۰

    دنیایی که چین توش ابر قدرت اقتصادی باشه دنیای ترسناک و تاریکیه

  • molavy
    molavy | ۲۰ آذر ۱۴۰۰

    آمریکا خالق جهان مدرن برای همیشه خدای زمین باقی میمونه
    حداقل میلیارد ها سال

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی