ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

چطور از گرفتن عکس‌های تار جلوگیری کنیم؟

برای همه پیش آمده که پس از عکاسی، با یک عکس تار مواجه شده باشیم. جلوی یک منظره زیبا قرار می‌گیریم، دوربین یا گوشی‌مان را آماده می‌کنیم و دکمه شاتر را می‌زنیم، اما نتیجه نهایی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

برای همه پیش آمده که پس از عکاسی، با یک عکس تار مواجه شده باشیم. جلوی یک منظره زیبا قرار می‌گیریم، دوربین یا گوشی‌مان را آماده می‌کنیم و دکمه شاتر را می‌زنیم، اما نتیجه نهایی تار است. چه دلایلی باعث ثبت عکس‌های تار می‌شود و چگونه می‌توانیم از چنین وضعیتی جلوگیری کنیم؟

فرقی نمی‌کند برای تفریح عکاسی می‌کنید یا اینکه یک عکاس حرفه‌ای هستید، تمام افراد با عکس‌های تار مواجه شده‌اند. خوشبختانه راه‌هایی برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد و می‌توانید همواره عکس‌های شفاف و واضح بگیرید.

در حقیقت راه‌حل‌های جلوگیری از این مشکل، ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. در ادامه دلایل ثبت عکس‌های تار را می‌گوییم و سپس نحوه جلوگیری از چنین موضوعی را به شما آموزش می‌دهیم. تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

دلایل رایج تار شدن عکس

اگر به تازگی شروع به عکاسی کرده باشید، احتمالا یکی از اشتباهات رایج باعث ثبت تصاویر تار توسط شما شده است. برای اینکه بدانید چه چیزی باعث چنین اتفاقی می‌شود، در ادامه لیستی از دلایل رایج برایتان آماده شده است.

۱. در دست گرفتن دوربین

بیایید قبول کنیم که گرفتن عکس با دست بسیار راحت‌تر از استفاده از تری‌پاد و پیدا کردن جای مناسبی برای نگهداری آن و دوربین است. اغلب اوقات دست به چنین کاری می‌زنیم، مخصوصا اگر هوا گرم و نور مناسب باشد.

با این وجود، برخی مواقع نمی‌توانیم در چنین شرایطی تصاویر واضحی بگیریم. برای مثال یکی از این مواقع، عکاسی از شفق قطبی است. برای عکس گرفتن از این پدیده، به سرعت شاتر پایین نیاز دارید که اغلب مواقع نیازمند تری‌پاد یا یک سطح پایدار برای نگهداری دوربین است. علاوه بر این، از آنجایی که در محیطی سرد همراه با باد عکاسی می‌کنید، هرگونه لرزش دست می‌تواند منجر به تاری عکس شود.

عکس‌های تار

۲. حرکت بیش از حد

تصاویر تار برخی مواقع نتیجه حرکت در عکس است. اگرچه ثبت تصاویر از شهرهای شلوغ و همچنین ورزش‌های سرعتی لذت‌بخش است، اما برخی مواقع حرکات زیاد باعث مشکلاتی در عکس می‌شود.

اگر تصاویرتان چندان شفاف نیستند، شاید زیاد حرکت می‌کنید. این موضوع بیشتر در زمستان رخ می‌دهد، چرا که هوا سرد و بارانی است و از سرما می‌لرزید که روی خروجی نهایی تاثیر منفی دارد و منجر به تاری آن می‌شود.

دلایل دیگر می‌توانند راه رفتن یا حرکت دادن دوربین در هنگام عکاسی باشد. البته شاید سوژه یا فردی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید هم در حال حرکت باشد و منجر به تاری عکس شود. اگر می‌خواهید عکس پرتره بگیرید، از آرامش سوژه‌تان مطمئن شوید.

۳. استفاده از شاتر اسپید پایین

دوربین‌ها اکثر مواقع برای عکاسی از سوژه‌های ثابت عملکرد مناسبی دارند و نیازی به افزایش شاتر اسپید یا همان سرعت شاتر نیست. اما برخی مواقع کاهش شاتر اسپید بدون تثبیت دوربین، می‌تواند نتایج فاجعه‌باری به همراه داشته باشد.

اما چگونه باید از اینکه سرعت شاتر پایین است، مطلع شوید؟ جواب مشخصی برای این وضعیت وجود ندارد و مربوط به دوربین و لنز مورد استفاده‌تان می‌شود. علاوه بر این، شرایطی که در آن در حال عکاسی هستید هم مهم است.

بسیاری از عکاسان چنین توصیه‌ای دارند: زمانی که دوربین را در دست گرفته‌اید، با سرعت شاتر پایین‌تر از فاصله کانونی لنز عکاسی نکنید. بنابراین زمانی که شاتر اسپید یک شصتم ثانیه با لنز 35 میلی‌متری عکاسی می‌کنید، نتیجه‌اش با نمونه ۱۰۰ میلی‌متری متفاوت خواهد بود.

۴. بالا بودن ISO

ISO‌ یک ابزار قدرتمند برای ثبت تصاویر باکیفیت به حساب می‌آید، البته اگر به درستی از آن استفاده کنید. احتمالا چنین فکری به ذهن‌تان رسیده که برای ثبت تصاویر باکیفیت در شرایط نوری ضعیف باید ISO را افزایش دهید و در محیط‌های روشن، رویکرد کاملا مخالفی را در پیش بگیرید. چنین رویکردی در حالت کلی درست است، اما باید مراقب باشید.

در حالت کلی، باید ISO را تا جای ممکن پایین نگه دارید. با افزایش ISO، جزئیات کمتری در عکس نمایش داده می‌شوند و این جزئیات تار به نمایش گذاشته می‌شوند. اکثر دوربین‌های مدرن تنظیمات ISO بالاتر از چیزی که نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهند. با این حال، حداکثر ISO بستگی دوربین و برند مورد استفاده‌تان دارد.

جلوگیری از گرفتن عکس‌های تار

حالا که از دلایل تار شدن عکس مطلع شدیم، بهتر است به سراغ راه‌حل‌ها رفع این مشکلات برویم. در ادامه شما را با چهار راه‌حل آشنا می‌کنیم.

۱. خاموش کردن حالت خودکار

عکس‌های تار

زمانی که اولین دوربین‌تان را می‌خرید، احتمالا وسوسه می‌شوید که با حالت خودکار عکاسی کنید. اگرچه چنین رویکردی اساسا بد نیست و برای عکس گرفتن می‌تواند کارایی داشته باشد، اما روی ISO یا شاتر اسپید کنترلی ندارید.

به همین دلیل بد نیست حالت دستی یا Manual را هم امتحان کنید تا از قابلیت‌های متنوع دوربین مطلع شوید. بنابراین در حالت دستی کنترل بیشتری روی دوربین و عکس‌هایی که می‌گیرید، دارید.

۲. استفاده از لرزشگیر داخلی دوربین و لنز

بسیاری از دوربین‌ها و لنزها از فناوری لرزشگیر بهره می‌برند که می‌توانید برای ثبت تصاویر شفاف و واضح از آن‌ استفاده کنید. البته چنین موضوعی به دوربین مورد استفاده‌تان بستگی دارد، اگر در حال استفاده از یک دوربین DSLR پایه باشید، احتمالا چنین ویژگی در اختیارتان قرار ندارد.

لرزشگیر تصویر زمانی که در حال استفاده از لنزهای بزرگ باشید، کاربردی‌تر است چرا که نگه داشتن آن سخت است و باید شاتر اسپید را هم افزایش دهید. اگرچه چنین راه‌حلی کامل نیست اما کاربردی به حساب می‌آید.

۳. خرید تری‌پاد باکیفیت

عکس‌های تار

با یک تری‌پاد می‌توانید از دوربین‌تان در موقعیت‌ها و شرایط مختلف استفاده کنید. اگرچه حمل چنین وسیله‌ای می‌تواند برایتان سخت باشد، اما اندازه آن‌ها در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده و می‌توانید به راحتی آن را درون کوله‌تان قرار دهید.

زمانی که می‌خواهید تری‌پاد بخرید، به سراغ نمونه باکیفیتش بروید. نمونه‌های ارزان‌قیمت عملکرد مناسب و کیفیت ساخت بالایی ندارند، بنابراین احتمالا مجبور می‌شوید هرچند وقت یکبار مدل جدیدی بخرید که در بلندمدت هزینه بیشتری روی دوش‌تان می‌گذارد.

۴. خودتان را ثابت نگه دارید

شاید نیازی به گفتن چنین نکته‌ای نباشد، اما یادآوری‌اش بد نیست. در هنگام عکاسی، خودتان را ثابت نگه دارید. اگر دوربین را در دست می‌گیرید، آن را تا جای ممکن به بدن‌تان نزدیک کنید و صاف بایستید. می‌توانید برای محدود کردن حرکت‌تان، به دیوار یا یک ماشین تکیه دهید.

با استفاده از رو‌ش‌های بالا و البته دوری از دلایل رایجی که گفتیم، می‌توانید از گرفتن عکس‌های تار جلوگیری کنید و عکس‌های شفاف و واضحی بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی