ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

چگونه با قابلیت Camera Switches اندروید را بدون دست کنترل کنیم؟

از زمان انتشار نسخه‌های آزمایشی اندروید ۱۲، گوگل سعی داشته است تا ناوبری در محیط داخلی سیستم عامل را آسان‌تر سازد؛ به همین دلیل امکان کنترل گوشی‌های هوشمند از طریق ژست‌ها و حرکات صورت را ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲۲ آذر ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

از زمان انتشار نسخه‌های آزمایشی اندروید ۱۲، گوگل سعی داشته است تا ناوبری در محیط داخلی سیستم عامل را آسان‌تر سازد؛ به همین دلیل امکان کنترل گوشی‌های هوشمند از طریق ژست‌ها و حرکات صورت را با قابلیت Camera Switches ممکن ساخته است.

کنترل با ژست صورت در اندروید، زیرمجموعه‌ای از ویژگی‌های دسترس‌پذیری (Accessibility) است که تحت عنوان قابلیت Camera Switches در داخل سیستم عامل تعبیه شده‌اند. چنین امکاناتی به کاربران دارای محدودیت‌های گفتاری یا حرکتی خاص اجازه می‌دهد تا بدون استفاده از دست، به قسمت‌های مختلف گوشی هوشمند خود مراجعه کنند.

مقدمه‌ای بر قابلیت Camera Switches

ویژگی گفته شده از طریق اپلیکیشن Android Accessibility Suite قابل استفاده است و ناوبری میان منوهای مختلف را با حرکات چهره و چشم ممکن می‌کند. واضح است که در این حالت از دوربین سلفی دستگاه برای تنظیم روش‌های ارتباطی و شناسایی تغییرات چهره بهره گرفته می‌شود.

کاربران می‌توانند از شش ژست کلی شامل نگاه به چپ، راست، بالا و پایین، لبخند، تکان دادن ابروها و باز کردن دهان استفاده نمایند. حرکات گفته شده می‌توانند پنل نوتفیکیشن‌ها را باز کنند یا کاربر را به صفحه اصلی سیستم عامل بازگردانند. افراد می‌توانند از دستورات گفته شده در کنار کلیدهای فیزیکی اندروید بهره بگیرند و میزان حساسیت هر حرکت را نیز تنظیم کنند.

چگونه قابلیت Camera Switches را فعال کنیم؟

برای استفاده از امکانات مرتبط با قابلیت Camera Switches باید از اندروید ۱۲ روی دستگاه خود بهره‌مند شده باشید. برای مشاهده لیست گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ که آپدیت اندروید ۱۲ را دریافت می‌کنند، به این مطلب مراجعه کنید. جهت شروع به بخش تنظیمات (Settings) موبایل یا تبلت خود رفته و سپس با مراجعه به قسمت System گزینه Accessibility را لمس کنید. در ادامه گزینه Switch access را بزنید و کلید گزینه Use switch access را فعال سازید. اکنون پیامی مبنی بر اجازه دسترسی به تمامی قابلیت‌های دستگاه نمایش داده می‌شود که شامل مشاهده و مدیریت صفحه نمایش است. برای تایید آن روی گزینه Allow بزنید.

انتخاب نوع سوییچ و تعداد آن

اگر برای اولین بار است که از قابلیت Camera Switches استفاده می‌کنید، باید گزینه‌ای با عنوان Switch access Setup Guide مشاهده کنید. برای تنظیم کنترل‌های حرکتی شخصی، در ابتدا باید نوع سوئیچ مدنظر خود را انتخاب نمایید. انواع سوییچ‌ها در سه دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

  • USB switch که امکان اتصال سوییچ‌های فیزیکی را از طریق درگاه USB فراهم می‌کند.
  • Bluetooth switch که می‌تواند استفاده بی‌سیم به کمک اتصال بلوتوث را در اختیار کاربر قرار دهید.
  • Camera switch که برای کنترل دستگاه با ژست‌ها و حرکات صورت کاربرد دارد.

واضح است که برای هدف مورد نظر ما، باید گزینه مرتبط با Camera switch را فعال کنیم. در هنگام نوع سوییچ باید تعداد آن را نیز مشخص کنید. به طور کلی توصیه می‌شود که دو سوییچ (گزینه Two Switches) را برای استفاده متداول برگزینید.

انتخاب نحوه اسکن کردن آیتم‌ها

در ادامه باید روش مورد نظر برای اسکن کردن آیتم‌های موجود در یک صفحه را انتخاب کنید. سه گزینه در این قسمت قابل دسترسی است که به شرح زیر خواهد بود.

  • Linear scanning: اسکن خطی که امکان جابه‌جایی میان آیتم‌ها به صورت یک به یک را فراهم می‌سازد.
  • Row column scanning: اسکن یک ردیف را در هربار امکان‌پذیر می‌کند و پس از انتخاب ردیف به جابه‌جایی میان آیتم‌ها می‌پردازد.
  • Group selection: تمامی آیتم‌های موجود در صفحه با یک رنگ اختصاصی تفکیک می‌شوند و به کمک حرکت چهره می‌توان نسبت به رنگ مورد نظر واکنش نشان داد.

از میان موارد بالا، اسکن خطی (Linear scanning) سرعت عمل کمتری خواهد داشت اما استفاده از آن نسبت به دو گزینه دیگر، آسان‌تر است. پس برای شروع، گزینه گفته شده را انتخاب خواهیم کرد.

تنظیم ژست‌ها

پس از انتخاب نحوه اسکن کردن آیتم‌ها، باید یک ژست به هر عمل منحصر به فرد، اختصاص دهید. ژست‌های در دسترس شامل باز کردن دهان، بالا بردن ابروها و نگاه به چهار جهت اصلی است. اگر نظرتان تغییر کرد می‌توانید با استفاده از کلیدهای Next و Previous در میان ژست‌‌های گوناگون جابه‌جا شوید.

مدیریت تنظیمات قابلیت Camera Switches

بعد از اینکه ژست‌های دلخواه خود را به هر عمل اختصاص دادید، تنها پیکربندی تنظیمات قابلیت Camera Switches باقی خواهد ماند. اکنون به لیستی از حرکات تعریف شده دسترسی خواهید داشت. با انتخاب هر ژست می‌توانید پیش‌نمایشی از چهره خود را مشاهده کنید و اندازه متناسب با هر حرکت را از میان مقادیر صفر تا هشت تنظیم نمایید. همچنین گزینه Sensitivity برای تعیین حساسیت و Duration برای مدت زمان هر حرکت در نظر گرفته شده‌اند. برای دسترسی به توضیحات بیشتر پیرامون تنظیمات گفته شده می‌توانید به صفحه پشتیبانی گوگل مراجعه کنید.

گوگل در گذشته ویژگی‌های فراوان دیگری را نیز جهت ناوبری در محیط سیستم عامل بدون داخل دست ارائه کرده است. شناسایی دستورات از طریق تبدیل صوت به متن و تشخیص صدا از جمله محبوب‌ترین امکانات دسترس‌پذیری اندروید محسوب می‌شوند که امکان استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر آن برای افراد دارای محدودیت، آسان‌تر ساخته است.

اجرای چندین دستور با Project Activate

یکی دیگر از ویژگی‌های دسترس‌پذیری معرفی شده از سوی گوگل، Project Activate نام دارد. این قابلیت تحت عنوان اپلیکیشنی با همین نام عرضه شده است و امکان فعال‌سازی چندین عمل مختلف تنها با یک ژست را فراهم می‌سازد. افرادی با مشکلات گفتاری که در استفاده از قابلیت صوت به متن دچار مشکل هستند، طیف هدف قابلیت مذکور محسوب می‌شوند. محدودیت‌های گفتاری ممکن است در اثر بیماری‌هایی مانند ALS، فلج مغزی، دیستروفی عضلانی، ام‌اس، سکته مغزی یا آسیب به نخاع و ستون مهره‌ها ایجاد شود.

اپلیکیشن Project Activate می‌تواند انجام امور ساده مثل برقراری تماس یا ارسال پیام‌های متنی را تنها به کمک حرکت‌های صورت، امکان‌پذیر کند. همچنین می‌توان عبارت‌های از پیش آماده‌ای را برای تبدیل صوت به متن مورد استفاده قرار داد یا اینکه از یک بلندگوی هوشمند برای انجام دستورات بهره گرفت. امکان تعریف اولیه نمایه‌های پیش‌فرض توسط دوستان و اعضای خانواده وجود خواهد داشت که می‌تواند تعامل با دستگاه‌های هوشمند را بسیار آسان سازد. البته باید توجه داشت که امکان استفاده همزمان از Camera Switches و Project Activate وجود ندارد.

ساده‌سازی مدیریت دستگاه‌های اندرویدی

طبق آمار مرکز کنترل و بیماری‌های بیماری‌های ایالات متحده، از هر چهار نفر در این کشور، یک نفر دچار محدودیت یا ناتوانی است. پشتیبانی از ژست‌های حرکتی صورت در اندروید می‌تواند قدم چشمگیری در حرکت به سوی استفاده کاملاً بدون دست از گوشی‌های هوشمند باشد. این ویژگی قادر خواهد بود برای میلیون‌ها کاربر که برای انجام روزمره بر چنین امکاناتی متکی هستند، بسیار مفید و کاربردی باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی