ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

بهبود عملکرد موتورهای الکتریکی با روغن؛ آیا خودروهای برقی هم نیاز به تعویض روغن خواهند داشت

خودروهای برقی بیش از آن چه که به نظر می‌رسد دنیای ما را تغییر داده‌اند. تغییر فن‌آوری،‌روش‌های تولید،‌نحوه رانندگی و...از این تغییرات عمده هستند. یکی از مهم‌ترین تغییرات نیز استفاده از خنک کننده مایع در ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۵ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

خودروهای برقی بیش از آن چه که به نظر می‌رسد دنیای ما را تغییر داده‌اند. تغییر فن‌آوری،‌روش‌های تولید،‌نحوه رانندگی و...از این تغییرات عمده هستند. یکی از مهم‌ترین تغییرات نیز استفاده از خنک کننده مایع در بخش‌های مختلف قوای محرکه از جمله موتورهای الکتریکی است و حالا پای روغن مخصوص موتورهای برقی نیز توسط پتروناس به صنعت خودروسازی باز شده‌است.

در خودروهای احتراق داخلی، مخلوط آب و گلیکول (ضد یخ) موتور خودرو را خنک می‌کند. در کنار آن نیز نقش روغن برای خنک سازی بخش‌های مختلف از جمله موتور، سیستم تعلیق و گیربکس غیر قابل انکار است.

پیش از این تصور می‌شد که خودروهای برقی نیازی به تعویض روغن و استفاده از روغن ندارند اما به نظر می‌رسد که ما کاملا اشتباه می‌کردیم.

با وجود این که سیستم انتقال قدرت خودروهای برقی نیاز به روان سازی و خنک کاری توسط روغن را دارد اما به نظر می‌رسید که موتورهای الکتریکی به علت دمای پایین و شرایط کاری متفاوت نیازی به روغن کاری نداشته باشد.

شرکت پتروناس که یکی از نام‌های بزرگ در صنعت روغن سازی است روغن مخصوص موتورهای الکتریکی را تولید کرده است.

در حال حاضر مدیریت حرارتی از روش خنک سازی غیر مستقیم قطعات الکتریکی و الکترونیکی به خنک سازی مستقیم تغییر پیدا کرده است.

در روش غیر مستقیم به کمک هیت سینک‌ها که صفحه‌های آلیاژی هستند گرمای دستگاه، اینورتر و یا سلول‌های باتری را دفع می‌کند.

این روش انتقال حرارت چندان کارآمد نیست. زیرا تنها بخشی از گرما هدایت می‌شود باقی حرارت تولید شده در سیستم باقی می‌ماند.

در صورت استفاده از سیال و تماس مستقیم با اجزای الکتریکی مانند تخته‌های مدار، قطعات مسی و پلاستیکی، یک اتصال کوتاه عظیم اتفاق می‌افتد.

در نتیجه باید از یک سیال «دی الکتریک» که ناتوان از هدایت الکتریسیته است استفاده کرد.

داستان از آنجا پیچیده می‌شود که قوای محرکه برقی به صورت یکپارچه است و این روغن نه تنها باید به خنک سازی موتور بپردازد بلکه باید دنده های چرخ دنده را نیز روغن کاری و خنک کند.

با خنک سازی باتری و تجهیزات شارژ نیز می‌توان شارژ فوق العاده سریع تری را انجام دارد.

در حال حاضر شارژ سریع 350 کیلووات ساعتی در مدت کوتاهی به اوج خود می‌رسد و پس از آن برای جلوگیری از آسیب احتمالی به باتری کاهش پیدا می‌کند.

شرکت پتروناس اعلام کرده که پورشه تایکان در عرض 41 دقیقه شارژ کامل می‌شود. در صورت مدیریت حرارتی درست می‌توان این رقم را تا 16 دقیقه کاهش داد.

به نظر می‌رسد که 10 سال آینده دنیای شیمی نقش عظیمی را بازی خواهد کرد و این روزها بیش از هر زمان دیگری نیاز به شیمیدان‌ها برای توسعه مایع خنک کننده ویژه موتورها و باتری‌های مورد استفاده در خودروهای برقی احساس می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی