ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر مهم ترین پیش‌بینی‌های دنیای فناوری در سال ۲۰۲۲

سال 2021 آخرین روزهای خود را سپری می‌کند و به زود سال جدید میلادی از راه می‌رسد. اما سوال این است که در سال 2022 شاهد چه اتفاقات جدیدی در حوزه‌های مختلف دنیای فناوری خواهیم ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۲۵ آذر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

سال 2021 آخرین روزهای خود را سپری می‌کند و به زود سال جدید میلادی از راه می‌رسد. اما سوال این است که در سال 2022 شاهد چه اتفاقات جدیدی در حوزه‌های مختلف دنیای فناوری خواهیم بود.

در این مطلب قصد داریم ۱۰ مورد از اتفاقات مهم و قابل‌توجه حیطه فناوری در حوزه شبکه‌های اجتماعی، پادکست‌ها و صنعت بازی‌سازی را که ممکن است در سال آینده به وقوع بپیوندند، مرور کنیم. در ابتدای مقاله ابتدا به پیش‌بینی اتفاقات ممکن در حیطه شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

ایجاد قابلیت جدیدی در توییتر برای کسب درآمد بیشتر

توییتر یکی از شبکه‌های اجتماعی است که کاربران خاص خود را دارد و به‌اندازه شبکه‌های اجتماعی بسیار محبوب و شناخته‌شده مثل فیسبوک و اینستاگرام، محبوب نیست است و استقبال زیادی از آن نمی‌شود. این شبکه اجتماعی در دهه اخیر هم نتوانسته در جذب کاربر و مخاطب چندان موفق عمل کند.

توییتر برای جذب کاربر با مشکلات زیادی مواجه است؛ از یک سو سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این شبکه اجتماعی با احتیاط عمل می‌کنند و از سوی دیگر از نظر ویژگی‌ها و امکان کسب درآمد از طریق آن در حد و اندازه سایر شبکه‌های اجتماعی نیست. به همین دلیل یک ویژگی جدید تحت عنوان super follow در توییتر در حال آزمایش است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند برای ارائه محتوای اختصاصی خود از دنبال کنندگان هزینه دریافت کنند.

تقویت توکن‌های غیر قابل تعویض

توکن‌های غیر قابل تعویض روشی شناخته‌شده و مؤثر برای حفظ مالکیت بلاک چین و هنر دیجیتال هستند؛ همچنین می‌توان از توکن‌های غیر قابل تعویض به عنوان لوگوی شرکت استفاده کرد یا آن‌ها را به مالکیت‌های معنوی افزود. از دیگر قابلیت‌های توکن غیر قابل تعویض می‌توان به انتقال‌پذیری آن و کسب درآمد از طریق آن اشاره کرد. در ضمن می‌توان با استفاده از توکن‌ها اعتبار بالایی را به دست آورد؛ زیرا آن‌ها بر مبنای بلاکچین ایجاد شده‌اند و امکان از بین رفتن بلاکچین به دلیل برخورداری از ماهیت غیر متمرکز بودن وجود ندارد.

تلاش شرکت‌های خدماتی فعال در زمینه حمل‌ونقل عمومی و تحویل کالا برای کسب درآمد

اوبر

شرکت‌هایی مثل تاکسی اینترنتی اوبر و شرکت تحویل غذای دلیورو، شرکت‌های خدماتی محبوبی هستند و تقاضا برای دریافت خدمات آن‌ها کم نیست. در ضمن تقاضا برای دریافت خدمات این شرکت‌ها در دوران پاندمی کرونا نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. از سوی دیگر این شرکت‌ها قیمت‌های خود را نیز افزایش داده‌اند؛ اما با این حال درآمد آن‌ها راضی‌کننده نیست و توازنی بین درآمد و مخارج آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل این شرکت‌ها قصد دارند در سال آینده از روش‌های مختلف برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنند. در ضمن این شرکت‌ها قصد دارند علاوه بر افزایش درآمد خود مشتریانشان را نیز تا جای ممکن راضی نگه دارند و آن‌ها را از دست ندهند تا رقابت را به رقبای سرسخت خود نبازند.

تأسیس یک شرکت فعال در حوزه بلاک چین توسط جک دورسی، مدیرعامل قبلی توییتر

هدف جک دروسی از تأسیس چنین شرکتی مقابله با پول بی‌پشتوانه (پولی که به‌خودی‌خود هیچ ارزشی ندارد و تنها به واسطه یک قانون یا حکم دارای ارزش شده است) و همچنین مقابله با کنترل دولت‌ها روی ارزهای کشورهای مختلف بوده است؛ بنابراین می‌توان گفت مدیرعامل سابق توییتر قصد دارد با سیاست‌های مالی دولت‌های مختلف مقابله کند و به یکی از پیشگامان سیلیکون ولی در این حوزه تبدیل شود

تبدیل سازمان غیر متمرکز مستقل DAO برای تأمین منابع مالی موردنیاز استارتاپ ها

سازمان مستقل غیر رسمی (DAO) به سازمانی گفته می‌شود که اداره آن‌ در دست انسان‌ها نیست و توسط کد و برنامه‌های کامپیوتری اداره می‌شود. به همین دلیل، توسعه‌دهندگان بلاکچین از چنین سازمانی برای اداره امور مالی و شبکه خود استفاده می‌کنند. چنین سازمانی که می‌تواند سازمان کاملاً مستقلی باشد، می‌توانند در راستای شکل‌گیری یک استارتاپ، تأمین منابع مالی موردنیاز آن و در نهایت ادغام شدن با آن استارتاپ تلاش کنند و در عین حال فعالیت تجاری هم نداشته باشند

گسترش دنیای مجازی متاورس

متاورس

فناوری واقعیت مجازی چند سالی است که به اشکال مختلف و با کاربردهای مختلف ایجاد شده است و مردم را غرق در فضای مجازی می‌کند. به‌گونه‌ای که افراد تصور می‌کنند واقعاً در آن فضا حضور دارند؛ اما به‌تازگی فناوری مشابه دیگری تحت عنوان متاورس ایجاد شده که دنیای مجازی را به گونه دیگری خلق کرده است

متاورس شبکه‌ای گسترده از جهان‌ها و شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی پایدار است که به صورت آنی و لحظه‌به‌لحظه پردازش می‌شوند. در این جهان هویت اشخاص، اشیای فیزیکی، تاریخ بشر و حتی سیستم‌های پرداختی پیوستگی خودشان را حفظ می‌کنند. این جهان مجازی می‌تواند همزمان تعداد زیادی از افراد را به صورت مجازی در خود جای دهد بدون آن که لازم باشد آن‌ها در یک مکان فیزیکی در کنار یکدیگر حضور داشته باشند.

تحولی بزرگ در انتظار بازی‌های ایندی

بازی‌های ایندی (indi games) یا indipendent games بازی‌هایی هستند که توسط شرکت‌های بزرگ ساخته نمی‌شوند و خبری از سرمایه‌گذاری عظیم برای ساخت آن‌ها نیست. این بازی‌ها توسط توسعه‌دهندگان کوچکی ساخته می‌شود که هدف آن‌ها از ساخت این بازی‌ها کسب درآمد سرشار نیست و بیشتر برای سرگرم شدن ساخته می‌شوند. انتظار می‌رود در سال میلادی آتی این شاخه از صنعت عظیم بازی که توجه زیادی به آن نمی‌شود (حتی در برخی از موارد انتقادات زیادی در مورد بازی‌های ساخته‌شده توسط توسعه‌دهندگان کوچک و ناشناخته مطرح می‌شود)، دارای چشم‌انداز روشنی شود

 توجه بیشتر به پادکست‌های نه‌چندان حرفه‌ای

پادکست خانگی

در دوران پاندمی کرونا و قرنطینه پادکست‌های خانگی زیادی تولید شد که چندان به آن‌ها توجه نشد و به فراموشی سپرده شدند؛ اما انتظار می‌رود در سال میلادی آینده چنین پادکست‌هایی با محتوای غنی‌تر و متنوع‌تر ایجاد شوند و امکان کسب درآمد از طریق آن‌ها نیز فراهم شود؛ به هر حال برخی از پادکست‌ها ارزش شنیده شدن را دارند و باید شنیده شوند.

بهترشدن وضعیت خبرخوان‌ها

خبرخوان‌ها هم وضعیت خوبی دارند؛ اما آینده آن‌ها کمی مبهم است و نمی‌توانیم با قاطعیت در مورد چشم‌انداز آن‌ها سخن بگوییم. خبرخوان‌ها در حقیقت در برخی از موارد میدان جنگ فرهنگی محسوب می‌شوند و دلیل موفقیت برخی از آن‌ها، تغذیه شدن آن‌ها از سوی منبع یا منابع خاص است.

بدون تردید قیمت اشتراک یک خبرخوان نقش بسزایی در موفق شدن و محبوب شدن آن دارد و در صورتی که حق اشتراک یک خبرخوان مناسب باشد، می‌تواند مسیر پیشرفت را در مدت کوتاهی طی کند.

بازگشت پورت‌های حذف‌شده از مدل‌های قبلی مک‌بوک پرو به مک‌بوک پروهای جدید

اپل در برخی از مدل‌های لپ‌تاپ‌های مک بوک پروی خود، پورت‌های مهم و کاربردی را حذف و تنها به استفاده از دو پورت USB-C و یک جک هدفون در آن‌ها اکتفا کرده است؛ اما لپ‌تاپ‌های جدید این برند دارای پورت‌های جدیدی نظیر پورت HDMI و حتی اسلات کارت حافظه SD هستند که مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی