ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

فضاپیمای TGO شواهدی از وجود آب در دره گرند کنیون مریخ پیدا کرده است

فضاپیمای TGO تحت مدیریت آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه، در دره گرند کنیون مریخ، مقدار قابل توجهی آب پیدا کرده است. آب کشف شده احتمالا به شکل یخ است و محل کشف آن ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۵ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

فضاپیمای TGO تحت مدیریت آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه، در دره گرند کنیون مریخ، مقدار قابل توجهی آب پیدا کرده است.

آب کشف شده احتمالا به شکل یخ است و محل کشف آن تبدیل به مکانی وسوسه‌انگیز برای اکتشافات بعدی شده است.

چه کسی برای یک ماجراجویی آماده است؟ شما فقط باید یک فضاپیمای شامل چند خدمه را به مریخ بفرستید، در نزدیکی دره‌ای عظیم فرود بیایید و به جستجوی آب پنهانی بپردازید. فضاپیمای «ExoMars Trace Gas Orbiter» یا همان «TGO» شواهدی مبنی بر حضور مقدار قابل‌توجهی آب در دره «Valles Marineris» در سیاره سرخ پیدا کرده است.

TGO توسط آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه اداره می‌شود. این مدارگرد دارای ابزاری است که لایه بالایی خاک را با هدف یافتن هیدروژن نمونه‌برداری می‌کند. داده‌هایی که اخیرا این مدارگرد جمع‌آوری کرده است، مقدار غیرعادی هیدروژن را در «Candor Chaos» منطقه مرکزی Valles Marineris نشان می‌دهد که 40% از مواد نزدیک به سطح در آن منطقه می‌تواند آب باشد.

«ایگو میتروفانوف» نویسنده اصلی مقاله در مورد یافته‌های آب  از موسسه تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه در روز بیانه‌ای در روز چهارشنبه گفت: « با TGO می‌توانیم تا یک متر زیر زمین این لایه غبارآلود را نگاه کنیم و ببینیم واقعا در زیر سطح مریخ چه می‌گذرد – و مهم‌تر از همه، واحه‌های غنی از آب را که با ابزارهای قبلی قابل شناسایی نبودند، پیدا کنیم.»

Valles Marineris آنقدر عظیم است که ناسا آن را گرند کانیون مریخ می‌نامد. با این تفاوت که بسیار بسیار بزرگتر از گرند کانیون در ایالات متحده است. نسخه مریخ بیش از 1860 مایل (3000 کیلومتر) طول دارد و تا 5 مایل (8 کیلومتر) عرض آن است.

آب یافت شده در Valles Marineris ممکن است با مواد معدنی ترکیب شده باشد. اما محققان می‌گویند به احتمال زیاد این آب به شکل یخ است. این مسئله منجر به پیدایش سوالاتی در مورد چگونگی حفظ یخ آب در منطقه‌ای از مریخ می‌شود که انتظار می‌رود تا پیش از این تبخیر شده باشد. آژانس فضایی اروپا می‌گوید: « این نشان می‌دهد که ترکیبی از شرایط خاص و نامشخص در این دره وجود دارد که سبب حفظ آب شده است – به عبارتی شرایط در این منطقه در حال تحول است.»

دانشمندان در تلاش بوده‌اند تا تاریخ وجود آب در مریخ را کشف کنند و دریاچه‌های پنهان (یا فقط خاک رس یخ‌ زده) را بررسی کنند. بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند نقشه‌ای از مناطقی که دارای آب یخ است ترسیم کنند. مکان‌یابی و بهره‌برداری از منابع آبی محلی کلیدی خواهد بود برای هرگونه جاه‌طلبی برای استعمار مریخ در آینده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • haashmo
    haashmo | ۱۰ دی ۱۴۰۰

    فکرشُ بکن این آب رو بنوشی یه موجوداتی توش باشه که...

مطالب پیشنهادی