ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا تاریخ جدید پرتاب فضاپیمای استارلاینر را اعلام کرد

ناسا اعلام کرد که دومین پرتاب آزمایشی مداری بوئینگ استارلاینر CST-100 در اواسط بهار ۲۰۲۲ میلادی انجام می‌شود. این فضاپیما می‌تواند زمانی در آینده برای حمل و نقل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی استفاده ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۶ آذر ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

ناسا اعلام کرد که دومین پرتاب آزمایشی مداری بوئینگ استارلاینر CST-100 در اواسط بهار ۲۰۲۲ میلادی انجام می‌شود. این فضاپیما می‌تواند زمانی در آینده برای حمل و نقل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی استفاده شود.

اولین پرتاب آزمایشی بدون سرنشین فضاپیمای بوئینگ در آذر ۲۰۱۹ میلادی انجام شد که قرار بود به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شود. اما به دلیل مشکلات متعددی که برای نرم افزار به وجود آمد، فضاپیما نتوانست به مدار مورد نظر برسد و ناسا کل ماموریت را متوقف کرد.

در تابستان امسال، مهندسان در دومین تلاش برای پرتاب این فضاپیما اخطار دادند که مشکلی در سوپاپ سیستم پیشرانه استارلاینر به وجود آمده و بهتر است تا پرتاب به تاخیر بیفتد. از آن زمان تاکنون بوئینگ و ناسا در تلاش‌اند تا این مشکل را متوجه شوند و آن را رفع کنند.

اگر که این پرتاب درست و به موقع انجام شود، استارلاینر با راکت اطلس ۵ از مجموعه پرتاب کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب می‌شود. ناسا برای اینکه بتواند در تاریخ اعلام شده این ماموریت را انجام دهد، قرار است تا ماژول خدمات این پرتاب آزمایشی بدون سرنشین را با ماژول پرتاب آزمایشی سرنشیندار عوض کند و شانس موفقیت خود را افزایش دهد.

تبدیل فضاپیمای استارلاینر به وسیله‌ای برای رفت و آمد به ایستگاه فضایی بین المللی، بخشی از برنامه تجاری‌سازی ناسا یعنی Commercial Crew Program برای افزایش دسترسی به فضا با ترکیب ده‌ها سال تجربه ناسا و تکنولوژی‌های جدید شرکت‌های خصوصی است.

در این برنامه ناسا، شرکت اسپیس ایکس بخش جدانشدنی آن است. این شرکت تا امروز چندین بار فضانوردان ناسا را با راکت «چندبار مصرف» خود به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده و چند محموله باری به این مقصد ارسال کرده است.

اگر بوئینگ بتواند این مشکل را حل کند، فضاپیمای آن در مسیر کرودراگون اسپیس ایکس حرکت می‌کند و به بخشی از برنامه فضایی ناسا تبدیل می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی