ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امیکرون
علمی

احتمال ابتلای مجدد به گونه امیکرون کرونا ۵ برابر بیشتر از دلتا است

بر اساس مطالعه جدید محققان بریتانیایی، افرادی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از آن بهبود پیدا کرده‌اند، حدود ۵ برابر بیشتر از نوع دلتا در معرض خطر ابتلا به گونه امیکرون هستند. ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

بر اساس مطالعه جدید محققان بریتانیایی، افرادی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از آن بهبود پیدا کرده‌اند، حدود ۵ برابر بیشتر از نوع دلتا در معرض خطر ابتلا به گونه امیکرون هستند.

پژوهش منتشر شده توسط امپریال کالج لندن که هنوز مورد داوری قرار نگرفته، نشان می‌دهد که خطر ابتلای مجدد به گونه امیکرون کرونا بیش از پنج برابر از دلتا بیشتر است و البته هیچ نشانه‌ای مبنی بر خفیف‌تر بودن آن نسبت به دلتا مشاهده نشده است. گونه امیکرون ویروس کرونا هم اکنون در سراسر اروپا و ایالات متحده در حال شیوع است.

احتمال ابتلای مجدد به امیکرون

امیکرون

نتایج این پژوهش بر اساس داده‌های آژانس امنیت سلامت بریتانیا و سرویس بهداشت ملی از افرادی به دست آمده که بین ۲۹ نوامبر تا ۱۱ دسامبر آزمایش PCR آن‌ها برای کووید-۱۹ مثبت بوده است. در این پژوهش ضمن اشاره به اینکه داده‌های مربوط به بستری شدن در بیمارستان‌ها بسیار محدود است، توضیح داده شده:

ما هیچ مدرکی (برای خطر حضور در بیمارستان و وضعیت علائم ویروس) مبنی بر اینکه امیکرون شدت بیماری متفاوتی نسبت با دلتا داشته باشد، پیدا نکرده‌ایم. با کنترل وضعیت واکسن، سن، جنسیت، نژاد، وضعیت بدون علامت، منطقه و تاریخ نمونه آزمایش، امیکرون نسبت به دلتا با خطر عفونت مجدد ۴ یا ۵ برابر بیشتر همراه است.

امپریال کالج لندن همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که محافظت ناشی از ابتلای قبلی به کرونا در برابر ابتلای مجدد به امیکرون، می‌تواند تنها برابر ۱۹ درصد باشد. البته باید خاطرنشان کنیم که این پژوهش هنوز مورد داوری دقیق قرار نگرفته است.

محققان در ادامه اضافه کردند که خطر ابتلا به گونه امیکرون در مقایسه با دلتا، برای افرادی که دو هفته یا بیشتر از زمان دریافت دوز دوم واکسن کرونا یا دوز تقویت‌کننده آن‌ها گذشته باشد، افزایش پیدا خواهد کرد. طبق گفته آن‌ها دوز دوم واکسن بین ۰ تا ۲۰ درصد و دوز تقویت‌کننده بین ۵۵ تا ۸۰ درصد در برابر گونه جدید اثربخشی خواهد داشت.

پروفسور «نیل فرگوسن»، سرپرست این پژوهش مطالعه گفت:

این سطح از فرار در برابر ایمنی نشان می‌دهد که امیکرون یک تهدید بزرگ و حتمی برای سلامت عمومی است.

در نهایت «دکتر کلایو دیکس»، رئیس سابق گروه ویژه واکسن بریتانیا عقیده دارد که هنوز باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد. او در این رابطه توضیح داد: «نتیجه‌گیری‌های انجام شده بر اساس فرضیاتی در مورد امیکرون شکل گرفته که ما هنوز داده‌های کافی درباره آن نداریم. به عنوان مثال، هیچ اطلاعاتی در مورد پاسخ ایمنی سلولی نداریم که احتمالا اثربخشی واکسن‌ها را افزایش می‌دهد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی