ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اثر واکسن سینوفارم بر امیکرون
علمی

پژوهشگران از اثربخشی پایین واکسن کرونای سینوفارم روی واریانت امیکرون خبر می‌دهند

طبق پژوهش جدیدی که البته هنوز مورد داوری دقیق قرار نگرفته، واکسن کرونای سینوفارم به همراه واکسن کرونای روسی اسپوتنیک V و واکسن آمریکایی جانسون و جانسون اثربخشی پایینی روی واریانت امیکرون کووید-۱۹ دارند. این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

طبق پژوهش جدیدی که البته هنوز مورد داوری دقیق قرار نگرفته، واکسن کرونای سینوفارم به همراه واکسن کرونای روسی اسپوتنیک V و واکسن آمریکایی جانسون و جانسون اثربخشی پایینی روی واریانت امیکرون کووید-۱۹ دارند.

این پژوهش جدید که از سوی شرکت سوئیسی «Humabs Biomed SA» و دانشگاه واشنگتن انجام شده، اثربخشی واکسن‌ها و روش‌های درمان رایج روی سویه امیکرون و گونه اصلی کرونا که برای اولین بار در چین شناسایی شد را مورد مقایسه قرار داده است.

اثربخشی پایین واکسن کرونای سینوفارم روی امیکرون

طبق این تحقیق، تنها ۳ نفر از ۱۳ فردی که دو دوز واکسن سینوفارم را دریافت کرده بودند، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده سویه امیکرون در بدن‌شان داشتند. برای واکسن جانسون و جانسون وضعیت بدتر بوده و به ۱ از ۱۲ نمونه رسیده است. اما بدترین موقعیت را واکسن کرونای اسپوتنیک وی داشته که هیچ کدام از ۱۱ نمونه که دو دوز واکسن دریافت کرده بودند، آنتی‌بادی برای مقابله با واریانت امیکرون نداشتند.

واکسن کرونای سینوفارم

این پژوهش که هنوز مورد داوری قرار نگرفته، نشان می‌دهد که کمترین کاهش در میزان آنتی‌بادی مربوط به ترکیبی از ابتلای قبلی و تزریق دو دوز واکسن کرونای mRNA شرکت فایزر می‌شود. سطح آنتی‌بادی افراد در این وضعیت ۵ برابر کاهش می‌یابد، اما اگر افراد در گذشته به کرونا مبتلا نشده باشند و تنها دو دوز واکسن فایزر دریافت کرده باشند، این میزان به ۴۴ برابر می‌رسد.

شرکت روسی سازنده واکسن اسپوتنیک وی در بیانیه‌ای اعلام کرده که نمونه‌های مورد استفاده در این پژوهش، نشان‌دهنده اثربخشی واکسن روی گونه امیکرون نیستند. در کنار این موضوع، پژوهش مقدماتی صورت گرفته توسط «صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» (RDIF) نشان می‌دهد که اسپوتنیک عملکرد مناسبی روی بیماری شدید ناشی از امیکرون دارد.

چند روز پیش پژوهش دیگری نشان داد که دیگر واکسن چینی مورد استفاده در جهان یعنی سینوواک هم عملکرد مناسبی در مقابل امیکرون ندارد.

با توجه به تحقیقات که البته هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارند، احتمالا برای مقابله با سویه امیکرون حداقل به سه دوز واکسن کرونا نیاز داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Joe
    Joe | ۲۹ آذر ۱۴۰۰

    بهانه ای جدید برای ترغیب مردم به زدن دز های بیشتر! در سوم، چهارم، پنجم، ششم و...... تا نابودی همه

مطالب پیشنهادی