ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش ویدیویی اولین نشست خبری وزیر ارتباطات: از افزایش قیمت اینترنت تا منافع طرح صیانت

وزیر ارتباطات در نشست خبری خود بر شفاف‌سازی فضای مجازی تاکید کرد. موضوعی که به اعتقاد وی با طرح صیانت عملی شده و به رونق کسب‌وکارها منجر خواهد شد. زارع‌پور همچنین با بیان اینکه توسعه ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۳

وزیر ارتباطات در نشست خبری خود بر شفاف‌سازی فضای مجازی تاکید کرد. موضوعی که به اعتقاد وی با طرح صیانت عملی شده و به رونق کسب‌وکارها منجر خواهد شد. زارع‌پور همچنین با بیان اینکه توسعه نیازمند هزینه است اعلام کرد قیمت تعرفه‌های ارتباطاتی به صورت تدریجی افزایش خواهد یافت.

نخستین نشست خبری «عیسی زارع‌پور» با اهالی رسانه صبح امروز برگزار شد. او در این نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران درباره موضوعاتی همچون فیلترینگ، طرح صیانت، شبکه ملی اطلاعات، سرعت اینترنت، گوشی ملی و... بود.

در گزارش ویدیویی زیر اهم نکات مطرح شده در این نشست را می‌توانید مرور کنید.

منافع طرح صیانت از نظر وزیر ارتباطات

بخش دیگر نشست خبری وزیر ارتباطات به بحث طرح صیانت و فیلترینگ اختصاص داشت. او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه موضع شما در برابر فیلترینگ چیست، گفت:

«بحث اعمال محدویت برای برخی سرویس‌ها امری متداول در سراسر دنیا است. موضع وزارت ارتباطات درباره فیلترینگ نیز پاسخ صفر و یکی ندارد و بایستی سالم‌سازی فضای مجازی انجام شود.»

زارع‌پور با بیان اینکه برای رفع فیلتر برخی از پلتفرم‌های خارجی مانند توییتر و یوتوب، وزارتخانه نمی‌تواند به تنهایی تصمیم‌گیری کند افزود: «ما فقط در این زمینه یک رای داریم و نظر خود را هر زمان که از ما خواستند که ارائه بدهیم رسانه‌ای خواهیم کرد.»

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به طرح صیانت، عنوان کرد: «فضای مجازی اکنون به محل زیست اصلی مردم تبدیل شده است و اگر این فضا قاعده‌مند نباشد، حقوق مردم تضییع خواهد شد. از همین روی، اجرای طرح صیانت برای شفاف‌سازی فضای مجازی و ساماندهی آن اهمیت دارد.»

وی در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو درباره موضع وزارت ارتباطات پیرامون این طرح گفت:

«در تعامل با همه بازیگران حاکمیتی که در این حوزه فعال هستند پیشنهادی را درباره طرح صیانت تهیه و به رئیس کمیسیون مشترک و رئیس مجلس تقدیم کردیم. هدف ما ساماندهی فضای مجازی و رفع بخشی از نگرانی‌های بخش خصوصی است.»

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد طرح صیانت باعث شفاف‌سازی فضای مجازی شده و در نتیجه به نفع کسب‌و‌کارها و بخش خصوصی خواهد بود و به رشد کسب‌وکارشان کمک خواهد کرد.

اما چرا طرح پیشنهادی دولت برای طرح صیانت، مهر محرمانه خورد؟ زارع‌پور نگرانی درباره به حاشیه کشیده شدن طرح پیشنهادی را دلیل این موضوع عنوان کرد و گفت:

«مردم را نامحرم نمی‌دانیم فقط معتقدیم، قبل از پذیرش مرجع تخصصی که در اینجا محلی باشد، گذاشتن آن در میز عمومی موجب هجمه می‌شد. در صورت صلاحدید کمیسیون مشترک مجلس، پیشنهادات وزارت ارتباطات منتشر خواهد شد.»

به گفته وی، در جهت ایمن‌سازی فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان، اپراتور کودک و نوجوان تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد:

«استفاده از این اپراتور برای خانواده‌ها یک موضوع اختیاری است تا والدینی که نگران اثرات فضای مجازی روی فرزندان خود هستند بتوانند فضایی عاری از هرگونه محتوای نامناسب را در اختیارشان قرار دهند.»

از افزایش پلکانی قیمت اینترنت تا لزوم توسعه فیبر نوری

وزیر ارتباطات در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت اینترنت در طول 10 سال گذشته دست نخورده باقی مانده است از افزایش قیمت تدریجی تعرفه‌های ارتباطاتی خبر داد.

او با تاکید بر اینکه توسعه نیازمند هزینه است، گفت: «درآمد و هزینه‌ها باید همخوانی مناسبی با هم داشته باشند، تا امکان توسعه زیرساخت‌های ارتباطی فراهم شود. برای امکان توسعه باید تعرفه‌ها به صورت تدریجی افزایش پیدا کنند. در غیر این صورت باید آمادگی این موضوع را داشته باشیم که یک یا دو سال دیگر حتی امکان گفت‌وگوی تلفنی در تهران هم وجود نداشته باشد.»

زارع‌پور با بیان اینکه وزارت ارتباطات پروژه فیبر نوری تا منازل را در دستور کار قرار داده است، از اجرای نهایی این پروژه تا ظرف سه سال و نیم آینده خبر داد. بر این اساس، 20 میلیون پورت پرسرعت راه‌اندازی خواهد شد:

«در حوزه توسعه اینترنت ثابت خیلی عقب مانده‌ایم و باید این موضوع را جبران کنیم. آثار عدم توسعه اینترنت ثابت تازه نمایان شده است. برای افزایش کیفیت و سرعت شبکه به دنبال اجرای پروژه فیبر نوری هستند تا شبکه‌ای پرسرعت و امن در تمام کشور راه‌اندازی شود.»

او با تاکید براینکه سیاست کند سازی ترافیک بین‌الملل برای حمایت از سرویس‌های داخلی را ندارند، باور دارد اگر سرویس‌دهنده داخلی خدمات خوبی ارائه کند، مردم نیز استقبال خواهند کرد: «اعتقاد دارم کیفیت شبکه حق الناس است و باید از حق مردم دفاع کنیم.»

از توسعه شبکه ملی اطلاعات تا تولید گوشی ملی

در ادامه نشست خبری وزیر ارتباطات، به موضوع توسعه شبکه ملی اطلاعات اشاره شد. وی شبکه پرسرعت و خدمات را دو بال شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت:

«خدمات دولت الکترونیک، خدمات عمومی و خدمات پایه کاربردی سه گروه دسته اصلی است که قصد خدمت‌رسانی در آن را داریم. برنامه‌مان این است که پنجره خدمات هر دستگاه راه اندازی شود. تا سال بعد سرویسی را خواهیم داشت که مردم با یک بار احراز هویت می‌توانند به 30 دستگاه دسترسی داشته باشند.»

به گفته زارع‌پور، این هم به نفع دستگاه‌هاست و هم مردم. بنابراین، اگر خدمات دولت هوشمند بشود این موضوع می‌تواند زمینه‌های فساد را از بین ببرد.

وی همچنین به توسعه نرم‌افزارهای کاربردی بومی مانند موتور جستجو و پیام‌رسان اشاره کرد و آن را جزو تکالیف وزارت ارتباطات قلمداد کرد. زارع پور بابیان اینکه پلتفرم‌های داخلی خوبی در کشور راه اندازی شده، افزود: «تلاش ما این است که مردم طعم شیرین استفاده از فناوری جدید را در زندگی خود بچشند.»

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال می‌تواند مشکلات زیادی از جمله بحث اشتغال را حل کند افزود: «ما یک برنامه مفصل پیش‌بینی کرده‌ایم و قرار است در دولت یک کارگروه ویژه تشکیل شود. سهم اقتصاد دیجیتال را در تولید ناخالص ملی تا سال 1404 به 10 درصد می‌رسانیم.»

زارع‌پور در ادامه با بیان اینکه وزارت ارتباطات ظرفیت‌های خوبی برای تولید سخت‌افزار دارد، تولید گوشی ملی را منوط به همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها با وزارت ارتباطات عنوان کرد:

«ما هم در ایران به توسعه گوشی ملی ادامه می‌دهیم و در این دولت قرار است شاهد همکاری خوبی بین نهادهای مختلف باشیم تا این اتفاق بهتر از ادوار گذشته رخ بدهد. خط قرمز ما کیفیت است و اگر خدمت خوبی به مردم ارائه شود مردم حتما از آن استفاده می‌کنند.»

لزوم قانون‌گذاری برای اینترنت ماهواره‌ای

وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم برای حوزه فضایی گفت:

«طبق برنامه‌های مد نظر تا پایان امسال خبرهای خوشی در حوزه فضا خواهید شنید. اگر موانع برطرف شود، ماهواره‌ها در نوبت پرتاب خواهند شد. ما معتقدیم که صنعت فضایی روی زمین، خاک‌بازی است و بخش زیادی از این صنعت وابسته به پرتاب ماهواره‌ها است.»

به گفته وی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است که یکی از آنها 5 برابر شدن بودجه فضایی برای سال 1401 است که از سوی دولت پیشنهاد شده و از نظر زارع‌پور رقم نسبتا خوبی محسوب می‌شود:

«پیش‌بینی‌مان این است که سال آینده با تثبیت لایه لئو، جمهوری اسلامی قطب منطقه در این حوزه شود و در صورتی که موانع برطرف شود، ماهواره‌های در نوبت، پرتاب می‌شوند.»

زارع‌پور همچنین در مورد قانون‌گذاری برای اینترنت ماهواره‌ای در کشور و حضور شرکت های خارجی ارائه دهنده این خدمات گفت:

«تنظیم گری و مقررات گذاری یکی از موضوعات جدی در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات آن است و بخش قابل توجهی از شفاف‌سازی این فضا به تنظیم‌گری باز می‌گردد. ما در حوزه رگولاتوری پلتفرم ها و سرویس، با خلاء مواجه هستیم و باید سازمان فناوری اطلاعات این موضوع را در دستور کار بگذارد.»

او با بیان اینکه حقوق مربوط به بخش فضایی در مجامع بین‌المللی باید دنبال شود اعلام کرد این موضوع در دستور کار قرار گرفته است و بحث مربوط به ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای و فعالیت شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات نیز مربوط به همین حقوق می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • realtime
    realtime | ۲۸ آذر ۱۴۰۰

    قبلش کیفیت خوب بدین که پول خوب بگیرین:|

مطالب پیشنهادی