ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

زارع‌پور: طرح صیانت به نفع بخش خصوصی و کسب‌وکارها خواهد بود

وزیر ارتباطات با بیان اینکه طرح صیانت جای بهبود دارد تاکید کرد این طرح به نفع بخش خصوصی بوده و به رشد کسب‌وکارها کمک خواهد کرد. به گفته وی طبق طرح صیانت پیشنهادی وزارت ارتباطات، ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۱

وزیر ارتباطات با بیان اینکه طرح صیانت جای بهبود دارد تاکید کرد این طرح به نفع بخش خصوصی بوده و به رشد کسب‌وکارها کمک خواهد کرد. به گفته وی طبق طرح صیانت پیشنهادی وزارت ارتباطات، هر پلتفرم خارجی که قوانین ایران را بپذیرد، اجازه فعالیت در کشور خواهد داشت.

«عیسی زارع‌پور» در نخستین نشست خبری خود با حضور اصحاب رسانه، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه موضع شما در برابر فیلترینگ چیست، گفت:

«به عنوان کسی که 5 سال در خارج از کشور زندگی کردم و بیش از 10 کشور را از نزدیک دیده‌ام باید عرض کنم که بحث اعمال محدویت برای برخی سرویس‌ها امری متداول در سراسر دنیا است. شاید خط فکری و خط قرمزهای کشورها از یکدیگر متفاوت باشد اما یک سری محتواهایی وجود دارد که همه کشورها روی آن حساس هستند.»

او با بیان اینکه موضع وزارت ارتباطات درباره فیلترینگ پاسخ یک و صفری ندارد، بر لزوم سالم‌سازی فضای مجازی و صیانت از خانواده‌ها و کودکان تاکید کرد. موضوعی که به اعتقاد وزیر ارتباطات با اعمال محدودیت‌ها در برخی سرویس‌ها محیا شده و در تمام دنیا یک بحث پذیرفته شده است.

اما وزارت ارتباطات درباره طرح صیانت چه دیدگاهی دارد؟ زارع‌پور در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت فضای مجازی اکنون به محل زیست اصلی مردم تبدیل شده است و اگر این فضا قاعده‌مند نباشد، حقوق مردم تضییع خواهد شد:

«ما به عنوان دولت و حاکمیت نمی‌توانیم حقوق شهروندان‌مان را دنبال نکنیم. باید به سمتی پیش برویم که بتوانیم از حقوق مردم در فضای مجازی دفاع کنیم تا اگر مثلا هتک حرمتی در این فضا رخ داد از حقوق مردم دفاع کنیم. لازمه این موضوع نیز ساماندهی فضای مجازی است که کسی با آن مشکلی ندارد.»

او اعتقاد دارد شفاف شدن فضای مجازی به نفع بازیگران این حوزه بوده و پلتفرم‌های می‌توانند از حقوق و تکالیف خود با خبر شده و بداند بایستی به چه نهادها و افرادی پاسخگو باشند: «اگر فضای مجازی شفاف شود، کسب‌وکارها با خیال آسوده‌تری می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.»

وزیر ارتباطات در ادامه اعلام کرد از این حیث معقتد است طرح حمایت از حقوق کاربران موسوم به صیانت بایستی اجرا شود: «در برخی از کشورهایی که بیشتر و درست‌تر از فضای مجازی استفاده می‌کنند، هر سال یک قانون جدید تصویب شده یا قانون اصلی را به روزرسانی می‌کنند.»

زارع‌پور با تاکید بر اینکه طرح صیانت جای بهبود دارد، به تهیه نسخه پیشنهادی اشاره کرد و گفت:

«در تعامل با همه بازیگران حاکمیتی که در این حوزه فعال هستند پیشنهادی را تهیه و به رئیس کمیسیون مشترک و رئیس مجلس تقدیم کردیم. هدف ما ساماندهی فضای مجازی و رفع بخشی از نگرانی‌های بخش خصوصی است.»

او در ادامه تاکید کرد طرح صیانت به نفع کسب‌و‌کارها و بخش خصوصی خواهد بود و به رشد کسب‌وکارشان کمک خواهد کرد.

به گفته وزیر ارتباطات هر پلتفرم خارجی که قواعد جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، اجازه فعالیت در کشور خواهد داشت اعلام کرد این موضوع اصلی‌ترین بخش پیشنهادی است که به مجلس درباره طرح صیانت ارائه کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی