ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ‌نورد استقامت مولکول ارگانیک در بستر دهانه جزرو کشف کرد

مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا در حال جمع‌آوری تصاویر و نمونه‌هایی از اسرار جغرافیایی خانه جدید خود یعنی مریخ است. ناسا در این هفته از برخی از آخرین اکتشافات این مریخ‌نورد رونمایی کرد که یکی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا در حال جمع‌آوری تصاویر و نمونه‌هایی از اسرار جغرافیایی خانه جدید خود یعنی مریخ است. ناسا در این هفته از برخی از آخرین اکتشافات این مریخ‌نورد رونمایی کرد که یکی از آن‌ها تایید حضور مولکول‌های ارگانیک در مریخ بود.

ابزار شرلوک این مریخ‌نورد توانست با بررسی خاک و سنگ دهانه جزرو، حضور مولکول‌های ارگانیک و کربنی را تایید کند. از آنجایی که هدف اصلی ماموریت استقامت کشف حیات میکروبی باستانی در مریخ است، کلمه «ارگانیک» ممکن است هیجان‌انگیز باشد. اما این کشف، چیزی نیست که به نظر می‌رسد.

مریخ نورد استقامت و کشف مولکول‌های ارگانیک

تایید حضور مولکول‌های ارگانیک به معنی تایید وجود حیات در زمانی روی این سیاره نیست و مکانیزم‌های بیولوژیکی و غیربیولوژیکی در کنار هم مولکول‌های ارگانیک را می‌سازند. مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا که در حال حاضر در دهانه گیل مریخ به سر می‌برد، قبلا توانسته بود ترکیبات ارگانیکی در این ناحیه از مریخ پیدا کند. چنین اکتشافاتی جالب به نظر می‌رسد، اما جوابی برای وجود حیات در گذشته مریخ به ما نمی‌دهد.

با این حال، کشف ترکیبات ارگانیک روی مریخ تنها کشف جالب استقامت نبود. تیم تحقیقاتی استقامت متوجه اتفاقاتی شدند که در گذشته برای بستر دریاچه باستانی جزرو افتاده بود. داده‌ها نشان دادند که به احتمال زیاد این بستر با جاری شدن گدازه‌های آتشفشانی به وجود آمده است.

مریخ‌نورد استقامت توانست نگاه خوبی به سنگی بیندازد که تیم علمی مریخ‌نورد آن را «Brac» نام‌گذاری کردند. کریستال‌های این سنگ با خنک شدن ماگمای مریخ به وجود آمده و پس از آن، بارها با جریان آب تغییر یافته است. چنین اتفاقی این سنگ را تبدیل به گنجینه‌ای برای دانشمندان آینده می‌کند که با آن می‌توانند تاریخچه اتفاقات دهانه جزرو را به دست بیاورند.

ناسا امیدوار است بتواند ماموریت دیگری در آینده به مریخ بفرستد تا نمونه‌های جمع آوری شده توسط استقامت را به زمین بازگرداند. چنین ماموریتی بسیار پیچیده خواهد بود، اما مطالعه این سنگ‌ها از نزدیک و در آزمایشگاه‌های پیشرفته ناسا می‌تواند به بسیاری از سوالات ما درباره این سیاره پاسخ دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی