ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هلی‌کوپتر نبوغ هجدهمین پرواز خود را با موفقیت در مریخ انجام داد

هلی کوپتر مریخی نبوغ (Ingenuity) ناسا برای بار دیگر در آسمان سیاره سرخ پرواز کرد. نبوغ هجدهمین پرواز خود را با موفقیت انجام داد و ۱۲۴.۳ ثانیه دیگر به زمان پرواز خود اضافه کرد. نبوغ ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

هلی کوپتر مریخی نبوغ (Ingenuity) ناسا برای بار دیگر در آسمان سیاره سرخ پرواز کرد. نبوغ هجدهمین پرواز خود را با موفقیت انجام داد و ۱۲۴.۳ ثانیه دیگر به زمان پرواز خود اضافه کرد. نبوغ تا امروز ۲۳۰ متر از مریخ را پوشش داده و این کار را با سرعت ۹ کیلومتر بر ساعت انجام داده است.

این هلی‌کوپتر ۱.۸ کیلوگرمی با مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا به دهانه جزرو در سیاره مریخ رفت که میلیاردها سال پیش در آنجا دریاچه بزرگی بوده است. هدف اصلی ماموریت نبوغ این بود که امکان پرواز در اتمسفر رقیق مریخ را نشان دهد.

هلی کوپتر نبوغ

دستاوردهای هلی کوپتر نبوغ

این هلی‌کوپتر تا به امروز بسیار خوب عمل کرده و چندین دستاورد موثر و جالب داشته است. حالا نبوغ به طور کلی ۳۳ دقیقه در آسمان مریخ پرواز کرده و از ۱۰ جای مختلف روی این سیاره بازدید کرده است.

اما چنین چیزی به این معنی نیست که نبوغ بدون هیچ مشکلی تمام پروازهای خود را انجام داده است. در پرواز ششم این هلی‌کوپتر دچار مشکل نرم‌افزاری شد و نقصی در تصاویر ناوبری آن به وجود آمد. همچنین، در هفدهمین پرواز نبوغ ارتباط آن با مریخ‌نورد استقامت برای لحظاتی قطع شد. این مشکل باعث ایجاد تاخیر در ماموریت‌های نبوغ شد، اما در نهایت مشخص شد که هفدهمین پرواز خود را با موفقیت انجام داده است.

این اختلال در ارتباط بین نبوغ و استقامت زمانی به وجود آمد که نبوغ پشت صخره‌ای فرود آمد و برای لحظاتی از دسترس استقامت دور ماند و نتوانست ارتباط سریعی برقرار کند.

بسیاری از مردم احتمال دادند که این مشکل به کد log4j برگردد که سازمان آپاچی آن را توسعه داده و با مشکلی که اخیرا به وجود آمده، می‌تواند به راحتی  در دسترس هکرها قرار بگیرد. اما ناسا اعلام کرد که نبوغ از log4j استفاده نمی‌کند. از آنجایی که ناسا مشکلات امنیتی سایبری را بسیار جدی می‌گیرد، هیچ اطلاعات خاصی در این باره منتشر نکرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی