ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تاریخ دقیق پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب مشخص شد

ناسا در حال آماده‌سازی استودیو مخصوص خود برای پوشش لحظه‌ای پرتاب مهم‌ترین تلسکوپ فضایی تاریخ یعنی تلسکوپ فضایی جیمز وب است. این سازمان فضایی اعلام کرده است که تلسکوپ وب در ۲۴ دسامبر/ ۳ دی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

ناسا در حال آماده‌سازی استودیو مخصوص خود برای پوشش لحظه‌ای پرتاب مهم‌ترین تلسکوپ فضایی تاریخ یعنی تلسکوپ فضایی جیمز وب است. این سازمان فضایی اعلام کرده است که تلسکوپ وب در ۲۴ دسامبر/ ۳ دی در ساعت ۷:۲۰ به وقت نیویورک با راکت آریان ۵ از سکوی پرتاب خود در گویان فرانسه به فضا خواهد رفت.

استودیو ویژه برنامه پرتاب جیمزوب

وسیله پرتاب این تلسکوپ، راکت آریان ۵ ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی ایالات متحده آمریکا (ULA) است که قدرتمندترین راکت موجود حال حاضر در دنیا محسوب می‌شود. قطر محفظه باری این راکت تنها ۵.۴ متر است که در برابر آینه ۶.۵ متری تلسکوپ فضایی جیمز وب بسیار محدود است. اما مهندسان این تلسکوپ، وب را طوری طراحی کرده‌اند که مانند اوریگامی جمع شود و درون محفظه به راحتی قرار بگیرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب
استودیو ویژه برنامه پرتاب جیمزوب

تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از پرتاب باز می‌شود و فعالیت‌های علمی خود را انجام می‌دهد. ناسا محل پرتاب وب را در نزدیکی استوا انتخاب کرد که سرعت خطی زمین به پرتاب راحت‌تر راکت کمک کند. می‌دانیم که زمین کره‌ای است که همواره در حال گردش به خود است و طبق قوانین فیزیک کلاسیک، سرعت خطی نقاط روی این کره با یکدیگر فرق می‌کند. به طوری که در استوا این سرعت به بیشترین حالت خود و در قطب‌های جغرافیایی به کمترین حالت خود یعنی صفر می‌رسد.

ناسا با پرتاب تلسکوپ از گویان فرانسه، کشوری که قبلا مستعمره فرانسه بوده و همچنان جز خاک آن محسوب می‌شود، به هدف خود یعنی پرتاب وب از نزدیکی مدار استوا رسید. چندی پیش، ناسا اعلام کرد که با موفقیت این تلسکوپ را درون محفظه باری راکت آریان ۵ قرار داده و سوخت‌گیری آن نیز انجام شده است. حالا باید منتظر پرتاب این معجزه علم و تکنولوژی باشیم تا دیدگاه ما به جهان طرافمان را عوض کند و آن را ارتقا دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی