ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ هابل روی درخشان یک کهکشان مارپیچی را به تصویر می‌کشد

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل از یک کهکشان مارپیچی ستاره‌هایی درخشان را آشکار می‌کند، از جمله دو ستاره که بی‌دعوت خود را جلوی این کهکشان قرار داده‌اند. هابل تصویری از UGC 11537 را ثبت کرده؛ ...

رضا زارع‌پور
نوشته شده توسط رضا زارع‌پور | ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل از یک کهکشان مارپیچی ستاره‌هایی درخشان را آشکار می‌کند، از جمله دو ستاره که بی‌دعوت خود را جلوی این کهکشان قرار داده‌اند.

هابل تصویری از UGC 11537 را ثبت کرده؛ کهکشانی که ۲۳۰ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد و در صورت فلکی عقاب واقع شده است. فاصله این سیاره تقریبا ۱۰۰ برابر فاصله ما با کهکشان عظیم آندرومدا (M31) است که به سختی می‌توان آن را با چشم غیرمسلح در آسمان شب دید.

طبق گفته آژانس فضایی اروپا در ماه گذشته، چون موقعیت UGC 11537 به صفحه کهکشان راه شیری نزدیک است ــ جایی که اکثر ستاره‌های کهکشان در آن قرار دارند ــ دو ستاره مزاحم خود را در این تصویر جا کرده‌اند.

آژانس فضایی اروپا در اعلامیه خود عنوان کرده که «تیغه‌های نور اطراف این ستاره‌ها پدیده‌هایی مصنوعی به نام تیغه‌های انکساری هستند. این تیغه‌ها حاصل اثر متقابل نور ستاره و سازه‌ای است که آینه ثانویه تلسکوپ را نگه می‌دارد.»

این تصویر از کهکشان مارپیچی در حین یک جستجوی بزرگ برای ابرسیاه‌چاله‌های درون کهکشان‌ها ثبت شد. این پژوهش از هابل و تلسکوپ‌های زمینی دیگر استفاده می‌کند تا جرم و حرکت ستاره‌ها را در کهکشان UGC 11537 و کهکشان‌های مشابه اندازه بگیرد. به گفته سازمان فضایی اروپا این اندازه‌گیری‌ها به تخمین جرم ابرسیاه‌چاله‌ها کمک می‌کند.

این تصویر با استفاده از دوربین میدان دید باز شماره ۳ در تلسکوپ هابل تهیه شده است. در تاریخ ۲۶ اکتبر (۴ آبان)، یک خطای همگام‌سازی باعث شد تا این دوربین و ابزارهای دیگر تلسکوپ هابل از مدار خارج و این رصدخانه ۳۱ ساله وارد حالت ایمنی شود. مهندسان برنامه زمانی رصدخانه را اصلاح کردند و با دقت هر کدام از ابزارها را وارد مدار کردند. سرانجام این فرایند در تاریخ ۶ دسامبر (۱۵ آذر) کامل شد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، جانشین تلسکوپ هابل به‌زودی به فضا پرتاب می‌شود. از آنجا که هابل در دهه ۲۰۲۰ نیز به کار خود ادامه خواهد داد، این دو رصدخانه در سال‌های آینده می‌توانند به طور همزمان روی تعدادی از پروژه‌ها کار کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی