ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش مسابقات ملی Worldskills رایانش ابری و شبکه؛ نابغه‌های امروز، کارآفرینان فردا

مسابقات ملی Worldskills رایانش ابری و شبکه به همت ابر آروان در دانشگاه خاتم برگزار شد و برندگان خود را نیز پیدا کرد. این مسابقات که فعلا در سطح کشوری برگزار می‌شود از مهمترین رقابت‌های ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۵

مسابقات ملی Worldskills رایانش ابری و شبکه به همت ابر آروان در دانشگاه خاتم برگزار شد و برندگان خود را نیز پیدا کرد. این مسابقات که فعلا در سطح کشوری برگزار می‌شود از مهمترین رقابت‌های مهارت در دنیا به شمار می‌رود و برخی کارشناسان از آن به عنوان المپیک برنامه‌نویسان یاد می‌کنند.

المپیک مهارت‌ها

کسانی که در این مسابقات شرکت می‌کنند از نوابغ رشته خود هستند و زمانی که آنها را پای مانیتور و انجام تست‌های مربوط به مسابقه می‌بینید، تمام فکر و ذکرشان معطوف به صفحه مانیتور شده است. صدای بمب و خمپاره هم قرار نیست حواسشان را پرت کند و مجریان اجرایی رویداد که بدون رعایت سکوت در محل امتحان دادن بچه‌ها قرار دارند می‌گویند که بچه‌ها باید به این سر و صدا و فضا عادت کنند چرا که مسابقات اصلی جای بسیار شلوغ‌تری است. با اینکه کمی حس و حال معذبی دارد اما مصاحبه را وسط کسانی که امتحان می‌دهند برگزار می‌کنیم و با «احمدرضا ملاپور» راهبر فنی ابرآروان به گفتگو می‌نشینم. او از کسانی است که به این مسابقات لقب المپیک مهارت‌ها می‌دهد:

«مسابقات WorldSkills المپیک مهارت‌ها است و هر مهارتی در آن جای می‌گیرد و فقط مربوط به حوزه‌های IT نیست. به عنوان مثال رشته «جوشکاری» هم در WorldSkills وجود دارد و پروژه‌هایی با مقیاس‌های بسیار متفاوت در آن برگزار می‌شود مثل جوشکاری سکوهای نفتی. اما در صنعت IT روند اینگونه است که هر ساله به ترندهای روز دنیا در این حوزه توجه می‌شود و خیلی تخصصی و ریز به آنها ورود می‌شود.»

ملاپور می‌گوید مسابقات در WorldSkills طوری طراحی می‌شوند که رشته‌های حاکم در این مسابقات به درد مارکت هم بخورند و در صنعت هم کاربردی باشند: «از همین رو حوزه رایانش ابری به این مسابقات اضافه شده چرا که در دنیا مساله سیستم‌های ابری بیشتر شناخته شده است. در ایران هم ما به عنوان ابر آروان متولی برگزاری مسابقات این رشته شدیم.»

ابر آروان می‌خواهد فعالان این رشته را بهتر بشناسد

او در پاسخ به این پرسش که چرا ابر آروان حامی این مسابقات می‌شود به دیجیاتو می‌گوید: «یکی از دلایل که قطعا پرورش نیروی کار برای مجموعه خودمان است اما دلایل مهمتری وجود دارد. ما به عنوان متولی این رشته می‌خواهیم کم و کیف این مسابقات را بشناسیم تا بتوانیم حرف‌های بهتری در این زمینه برای گفتن داشته باشیم. مثلا در کره جنوبی خیلی از رشته‌ها به سامسونگ سپرده شده چرا که زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن را دارد و می‌تواند این نیروها را تربیت کند.»

ملاپور در پاسخ به این پرسش که این نیروها پس از مسابقات آماده مهاجرت از ایران هم می‌شوند یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «بله در کشور ما مهاجرت زیاد وجود دارد و این اتفاق هم برای برگزیدگان در برخی مواقع رخ می‌دهد.»

ملاپور تاکید دارد که WorldSkills با وجود تحریم‌ها یک فرصت بسیار ناب است و از معدود مسابقات جهانی است که افراد می‌توانند در آن خودشان را محک بزنند: «شاید برای علم رباتیک مسابقات زیادی در دنیا وجود داشته باشد اما در مسائل جزئی مثل رایانش ابری اساسا مسابقه بزرگی وجود ندارد و اهمیت این مسابقه از همین رو بیشتر می‌شود.»

راهبر فنی ابر آروان در خاتمه صحبت‌های خود می‌گوید که آنها سعی کردند مسابقات کشوری امسال را با استانداردهای جهانی برگزار کنند و قصد دارند این رویه را ادامه دهند: «برندگان مدال‌های طلا و نقره و برنز را به اردوی آماده سازی می‌بریم تا بتوانیم بهترین را برای مسابقات جهانی شانگهای اعزام کنیم.»

کشورهای جهان با مهارت به رشد می‌رسند

«غلامرضا راز» دبیر مسابقات ملی مهارت از سازمان آموزشی کشور نیز نفر بعدی است که با من همکلام می‌شود و از اهمیت WorldSkills و توجه کشورهای پیشرفته دنیا به مساله «مهارت» صحبت می‌کند. به باور او دنیا حالا به این نتیجه رسیده که «مهارت» بسیار مهم است و می‌تواند یک کشور را به رشد و پیشرفت برساند:

«در دوره قبل مسابقات WorldSkills که در روسیه برگزار شد، پوتین چهل دقیقه سخنرانی کرد و اعلام کرد که نیم میلیون روسی را در اینجا بسیج کرده تا به همگی ثابت کند روسیه با مهارت به این رشد رسیده است. مسابقات WorldSkills در دنیا بسیار مهم تلقی می‌شوند و کشورهای جهان به اهمیت آن و شرکت‌کنندگانش پی برده‌اند.»

راز به دیجیاتو می‌گوید همه شرکت‌کنندگان در مسابقات ملی WorldSkills باور دارند که این تجربه می‌تواند به آنها بسیار کمک کننده باشد. او حضور بخش خصوصی برای برگزاری این مسابقات را نیز حضوری خوش یمن می‌داند و باور دارد که این شرکت‌های خصوصی بیشترین کمک را می‌کنند: «اگر بخش خصوصی در این مسابقات نباشد اتفاق خیلی خوبی در این مسابقات نمی‌افتد.» راز باور دارد که هرکسی در حوزه خودش بهتر می‌تواند کار کند و شرکت‌های متخصص حوزه بهتر می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند و باید کنارشان بود تا کار را پیش ببرند.

در جمع نوابغ، کسانی که می‌مانند و کسانی که می‌روند

در زمان استراحت شرکت‌کنندگان تصمیم می‌گیرم با چند نفر از آنها صحبت کنم. همه آنها بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند و جوانانی پر شور و نشاط هستند که در زمان استراحت برعکس زمان امتحان، پر از سر و صدا هستند و انرژی در حرکاتشان جاری است. «شایان خیر آبادی» یکی از همین افراد است که از دانشگاه شیراز به این مسابقات آمده است. او از آن دسته افرادی است که مهاجرت را به ماندن ترجیح می‌دهد و صادقانه می‌گوید که مشکلات زیادی در کشور وجود دارد که باعث می‌شود او و امثال او بیشتر به مهاجرت فکر کنند تا به ماندن: «اگر موقعیت خوبی باشد چرا نروم؟ شرکت‌های خارجی اولویت من هستند و چرا که احساس می‌کنم در آنجا خیلی شرایط بهتر است. وضعیت زندگی در آن کشورها بسیار بهتر است.» او WorldSkills را یک مسابقه بسیار مناسب برای تمام تلاشگران می‌داند و می‌گوید آن را یک «الماس» می‌داند و تجربه بسیار قدرتمندی به او و سایر بچه‌ها داده است.

«مبین نامور» شبکه می‌خواند و هم ساکن گیلان است و هم در همانجا درس می‌خواند. او می‌خواهد در ایران بماند و کارآفرینی ایجاد کند: «افراد زیادی را مانند خودم در ایران می‌بینم که استعداد دارند. باید این افراد را گرد هم آورد و از پتانسیل آنها استفاده کرد. در شهرستان‌ها بچه‌های زیادی هستند که پر از استعداد هستند و باید از آنها حمایت کرد. نمی‌توانم این ایده را در شهرستان پیاده کنم و باید به تهران بیایم چرا که در شهرستان اصلا این مسائل جدی گرفته نمی‌شود.»

«محمد مهدی الماسی» هم رشته IT می‌خواند و از همدان در این مسابقات شرکت کرده است: «از پانزده سالگی در زمینه سخت افزار فعالیت می‌کنم و این رشته همیشه مورد علاقه‌ام بوده است.» الماسی به دیجیاتو می‌گوید که تجربه این مسابقات چه برنده باشد و چه بازنده تجربه بسیار شگفت انگیزی بوده و تیم ابر آروان را حامی خوبی در این عرصه معرفی می‌کند. الماسی باور دارد که باید در ایران ماند چرا که نوجوانان زیادی را می‌بیند که استعداد دارند و بدون حمایت مسئولین هستند و باید آنها را پرورش داد. او هم تاکید دارد که چه شرکت خصوصی و چه دولتی در شهرستان آنها به رشته‌ IT اهمیت نمی‌دهند و آن را جدی نمی‌گیرند.

در شهرستان‌ها اهمیتی به این رشته‌ها داده نمی‌شود

«رضوان زارعی» جزو معدود شرکت کنندگان خانم این مسابقه است و نماینده دانشگاه آزاد به حساب می‌آید. پشت کنکوری است و ۱۸ سال سن دارد و از اینکه تعداد خانم‌ها در این مسابقات بسیار کم است احساس خوبی ندارد. زارعی هم قصد مهاجرت از ایران را ندارد اما می‌گوید اگر موقعیت خوبی به او پیشنهاد شود صد در صد به خاطر آینده خودش از ایران می‌رود: «فعلا این قصد را ندارم اما بین یک شرکت داخلی و خارجی، شرایط را می‌سنجم و به احتمال زیاد از ایران می‌روم چرا که می‌خواهم خودم را به جای بلندی برسانم.»

زارعی هم می‌گوید که در استان آنها هیچکس این رشته‌های آی تی محور را جدی نمی‌گیرد و حتی کسی نبوده تا او را آموزش دهد و بتواند در این مسابقات بهتر حاضر شود. او این مساله را یک نوع بی‌عدالتی پنهان در شرایط مسابقه دهندگان می‌داند: «به هر حال کسی که از تهران در این مسابقات باشد اولا جدی گرفته می‌شود و انگیزه‌اش پایین نمی‌آید و دوما کسانی هستند که بتوانند او را آموزش دهند و دسترسی به منابع و اساتید بسیار راحت‌تری دارد.»

مسابقاتی برای تمام فصول

سال ۹۸ «پویا پیرحسینلو» ناخدای اجرایی ابر آروان که خود در این مسابقات، هم به عنوان شرکت‌کننده و هم به عنوان مربی حضور داشته، در مراسم تقدیر از برندگان دوره قبلی از مذاکراتی با سازمان فناوری اطلاعات خبر داده بود که به موجب آن مسابقات سطح کشوری WorldSkills باشکوه‌تر برگزار شود و امسال نیز این رویه ادامه دارد.

مسابقات امسال که حوزه آی تی باشند در ۶ رشته‌ رایانش ابری، امنیت سایبری، مدیریت سیستم‌های شبکه، راهکارهای نرم‌افزاری برای تجارت، فناوری‌های وب، و توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل برگزار می‌شود. دو رشته امنیت سایبری و رایانش موارد جدیدی هستند که به مسابقات امسال اضافه شده‌اند و مسابقات امنیت سایبری توسط اسپارا از فناپ برگزار شده و برندگان خود را هم شناخته است.

در نهایت باید اعلام کرد برندگان WorldSkills رایانش ابری و شبکه مشخص شدند و اسامی آنها به این شرح است برندگان مسابقات شبکه به ترتیب عبارتند از محمد امین طاهری از استان البرز، فرید قریشی از استان آذربایجان شرقی، نرجس سواعدی از استان خوزستان. برندگان مسابقه پردازش ابری نیز به ترتیب عبارتند از: علیرضا رایج از خراسان رضوی، حمیدرضا خوب بخت از استان مرکزی و سروش سلیم کاویانی.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی