ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

افت تولید مدیران خودرو همزمان با افزایش تیراژ کلی خودروسازان بخش خصوصی در کشور

بخش خصوصی خودروسازی کشور در آبان ماه 67 درصد از برنامه تولیدی وزارت صمت عقب مانده است. از این میان علیرغم افزایش تولید حدود 19 درصدی خودروسازان بخش خصوصی نسبت به سال گذشته٬‌ هنوز آمار ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

بخش خصوصی خودروسازی کشور در آبان ماه 67 درصد از برنامه تولیدی وزارت صمت عقب مانده است. از این میان علیرغم افزایش تولید حدود 19 درصدی خودروسازان بخش خصوصی نسبت به سال گذشته٬‌ هنوز آمار اعلامی وزارت صمت از تیراژ‌ تولید این بخش٬‌ فاصله‌ای معنا دار و نزدیک به ۷۰ درصدی نسبت به برنامه‌های اعلامی سیاست‌گذاران دارد و از میان شرکت‌های فعال در این بخش نیز مدیران خودرو٬‌ کرمان‌موتور٬ گروه خودروسازی بهمن و نورا موتور (مونتاژ‌ کننده خودروهای تیوولی)‌ علیرغم تیراژ‌ تولید نامناسب و ظرفیت تولید خالی قابل توجه٬‌ در صدر جدول قرار دارند.

سیاستگذار خودرو در ابتدای سال جاری تولید 150 هزار دستگاه از محصولات خودرویی را تا پایان ۱۴۰۰ به بخش خصوصی تکلیف کرده بود.

بر این اساس خصوصی‌ها باید به‌طور ماهانه نسبت به تولید 12 هزار و 500 دستگاه خودرو اقدام می‌کردند این در شرایطی است که طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صمت این بخش به جای تولید حدود 100 هزار دستگاه خودرو در 8 ماه‌ گذشته، تنها 33 هزار دستگاه تولید کرده است. با این حال اما این شرکت‌ها 19 درصد رشد سالانه و 84 درصد رشد ماهانه در آبان ماه را تجربه کردند.

پایگاه فروش اینترنتی شرکت کرمان موتور افتتاح شد

افت‌و‌خیز تولید در شرکت‌های خصوصی خودرو بیشتر مربوط به اعمال تحریم‌ها بین‌المللی است. این بخش از خودروسازی کشور وابستگی زیادی به قطعات خارجی دارد حال آن که با فراگیری تحریم‌ها و لغو مشارکت‌ها و قرارداد‌های خارجی، خودروسازی خصوصی برای تولید به زحمت افتاده است. طبق آمارهای وزارت صمت از 15 خودروساز خصوصی تنها 8 شرکت فعال هستند و بقیه تولید خودرو را متوقف کرده‌اند.

آنچه مشخص است اینکه خودروسازی خصوصی بدون لغو تحریم‌ها و بازگشت شرکای خارجی امکان تنفس نخواهند داشت. همان‌طور که عنوان شد تعداد شرکت‌های فعال بخش خصوصی از حدود سه سال گذشته همزمان با لغو برجام و بازگشت تحریم‌ها، روند نزولی داشته و بسیاری از شرکت‌ها فعالیت خود را به واسطه خروج شرکای خارجی متوقف کرده‌اند.

بررسی آمار تولید شرکت‌های خودروساز خصوصی نشان می‌دهد از جمع 15 شرکت خودروساز خصوصی در آبان ماه تنها هشت شرکت فعال بودند. به عبارت دیگر نزدیک به 53 درصد خطوط تولید خودروسازان خصوصی فعال است. اما این تعداد خودروساز خصوصی فعال در مجموع تا پایان آبان ماه توانسته‌اند تولید چند دستگاه خودرو را به سرانجام برسانند؟

بررسی آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد تا پایان آبان ماه 1400 در مجموع تولید نزدیک به 33 هزار و 400 دستگاه خودرو توسط این شرکت‌ها نهایی شده است.این درحالیست که در سال 96 و 97 با توجه به حضور فعالتر خودروسازان چینی در کشور و شرایط اقتصادی، آمار تولید این گروه از صنایع خودروسازی از 120 هزار دستگاه فراتر رفته بود، رقمی که احتمالا امسال به سختی به 45 هزار دستگاه خواهد رسید.

آمار ۸ ماهه تولید مدیران خودرو٬ کرمان ‌موتور و  بهمن خودرو   [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

در میان خودروسازان بخش خصوصی مدیران‌خودرویی‌ها در صدر لیست تیراژ تولید قرار دارند. این خودروساز در پایان هشتمین ماه از سال جاری در مجموع تولید حدود 17 هزار و 800 دستگاه از محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود را نهایی کرد.

مقایسه این میزان تولید با تولید آنها در همین بازه زمانی در سال گذشته از افت تولید بیش از 12 درصدی این خودروساز حکایت می‌کند. مدیران خودرویی‌ها سال گذشته در همین بازه زمانی بیش از 20 هزار و 300 دستگاه تولید داشته‌اند. بعد از مدیران‌خودرو، دیگر خودروساز یعنی کرمان‌خودرو جایگاه دوم را در جدول تیراژ تولید به خود اختصاص داده است.

آخرین شرایط فروش مدیران خودرو: افزایش قیمت تمامی خودروهای با 40 درصد تسهیلات

کرمان‌خودرویی‌ها طی هشت ماهی که از سال جاری گذشته نزدیک به 10 هزار و 600 دستگاه خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. این خودروساز بر خلاف رقیب خود رشد تولید بیش از 92 درصدی را به نسبت سال گذشته در کارنامه ثبت کرد.

شرایط فروش و قیمت KMC K7 کرمان موتور اعلام شد؛ مشخصات فنی و امکانات

آمارها نشان می‌دهد این خودروساز تا پایان آبان ماه سال گذشته تولید حدود پنج هزار و 500 دستگاه خودرو را عملیاتی کرده بود. از کرمان به تهران می‌آییم تا وضعیت تولیدی سومین خودروساز خصوصی به لحاظ تیراژ را بررسی کنیم. بهمن موتور بعد از کرمان‌خودرو جایگاه سوم را در جدول یاد شده به خود اختصاص داده است. بهمن‌موتوری‌ها توانسته‌اند نزدیک به سه هزار و 600 دستگاه خودرو تولید کنند.

تولید این تعداد خودرو در بازه زمانی ذکر شده در سال جاری در قیاس با تولید این خودروساز خصوصی در سال گذشته رشد تولید بیش از 220 درصدی را نشان می‌دهد. البته این میزان رشد به دلیل تیراژ پایین این خودروساز در سال گذشته به دست آمده است. بهمن موتوری‌ها در سال 99 در همین بازه زمانی تولید بیش از هزار و 100 دستگاه از خودروهای حاضر در سبد محصولاتی خود را نهایی کردند. سیف‌خودرو که تولید SWM را در برنامه دارد. این خودروساز با تولید حدود 400 دستگاه خودرو جایگاه چهارم جدول تیراژ تولید خصوصی‌ها را به تصرف خود درآورده است.

کراس اوور هفت نفره SWM G05 توسط سیف خودرو به بازار ایران عرضه می‌شود

اما با وجود قرار گرفتن در جایگاه چهارم تیراژ تولید این خودروساز خصوصی به نسبت سال گذشته افت تولیدی بیش از 58 درصدی را به خود دیده است. سیف‌خودرویی‌ها سال گذشته در همین بازه زمانی در مجموع تولید بیش از 950 دستگاه از محصولات حاضر را در سبد محصولات‌ خود نهایی کردند.

نورا موتور پارس که تا پایان مرداد ماه سال جاری بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت هیچ محصولی را تولید نکرده بود در سه ماهه شهریور، مهر و آبان امسال نزدیک به 350 دستگاه خودرو تولید کرد. این خودروساز خصوصی مونتاژ خودروی تیوولی از برند سانگ‌یانگ را بر عهده دارد. با توجه به این تیراژ تولید نورا موتور پارس توانسته بعد از سیف خودرو جایگاه پنجم را به خود اختصاص دهد. سروش دیزل مبنا با تولید بیش از 300 دستگاه در جایگاه ششم قرار دارد.

بررسی آمار تولید این خودروساز خصوصی نشان می‌دهد این شرکت  که تولید برند پاتریوت را در دستور کار دارد، در جاده رشد تولید حرکت کرده است. سروش دیزل مبنا توانسته تولید خود را بیش از 505 درصد رشد دهد. البته نباید از نظر دور داشت این میزان رشد تولید در حالی نهایی شده که این خودروساز بخش خصوصی سال گذشته در همین بازه زمانی تنها تولید حدود 50 دستگاه از محصولات خود را نهایی کرده است.

معرفی کراس اوور JMC S350 توسط ریگان خودرو؛ قیمتی عجیب برای یک خودرو ناشناخته

ریگان خودرو (برند کوپا) با تولید بیش از 170 دستگاه خودرو تا پایان شهریور ماه امسال در رتبه هفتم قرار دارد. البته ریگان خودرویی‌ها در مهر و آبان ماه امسال محصولی را در خطوط تولید خود نهایی نکردند. با وجود توقف دو ماهه تولید در این خودروسازی آنها همچنان رشد تولید سالانه را به نسبت سال گذشته در کارنامه خود دارند.

بررسی آمارهای تولیدی ریگان خودرویی‌ها نشان می‌دهد این خودروساز نیز در هشت ماه ابتدایی امسال در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته رشد بیش از 102 درصدی را تجربه کرده است.

خودروسازان بم نیز تولید 123 دستگاه را در بازه زمانی یاد شده در سال جاری نهایی کردند. این خودروساز با اینکه در چند ماه اخیر تولیدش متوقف بود، اما در آبان ماه بار دیگر خطوط تولید خود را فعال کرد.

ایلیا‌خودرو نیز که به تازگی به جمع خودروسازان خصوصی اضافه شده در گزارش آبان ماهی وزارت صمت از تکمیل 64 دستگاه از محصولات خود در خطوط تولید خبر داده است.

۷۰ درصد بخش خصوصی صنعت خودرو کشور تعطیل شد  [به روز رسانی] - آبان ۹۸

با توجه به جدیدترین آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت از هفت ماه ابتدایی امسال منتشر کرده است شرکت های خودروسازی بخش خصوصی با افت ۷۰ درصدی تیراژ مواجه شده اند. در آمار وزارت صمت، نام ۱۰ شرکت به‌عنوان خودروسازان خصوصی منتشر شده که در این بین، هفت شرکت هیچ تولیدی در مهر امسال نداشته‌اند. با این حساب، عملا ۷۰ درصد بخش خصوصی صنعت خودروسازی کشور تعطیل شده و سه شرکت دیگر نیز با تیراژی بسیار اندک فعال باقی مانده‌اند.

در ابتدای تحریم ها تولیدات بخش خصوصی با افت مواجه شد اما هرگز متوقف نشد حال اما رفته رفته با قطع ارتباط کامل شرکت‌های خارجی بیشتر کارخانه های بخش خصوصی صنعت خودروسازی به حالت تعطیل درآمده است گفته می شود خودروسازان چینی نیز چندان از شرایط فعلی راضی نبوده و از ترک بازار ایران گله‌مندند.

علت چرایی تنها ماندن بخش خصوصی صنعت خودروسازی به اعمال مجدد تحریم ها باز می گردد. بیشتر شرکت‌های خارجی بخش خصوصی صنعت خودروسازی کشورمان را ترک کرده یا فعالیت خود را به حداقل رسانده اند. خودروسازان چینی در شرایط فعلی ترجیح می دهند برعکس گذشته کشور را ترک کنند و ریسک حضور را نپذیرند. البته در بخش خصوصی شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای نیز حضور دارند که تیراژ تولید آنها بسیار پایین‌تر از چینی هاست.

تا قبل از تحریم خودروسازی در نیمه تابستان ۹۷، خودروسازان چینی توانسته بودند سهمی نزدیک به ۲۰ درصد را از بازار ایران برای خود دست و پا کنند و اگر مانع تحریم سر راه آنها سبز نمی‌شد، سهم شان بالاتر نیز می‌رفت.

صنعت خودروسازی

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد کم‌توجهی به داخلی سازی قطعات در بخش خصوصی به خصوص در حوزه فعالیت خودروسازان چینی است. در سال‌های اخیر اقدامات خاصی برای داخلی سازی قطعات خودروهای تولیدی بخش خصوصی صورت نپذیرفته و از همین رو این بخش وابستگی زیادی به قطعات خارجی دارد. داخل سازی قطعات خودرو های چینی و مونتاژی هرگز از ۴۰ درصدی تجاوز نکرده است ۴۰ درصدی که تازه بیشتر آن را رنگ و مونتاژ قطعات ساده تشکیل می دهد. بسیاری معتقدند که اگر وزارت صنعت و شرکتهای داخلی بخش خصوصی فشار بیشتری برای داخلی سازی قطعات به شرکت های چینی وارد می کردند حال بخش خصوصی صنعت خودروسازی کشور وضعیت به مراتب مطلوب تری داشت.

در بین خودروسازان بخش‌خصوصی اما بیشترین تیراژ طی هفت ماه امسال به کرمان موتور تعلق گرفته است. بنابر آمار اعلامی، این شرکت تا پایان مهر ‌‌ماه امسال ۹ هزار و ۸۰۸ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده‌ تا در مقایسه با هفت ماه سال گذشته، ۶۳ درصد افت تیراژ را تجربه کند. این شرکت همچنین در مهر امسال یک هزار و ۱۸۵ دستگاه تیراژ داشته تا جزو معدود شرکت‌های بخش خصوصی باشد که حداقل تا پایان مهر هنوز فعال بوده است.

دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن طی هفت ماه امسال هزار و ۲۲۰ دستگاه محصول را به تولید رسانده و این در حالی است که نام هاوال و بسترن نیز در جمع تولیدات این شرکت دیده می‌شود. با این حال اما گروه بهمن در مقایسه با هفت ماه سال گذشته افتی ۸۰ درصدی را به خود می‌بیند.

از گروه بهمن بگذریم و به سراغ مدیران خودرو برویم. بنابر آمار موجود، این شرکت در مهر امسال هیچ تولیدی نداشته است. مدیران خودرو اما تا پایان مهر، ۲هزار و ۷۵۱ دستگاه انواع محصولات سواری را تولید کرده تا نسبت به هفت ماه سال گذشته، ۳/ ۹۱ درصد افت کند. در بین محصولات این شرکت، آریزو۵ بیشترین تیراژ را داشته و کمترین عدد تولید نیز نصیب ام‌وی ام ۳۱۵ شده است.

صنعت خودرو آذربایجان که به مونتاژ محصولات ام‌جی چین مشغول بود، در مهر ماه تعطیل بوده و هیچ تولیدی نداشته است. این شرکت تنها ۱۳۵ دستگاه تیراژ در هفت ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۹۶ درصدی را نشان می‌دهد. از کارمانیا دیگر خودروساز بخش خصوصی نیز خبر می‌رسد این شرکت در هفت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افت ۹۰ درصدی مواجه شده و تیراژی تنها ۷۹ دستگاهی داشته است. کارمانیا که محصولات BYD چین را در ایران مونتاژ می‌کرد، در مهر امسال هیچ تولیدی نداشته و به نظر می‌رسد BYD ایران را ترک کرده است. بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر شرکت بخش خصوصی به نام خودروسازان بم در هفت ماه امسال تیراژی ۳۲۰ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با توجه به این رقم، خودروسازان‌بم در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۷۷ درصد افت تولید را به خود می‌بیند. این شرکت یک محصول از جیلی چین را مونتاژ می‌کند و در مهر ماه تنها ۵۸ دستگاه تیراژ داشته است.

از بم که بگذریم، دیگر خودروساز بخش خصوصی به نام ریگان خودرو نیز توانسته در هفت ماه امسال تیراژی ۳۹۸ دستگاهی را از خود به جا بگذارد. این شرکت محصولی به نام کوپا مونتاژ می‌کند که به یکی از زیرمجموعه‌های زوتی چین تعلق دارد. ریگان خودرو در مهر امسال هیچ تولیدی نداشته است. از سوی دیگر، سازه‌های خودرو دیار نیز که محصولی به نام سابرینا متعلق به گریت وال چین را مونتاژ می‌کرد، طی هفت ماه امسال ۱۶۷ دستگاه تیراژ داشته است. این شرکت در مهر امسال هیچ محصولی را به تولید نرسانده است. در نهایت دو شرکت عظیم خودرو و سرمایه‌گذاری بایک نیز فعالیتی در مهر امسال نداشته‌اند، اما در هفت ماه سال، اولی ۴۴ دستگاه و دومی ۶۵ دستگاه محصول به تولید رسانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • mohamadamak
    mohamadamak | ۲۶ آبان ۱۳۹۸

    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

    • آریا
      آریا | ۲۶ آبان ۱۳۹۸

      چون همه غلط ها رو شماها میکنید فقط

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی