ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

بهترین عکس‌های فضایی سال 2021: از میدان‌های درخشان ستاره‌ها تا سحابی‌های باشکوه

آسمان بی‌کران بالای سرمان با تولدها و مرگ‌های دردناک ستارگان، کهکشان‌های پرزرق و برق و یا سحابی‌های اعجاب‌انگیز عالمی مجذوب کننده است که برترین تصاویر آن در سال 2021 را باهم تماشا می‌کنیم. در تعدادی ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۰

آسمان بی‌کران بالای سرمان با تولدها و مرگ‌های دردناک ستارگان، کهکشان‌های پرزرق و برق و یا سحابی‌های اعجاب‌انگیز عالمی مجذوب کننده است که برترین تصاویر آن در سال 2021 را باهم تماشا می‌کنیم.

در تعدادی از این تصاویر، شاهد ستاره‌ها هستیم. ستاره‌ها در مهدهای ستاره‌ای متولد می‌شوند – ابرهایی از غبار و گاز که تحت کشش گرانشی خود فرو می‌ریزند و سپس مشتعل می‌شوند – و این فرآیند پویا موضوع مورد علاقه تلسکوپ‌هایی همانند هابل است. ستاره‌ها در دوران زندگی‌شان می‌توانند به صورت خوشه‌ای در ناحیه‌ای از فضا تجمع کنند و عکس‌های خیره کننده‌ای را برای ما ترسیم کنند. سرانجام، میلیون‌ بعد، این ستاره‌ها با مرگ خود سبب تولید سحابی‌هایی بزرگ می‌شوند که به ما اجازه می‌دهند تخیلاتی فرای دنیای خاکی داشته باشیم و با ترسیم اشکالی مبهم بر روی آن‌ها خیال خود را آزادانه پرواز دهیم. با بزرگ‌تر شدن کهکشان‌ها، این سحابی‌ها در مقیاس‌های بسیار بزرگتری در کنار یکدیگر تجمع می‌کنند.

به عنوان مثال سحابی نقاب، بقایای یک ستاره عظیم، یکی از اجرام مورد علاقه عکاسان نجومی است که تقریبا ده هزار سال پیش به عنوان یک ابرنواختر منفجر شد. در تصویر بالا که هابل به تازگی منتشر کرده است، تکنیک‌هایی پردازشی به کار رفته تا جزئیات بیشتری از این سحابی را باهم مشاهده کنیم.

تصویر دیگر، نمایی جدید از سیاهچاله عظیم در قلب کهکشان M87 هستند که با دانشمندان با اندازه‌گیری قطبش آن موفق شدند پیچ و تاب‌های میدان مغناطیسی را نیز ترسیم کنند.

علاوه بر این‌ها، در ماه فوریه مریخ‌نورد «استقامت» ناسا با دوربینی که بر روی آن نصب شده بود، لحظه برخورد چرخ‌های خود با خاک سرخ مریخ را برای ما ثبت کرد.

درنهایت، به بهترین عکس‌های مسابقه عکاسی نجومی سال در رصدخانه سلطنتی «گرینویچ» می‌رسیم. عکاس چینی «ژونگ وو» با تصویری به نام حلقه شیری که حاصل هزار بار تصویربرداری از کهکشان راه شیری است، موفق شد تا عنوان بهترین عکس در رده کهکشان را کسب کند.

برخی دیگر از این تصاویر در ادامه آورده شده است.

میدان ستاره‌ای از خوشه «Palomar 6» در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری.

ابر ماژلانی کوچک که به عنوان یک کهکشان کوتوله به دور کهکشان راه شیری می‌چرخد. خوشه ستاره‌ای «NGC 346» در مرکز این کهکشان مشاهده می‌شود که با ابری از گاز و غبار احاطه شده است.

نمایی جدید از سیاره مشتری که توسط «جونو» گرفته شده است. در این تصاویر طوفان‌هایی عظیم مشاهده می‌شوند که سیاره را دربر می‌گیرند.

تصویر خیره کننده از سحابی پنجه گربه.

تصویر فضاپیمای متعلق به «اسپیس ایکس» گرفته شده از ایستگاه فضایی بین‌المللی درحالیکه چهار فضانورد را به زمین باز می‌گرداند.

تصویری از سحابی «NGC 1499» ملقب به سحابی کالیفرنیا به علت شباهت به نقشه این ناحیه. این تصویر جز برترین تصاویر نجومی گرفته شده در سال اخیر بوده است.

تصویر هابل از خوشه کهکشانی «ACO S 295» که مقیاس خیره کننده‌ای از عالم را به تصویر می‌کشد. در این تصویر کهکشان‌های دایروی بسیاری دیده می‌شود.

تصویری از باقی‌مانده انفجار ابرنواختری «Cassiopeia» گرفته شده توسط «چاندرا» و یک ستاره نوترونی. هر رنگ نشان دهنده یک عنصر در فضا است. به عنوان مثال رنگ نارنجی آهن، رنگ بنفش اکسیژن، رنگ سبز سیلیکون و آبی تیتانیوم است.

تصویر هابل از دو کهکشان که حدود 220 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند و در حال ادغام با یکدیگر هستند.

مهد تولد ستاره «AFGL 5180» این تصویر ترکیبی از نور مرئی و مادون قرمز است.

تصویر گرفته شده توسط «SPHERE» تلسکوپ «عظیم» که احاطه شدن ستاره پرجرم «SU AUR» توسط یک سیاره غول پیکر را نشان می‌دهد. در این حالت دیسکی شکل می‌گیرد که همانند پرواز پرنده‌ای بزرگ در فضا است.

کاوشگر خورشیدی «پارکر» در عبور از کنار زهره تا رسیدن به مدار خورشید این تصویر را ثبت کرده است. خطوط ثبت شده در تصاویر ذراتی هستند که در فضا آزادانه به هر سو حرکت می‌کنند.

دیسک چرخان با عرض 5000 سال نوری در مرکز کهکشان «NGC 1097» نقطه روشن در مرکز این دیسک یک سیاهچاله کلان جرم است که ابرهای گاز و غبار را به سمت خود می‌کشد.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی