ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان غذا و داروی آمریکا اولین داروی تزریقی پیشگیری از HIV را تایید کرد

داروی جدید تزریقی پیشگیری از ابتلا به HIV یا PrEP از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تاییدیه دریافت کرد. این دارو که «Apretude» نام دارد، برای بزرگسالان و نوجوانان در معرض خطر با ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

داروی جدید تزریقی پیشگیری از ابتلا به HIV یا PrEP از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تاییدیه دریافت کرد. این دارو که «Apretude» نام دارد، برای بزرگسالان و نوجوانان در معرض خطر با حداقل وزن ۳۵ کیلوگرم تایید شده است.

FDA در بیانیه‌ای گفته تایید این دارو، ابزاری مهم به تلاش‌ها برای پایان دادن به همه‌گیری ایدز اضافه می‌کند:

«تاییدیه امروز، یک ابزار مهم به تلاش‌ها برای پایان دادن به HIV با تامین گزینه‌هایی برای پیشگیری از ایدز بجای مصرف روزانه قرص اضافه می‌کند.»

نحوه مصرف داروی تزریقی پیشگیری از HIV

پس از تزریق دو دوز اولیه دارو با فاصله یک ماه، هر دو ماه یکبار Apretude به افراد تزریق می‌شود. انتظار می‌رود این دارو در جلوگیری از ابتلا به افرادی که در معرض خطر قرار دارند، موثر واقع شود. در حقیقت این افراد بجای اینکه هر روز مجبور به مصرف قرص باشند، هر دو ماه یکبار داروی تزریقی دریافت می‌کنند.

داروی تزریقی پیشگیری از HIV

در یکی از آزمایش‌های صورت گرفته برای بررسی عملکرد این داروی تزریقی پیشگیری از ایدز، ۳۲۲۴ زن مورد آزمایش قرار گرفتند و به آن‌ها Apretude یا قرص روزانه پیشگیری از ایدز Truvada داده شد. در نهایت زنانی که Apretude بجای Truvada دریافت کردند، تا ۹۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به HIV قرار گرفتند.

برخی از عوارض جانبی که دریافت‌کنندگان این دارو تجربه کردند شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد در محل تزریق
  • سردرد
  • خستگی
  • درد کمر
  • درد عضلانی

این داروی تزریقی تنها زمانی تجویز می‌شود که جواب تست HIV متقاضی منفی باشد. علاوه بر این، هربار قبل از تزریق دوز جدید باید آزمایش فرد منفی باشد تا از مقاومت بدن در برابر چنین دارویی‌هایی جلوگیری شود.

قیمت این داروی تزریقی پیشگیری از HIV برای هر دوز برابر ۳۷۰۰ دلار است و انتظار می‌رود در سال آینده میلادی در ایالات متحده آمریکا توزیع شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • realtime
    realtime | ۱ دی ۱۴۰۰

    یه خبر عالی بود. امیدوارم شر این بیماری کم شه از سره همه

مطالب پیشنهادی