ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نگاهی به مشخصات نیو ET5؛ پاسخ کوبنده صنعت چین به تسلا مدل 3

استارتاپ چینی نیو چندی پیش از ششمین خودروی خود رونمایی کرد. این سدان برقی ET5 نام دارد و همانند برادر بزرگتر خود یعنی ET7 از بدنه‌ای بسیار سیال و آیرودینامیک برخوردار است. با توجه به ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

استارتاپ چینی نیو چندی پیش از ششمین خودروی خود رونمایی کرد. این سدان برقی ET5 نام دارد و همانند برادر بزرگتر خود یعنی ET7 از بدنه‌ای بسیار سیال و آیرودینامیک برخوردار است. با توجه به ویژگی‌ها و ابعاد، این خودرو رقیب مستقیم تسلا مدل ۳ محسوب می‌شود. شتاب 4.3 ثانیه‌ای و برد حرکتی 1000 کیلومتر در قوی‌ترین نسخه، از مشخصات کلیدی ET5 است.

از نظر نمای بیرونی باید گفت نیو ET5 بسیار شبیه به ET7 طراحی شده و تنها در برخی جزئیات بدنه تفاوت‌هایی با آن دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید بگوییم این خودرو از لحاظ چراغ‌های اصلی و سپر جلو کمی متفاوت‌تر از برادر خود بوده و شکاف موجود در طرفین سپر آن بزرگتر است. در نمای عقب هم چینش اجزا کمابیش مشابه است، اما صندوق ET5 بیرون‌زدگی کمتری دارد.

در داخل کابین با فضای بسیار آشنایی روبرو هستیم، چرا که طراحی و چیدمان کلیه اجزا بسیار مشابه دیگر خودروهای برقی است. طبق روال این روزها در نیو ET5 نیز تعداد دکمه‌های فیزیکی بسیار اندک است و اکثر امکانات از طریق نمایشگر لمسی سیستم اینفوتینمنت کنترل و مدیریت می‌شوند. این نمایشگر عمودی ابعاد بسیار بزرگی داشته و داشبورد را به کنسول میانی متصل می‌کند.

درد پشت فرمان مدرن این خودرو نیز از یک نمایشگر بزرگ برای ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده استفاده شده است. نورپردازی زیبا با پشتیبانی از ۲۵۶ رنگ و سیستم صوتی با پشتیبانی از دالبی اتموس ۷.۱.۴ از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر کابین هستند.

در کنار اینها، شرکت نیو روی قابلیتی اختصاصی به نام PanoCinema مانور زیادی می‌دهد. این قابلیت که با همکاری شرکت NREAL توسعه یافته، به کمک تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کابین خودرو را به یک فضای کاملا دیجیتال پانورامیک و فراگیر تبدیل می‌کند. برای استفاده از این قابلیت عینک‌های مخصوصی طراحی شده است.

با 4,790 میلیمتر طول، 1,960 میلیمتر عرض و فاصله محوری 2,888 میلیمتر، نیو ET5 در دسته سدان‌های کامپکت لوکس قرار می‌گیرد

و اما مشخصات فنی؛ نیو ET5 به یک پیشرانه دو موتوره مجهز بوده و با سه باتری مختلف قابل انتخاب است. این پیشرانه در مجموع ۴۸۸ بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. باتری‌ها هم در سه نسخه ۷۵، ۱۰۰ و ۱۵۰ کیلو وات ساعتی موجود هستند.

نیو ادعا می کند ET5 برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیازمند تنها ۴.۳ ثانیه زمان است. به گفته کمپانی نسخه پایه این خودرو با باتری ۷۵ کیلووات ساعتی قادر است تا ۳۴۱ مایل یا ۵۵۰ کیلومتر مسافت را طی کند‌. این رقم برای مدل‌های مجهز به باتری ۱۰۰ و ۱۵۰ کیلووات ساعتی به ترتیب ۷۰۰ و ۱۰۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

بر اساس برنامه ریزی ها تحویل نیو ET5 به مشتریان از سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. برای این سدان الکتریکی قیمتی برابر با ۳۲۸ هزار یوان تعیین شده که با نرخ روز ارز معادل تقریبا ۵۱ هزار و ۵۰۰ دلار یا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود. البته در صورت احتساب مشوق‌های دولتی قیمت نهایی این خودرو به حدود ۴۰ هزار دلار کاهش می‌یابد.

به غیر از چین کشورهای دیگری چون نروژ، آلمان، هلند، سوئد و دانمارک نیز میزبان محصول جدید نیو خواهند بود. در زمان فعلی مشخص نیست که آیا این خودرو در بازار آمریکا نیز عرضه خواهد شد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی