ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشخصات نسل بعدی پردازنده پرچمدار AMD برای لپ‌تاپ‌ها افشا شد

شرکت AMD روی نسل بعدی پردازنده‌های لپ‌تاپ با نام Rembrandt از نسل رایزن ۶۰۰۰ کار می‌کند. حالا گزارشی جدید، برخی از مشخصات نسل بعدی پردازنده پرچمدار AMD برای لپ‌تاپ‌ها با نام رایزن 9 6900HX را ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

شرکت AMD روی نسل بعدی پردازنده‌های لپ‌تاپ با نام Rembrandt از نسل رایزن ۶۰۰۰ کار می‌کند. حالا گزارشی جدید، برخی از مشخصات نسل بعدی پردازنده پرچمدار AMD برای لپ‌تاپ‌ها با نام رایزن 9 6900HX را فاش کرده که از توسعه آن با لیتوگرافی ۶ نانومتری و فرکانس بوست ۴.۶ گیگاهرتزی خبر می‌دهد.

پردازنده‌های رایزن ۶۰۰۰ جایگزین سری رایزن ۵۰۰۰ با نام Cezanne می‌شوند که انتظار می‌رود قدرتمندترین عضو این خانواده، رایزن 9 6900HX باشد. این پردازنده از CPU و GPU بهبودیافته بهره می‌برد.

مشخصات نسل بعدی پردازنده پرچمدار AMD

در بخش CPU پردازنده رایزن 9 6900HX با ۸ هسته و ۱۶ رشته روبه‌رو می‌شویم که مبتنی بر معماری +Zen 3 خواهد بود. این معماری نسخه بهبودیافته Zen 3 به حساب می‌آید و با لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC به تولید می‌رسد. استفاده از این لیتوگرافی به AMD اجازه می‌دهد که بهره‌وری انرژی و قدرت پردازنده‌های بعدی‌اش را افزایش دهد.

در بخش حافظه کش، AMD برای این پردازنده ۱۶ مگابایت حافظه L3 و ۴ مگابایت حافظه L2 درنظر می‌گیرد. ظاهرا این کمپانی در نسل بعدی پردازنده پرچمدارش برای لپ‌تاپ‌ها از فناوری 3D V-Cache استفاده نخواهد کرد.

پردازنده پرچمدار AMD

در بخش فرکانس تفاوتی میان این پردازنده و نسل کنونی‌اش وجود ندارد و کاربر حداکثر فرکانس ۴.۶ گیگاهرتز را تجربه خواهد کرد، با این وجود انتظار داریم انرژی کمتری مصرف کند. پردازنده‌های نسل بعدی AMD از رم DDR5-4800 پشتیبانی خواهند کرد تا عملکرد لپ‌تاپ‌ها بهبود چشمگیری پیدا کند.

به نظر می‌رسد AMD عملکرد گرافیکی پردازنده پرچمدار بعدی‌اش را بطور چشمگیری افزایش دهد. این کمپانی از معماری RDNA 2 در این پردازنده استفاده خواهد کرد که اطلاعات دقیقی درباره مشخصاتش نداریم اما رادئون 680M نام دارد. DDR5 در عملکرد گرافیک مجتمع RDNA 2 این پردازنده نقش مهمی خواهد داشت.

با وجود بهبود چشمگیر عملکرد گرافیکی، لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده رایزن 9 6900HX باید قدرت بالایی را در اختیار کاربران قرار دهند بنابراین با کارت‌های گرافیک مستقل هم روبه‌رو خواهیم شد. انتظار می‌رود محصولات مجهز به پردازنده پرچمدار AMD دارای کارت‌های گرافیک قدرتمند مانند انویدیا RTX 3070 Ti و RTX 3080 Ti باشند.

AMD
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی