ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان ژاپنی روی یک واکسن کرونا با قابلیت ایجاد مصونیت دائمی کار می‌کنند

محققان علوم پزشکی موسسه متروپولیتن توکیو در حال ساخت یک واکسن برای بیماری کرونا هستند که نه تنها با تزریق آن ایمنی دائمی در برابر ویروس سارس-کوو-۲ خواهیم داشت، بلکه می‌توان آن را در دمای ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

محققان علوم پزشکی موسسه متروپولیتن توکیو در حال ساخت یک واکسن برای بیماری کرونا هستند که نه تنها با تزریق آن ایمنی دائمی در برابر ویروس سارس-کوو-۲ خواهیم داشت، بلکه می‌توان آن را در دمای اتاق به هر گوشه از دنیا منتقل کرد.

از آنجایی که عفونت کووید-۱۹ با واریانت امیکرون در سراسر دنیا در حال پخش شدن است، به زودی کشورها باید بین قرنطینه کامل و پخش شدن ویروس بین مردم یکی را انتخاب کنند. واکسیناسیون می‌تواند شدت بیماری را کاهش دهد، اما در برابر قدرت انتقال بالای واریانت جدید بی‌اثر است. با وجود اینکه کمپانی‌هایی که واکسن کرونا را ساختند، تاکنون دوز بوستر برای واریانت‌های متفاوت تولید کردند که می‌تواند پاندمی را به حالت عادی خود بازگرداند، شنیدن خبر واکسن تک دوزی که می‌تواند مصونیت دائمی داشته باشد بسیار دلگرم‌کننده است.

واکسن کرونا با مصونیت دائمی

این تیم برای ساخت واکسن از شاخه‌ای از ویروس واکسینیا (Vaccinia) استفاده می‌کند که بیماری در بدن ایجاد نمی‌کند، اما برخی از ترکیبات پروتئینی آن با پروتئین اسپایک سارس-کوو-۲ جایگذاری شده است. امروزه ترکیب پروتئین اسپایک با مکانیزم تحویل متفاوت، یک استراتژی معمول در طراحی واکسن‌ها محسوب می‌شود و به همین دلیل، این تیم مطمئن است که این واکسن تک دوز می‌تواند آنتی‌بادی خنثی‌کننده قوی به بدن برساند و حتی ایمنی سلولی طولانی‌مدتی را ایجاد کند.

آزمایش‌های مشابهی روی میمون‌های ماکاک انجام شد که این واکسن توانست آن‌ها را در برابر ابتلا به عفونت ایمن کند. به علاوه، این واکسن عوارض جانبی کمتری در مقایسه با واکسن‌هایی دارد که مجوز استفاده اضطراری دریافت کردند. شاخه غیر بیماری‌زای استفاده شده در این واکسن نمی‌تواند در بدن پستانداران تکثیر شود و به همین دلیل واکنش‌های جانبی کمتری در بدن ایجاد می‌کند.

محققان این واکسن را روی چهار سویه نگران‌کننده (Variant of Concern) قبلی آزمایش کردند و متوجه شدند که روی آن‌ها هم تاثیرگذار است. این تیم انتظار دارد که واکسن جدیدشان روی واریانت امیکرون اثربخش باشد و همچنین افزود که این واکسن می‌تواند در دمای اتاق نگهداری شود و به راحتی به هر جای دنیا منتقل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی