ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مجلس، قوه قضائیه را مکلف به تشکیل شعب مخصوص رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با مصوبه‌ای قوه قضائیه را مکلف به تشکیل شعب مخصوص رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان در شوراهای حل اختلاف کردند. نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۴ دی ماه) مجلس ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با مصوبه‌ای قوه قضائیه را مکلف به تشکیل شعب مخصوص رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان در شوراهای حل اختلاف کردند.

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۴ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، ماده ۹ طرح جهش تولید دانش‌بنیان را تصویب کردند.

براساس این مصوبه، قوه قضائیه مکلف است به منظور رسیدگی به کلیه اختلافات در زمینه‌های علمی و فناوری مابین اشخاص، اعم از حقیقی و حقوقی، با اشخاص حقیقی و حقوقی دانش بنیان، فناور و نخبگان، شعبه یا شعب تخصصی در شوراهای حل اختلاف و دادگاه‌ها تشکیل دهد.

شعب تخصصی موضوع این ماده می‌توانند بین طرفین سازش ایجاد کنند و یا در صورت توافق طرفین، پرونده را جهت رسیدگی به داوری ارجاع دهند.

دستورالعمل نحوه تشکیل شعب مذکور، ظرف حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط رئیس قوه قضائیه ابلاغ می‌گردد.

راهی برای بقای کسب‌وکارهای نوپا

بعد از انتشار بخشنامه معاونت حقوقی ریاست جمهوری، حالا با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تکلیف قوه قضائیه به منظور رسیدگی به اختلافات در زمینه‌های علمی و فناوری حقیقی و حقوقی، به نظر می‌رسد مسیر برای بقا و ادامه حیات در حوزه‌های مرتبط با نوآوری اندکی بهبود پیدا کند.

هرچند بعد از ابلاغ این مصوبه تا 6 ماه آینده باید در انتظار دستور العمل رئیس قوه قضائیه به منظور تشکیل شعب باشیم. قرار بر این است که این شعب بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد بررسی قرار دهند.

در این روند پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفته و با توجه به کارگروهی که معاونت حقوقی مجلس در راستای رسیدگی به شکایت‌های نهادهای دولتی از کسب‌وکارهای نوپا تشکیل داده شاید روند کاری این کسب‌وکارها نسبت به گذشته بهبود پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی