ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلامت

سازمان جهانی بهداشت: شواهد از علائم خفیف‌تر کرونا امیکرون حکایت دارند

به گفته سازمان بهداشت جهانی، شواهد نشان می‌دهد که گونه امیکرون ویروس کرونا بر دستگاه تنفسی فوقانی تاثیر می‌گذارد، اما علائم خفیف‌تری نسبت به سایر گونه‌ها در بدن ایجاد می‌کند. هرچند که در این گونه ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

به گفته سازمان بهداشت جهانی، شواهد نشان می‌دهد که گونه امیکرون ویروس کرونا بر دستگاه تنفسی فوقانی تاثیر می‌گذارد، اما علائم خفیف‌تری نسبت به سایر گونه‌ها در بدن ایجاد می‌کند. هرچند که در این گونه تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد، اما نرخ مرگ و میر پایین است.

«عبدی محمود»، مدیر حوادث سازمان جهانی بهداشت به خبرنگاران در ژنو گفت: «ما مطالعات بیشتری انجام دادیم و مشاهده شده که امیکرون قسمت بالایی ریه را آلوده می‌کند. این موضوع سبب نوعی ذات‌الریه شدید می‌شود.»

سرعت بالای شیوع کرونا امیکرون

از آنجایی که این نوع جهش‌ یافته برای اولین بار در نوامبر شناسایی شد، داده‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که این گونه به سرعت گسترش یافته و در زمان کوتاهی در 128 کشور ظاهر شده است. به دنبال ظهور آن، مجددا معضلاتی برای بسیاری از کشورها از لحاظ اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده است.

اما، درحالیکه تعداد موارد ابتلا مجددا درحال رکوردزنی است، نرخ بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر اغلب کمتر از سایر گونه‌های این ویروس است.

اظهارات سازمان جهانی بهداشت در مورد کاهش خطرات کشنده این گونه ناشی از مطالعات در آفریقای جنوبی – یکی از اولین کشورهایی که گونه امیکرون در آن شناسایی شد – است.

کرونا امیکرون

اما نکته‌ای که محمود به آن‌ اشاره کرد، جمعیت جوان آفریقای جنوبی بود که مسلما سن کم می‌تواند پارامتر مهمی در کاهش میزان ابتلای شدید به ویروس باشد.

گونه امیکرون با قابلیت انتقال بالا می‌تواند تنها ظرف چند هفته در بسیاری از نقاط عالم پخش شود و تهدیدی برای سیستم پزشکی هر کشور محسوب شود.

درحالیکه به نظر می‌رسید امیکرون قابلیت شکست آنتی‌بادی‌ها را دارد، پزشکان با انجام مطالعات بیشتر دریافتند که واکسن‌های کرونا با برانگیختن سطح بالاتری از آنتی‌بادی در بدن می‌توانند در برابر این گونه محافظت ایجاد کنند.

محمود در پاسخ به این سوال که آیا برای مبارزه با گونه امیکرون به نوع جدیدی واکسن نیاز هست یا خیر، گفت: «برای پاسخ به این سوال خیلی زود است. اما باید همواره به مطالعه داده‌های مختلف بپردازیم و برای یافتن بهترین روش مبارزه و درمان تلاش کنیم.»

او ادامه داد: «با این‌حال، ویروس کرونا به گونه‌ای است که همواره می‌تواند گونه‌های جدید دیگری را بروز دهد. بنابراین باید به فکر دوزهای سوم و یا حتی چهارم واکسن بود که ایمنی مناسب را در بدن ایجاد می‌کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی