ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شش رکورد خارق‌العاده دنیای علم در سال 2021

دنیای علم پر از رمز و رازهایی است که همواره ما را به تلاش برای کشف عمیق‌تر آن تشویق می‌کند. در سال میلادی گذشته دانشمندان موفق به رکوردزنی در برخی یافته‌ها شدند که هر یک ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

دنیای علم پر از رمز و رازهایی است که همواره ما را به تلاش برای کشف عمیق‌تر آن تشویق می‌کند. در سال میلادی گذشته دانشمندان موفق به رکوردزنی در برخی یافته‌ها شدند که هر یک در نوع خود بی‌نظیر هستند.

قدیمی‌ترین سیاهچاله غول‌ پیکر

بیش از 13 میلیارد سال پیش، زمانی که جهان ما تنها 670 میلیون سال سن داشت، یک سیاهچاله عظیم متولد شد. این سیاهچاله با جرمی در حدود 1.6 میلیارد برای جرم خورشید، کلان سیاهچاله تازه کشف شده‌ای است که «J0313-1806» نام دارد. این سیاهچاله حدودا دو برابر سنگین‌تر و حدود 20 میلیون سال قدیمی‌تر از سیاهچاله رکورددار قبلی است. ستاره‌شناسان می‌گویند این غول باستانی آنقدر بزرگ است که تصورات مربوط به چگونگی شکل‌گیری سیاهچاله‌های کلان پرجرم را به چالش می‌کشد.

گرانش در کوچکترین مقیاس

به گفته اسحاق نیوتن و آلبرت اینشتین، هر جسمی که جرم دارد، گرانش نیز دارد، حتی اگر جرم آن بسیار بسیار کم باشد. اکنون دانشمندان موفق شده‌اند تا میزان گرانش یک توپ طلا را با عرض 2 میلی‌متر و وزن حدود 90 میلی‌گرم اندازه‌گیری کنند. آن‌ها موفق به اثبات این امر شدند که حتی همین جرم اندک نیز قادر به ایجاد کشش گرانشی است که پیش از این دانشمندان حدس زده بودند. محققان هنوز به دنبال راهی برای فهم نحوه رفتار گرانش در مقیاس‌های کوانتومی هستند – جایی که قوانین مختلف فیزیک درهم می‌شکند و سیستم‌ها رفتاری متفاوت از خود بروز می‌دهند.

قدیمی‌ترین انگشت‌های شست با جهت مخالف

یک پتروسور 160 میلیون ساله با نام مستعار «Monkeydactyl» اکنون اولین حیوان شناخته شده با انگشتان شست در زوایای مخالف است. این خزنده پرنده که نام علمی آن «Kunpengopterus antipollicatus» است، احتمالا از این نوع انگشتان و مفاصل انعطاف‌پذیر برای بالا رفتن از میان درختان شمال شرقی چین فعلی استفاده می‌کرده است. دانشمندان عقیده دارند که این سبک انگشتان به او کمک می‌کرده تا حشرات را به منظور بلعیدن در دست بگیرد.

اولین ادغام در نوع خود

برای اولین بار، دانشمندان موفق به دیدن سیاهچاله‌ای شده‌اند که یک ستاره نوترونی را می‌بلعد – بقایای فروپاشیده یک ابرستاره مرده. ستاره‌شناسان این رویداد را با اندازه‌گیری امواج گرانشی که از برخورد آن‌ها ساطع شده و در نهایت به زمین رسیده‌ است، شناسایی کردند. همه منابع شناسایی شده تا پیش از این، شامل دو جرم مشابه بودند که در فضا با یکدیگر برخورد می‌کردند – مثلا دو سیاهچاله و یا دو ستاره نوترونی.

قدیمی‌ترین DNA حیوانی

دندان یک ماموت سیبری که بیش از یک میلیون سال پیش می‌زیست، رکورد قدیمی‌ترین DNA حیوانی کشف شده در تاریخ را شکست. رکورد قبلی متعلق به DNA اسبی بود که در حدود هفتصد هزار سال پیش می‌زیست. دانشمندان می‌گویند یافته‌های جدید احتمالا به مرز ماندگاری DNA نزدیک می‌شوند. ژن‌های ماموت نشان می‌دهند که احتمالا این حیوان متعلق به گونه‌ای ناشناخته بوده است.

DNA گروه انسان‌نما

گروه مرموز انسان‌نما که با نام علمی «دنیسووان» شناخته می‌شود، مدت‌ها پیش از بین رفته است. آن‌ها هیچ اثری از خود به جای نگذاشته‌اند. تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی اخیر نشان داد که مردم بومی محله «Ayta Magbukon» در فیلیپین حدود 5 درصد از DNA دنیسووان‌ها را در بدن خود دارند. این رقم، بالاترین رقم یافت شده از اجداد دنیسووان‌ها در سراسر جهان است. محققان با استفاده از این نتیجه دریافته‌اند که برای پیدا کردن سرنخ‌های بیشتر از این گروه، باید نواحی جنوب آسیای شرقی و استرالیا را مورد بررسی قرار دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی