ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ فضایی جیمز وب آخرین بخش فرآیند بازگشایی را پشت سر گذاشت

تلسکوپ فضایی جیمز وب سرانجام آینه اصلی خود را باز کرد تا بخش عمده فرآیند پیاده‌سازی رصدخانه ظرف مدت دو هفته به پایان برسد. تیم کنترل این ماموریت حالا باید زاویه آینه‌های تلسکوپ را در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

تلسکوپ فضایی جیمز وب سرانجام آینه اصلی خود را باز کرد تا بخش عمده فرآیند پیاده‌سازی رصدخانه ظرف مدت دو هفته به پایان برسد. تیم کنترل این ماموریت حالا باید زاویه آینه‌های تلسکوپ را در یک فرآیند چند ماهه تنظیم کند و جیمز وب را برای رصد اعماق فضا آماده سازد.

تلسکوپ جیمز وب در دو سمت خود دو پنل اصلی دارد که نور فروسرخ را از فاصله بسیار دور دریافت می‌کنند. هر کدام از این پنل‌ها سه آینه پنج ضلعی طلایی دارند. دیروز شاهد باز شدن پنل سمت چپ رصدخانه بودیم و امروز نوبت پنل سمت راست بود که با موفقیت باز شد. حالا هر 18 آینه تلسکوپ باز شده و حساس‌ترین بخش اصلی عملیات را پشت سر گذاشته‌ایم.

جیمز وب حالا به سومین احتراق خود برای اصلاح مسیر حرکت به سمت مدار «لاگرانژ L2» نیاز دارد تا در جایی بین زمین و خورشید قرار بگیرد. اخترشناسان از این نقطه برای مطالعه بدون تداخل نور فروسرخ استفاده می‌کنند. این تلسکوپ می‌تواند چیزهایی را ببیند که هابل و سایر تلسکوپ‌ها تاکنون قادر به دیدن آن‌ها نبودند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

آینده تلسکوپ فضایی جیمز وب

جیمز وب حدود دو هفته دیگر به مدار خود می‌رسد، اما باید تا تابستان صبر کنیم تا بتوانیم اولین تصاویر حاصل از رصدهای این تلسکوپ را ببینیم. و به احتمال زیاد مدت بیشتری طول خواهد کشید تا این تصاویر به اکتشافات معنادار تبدیل شوند و بتوانیم پاسخ برخی از سوالات خود را پیدا کنیم.

ناسا با تلسکوپ فضایی جیمز وب برای اولین بار موفق شد یک رصدخانه پیچیده را در فضا پیاده‌سازی کند. این پروژه نشان داد که انجام چنین ماموریت‌هایی شدنی است و بشر می‌تواند در آینده دوباره دست به چنین کارهایی بزند، هرچند بعید است که به این زودی‌ها شاهد ماموریت مشابهی باشیم.

تلسکوپ جیمز وب بالاخره پس از سال‌ها انتظار و تاخیرهای مکرر، روز کریسمس زمین را ترک کرد تا سفر اکتشافی خود را آغاز کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MOhamaD
    MOhamaD | ۱۹ دی ۱۴۰۰

    فکر می‌کنم به اشتباه نوشتید “در جایی بین زمین و خورشید قرار بگیرد”

مطالب پیشنهادی