ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

بیانیه لندو در واکنش به نامه بانک مرکزی: رتبه‌بندی اعتباری عامل اصلی کاهش ریسک اعتباردهی‌ است

لندتک لندو در پی غیرمجاز اعلام شدن اعتبار سنجی این استارتاپ از طرف بانک مرکزی با انتشار بیانیه‌ای با بیان اینکه معیار لندو برای ارائه اعتبار به مشتریان، همان سامانه‌های مورد تایید و دارای مجوز ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۵

لندتک لندو در پی غیرمجاز اعلام شدن اعتبار سنجی این استارتاپ از طرف بانک مرکزی با انتشار بیانیه‌ای با بیان اینکه معیار لندو برای ارائه اعتبار به مشتریان، همان سامانه‌های مورد تایید و دارای مجوز بانک مرکزی است، از رفع ابهام بانک مرکزی درباره شیوه اعتبار سنجی این مجموعه خبر داد.

بر اساس این بیانیه، معیار لندو برای ارائه اعتبار به مشتریان، همان سامانه‌های مورد تایید و دارای مجوز بانک مرکزی است. از همین رو لندو خدمات اعتبارسنجی ارائه نمی‌دهد. در حال حاضر لندو ابهام مطرح شده از سوی بانک مرکزی را از آن طریق پیگیری کرده و در نهایت مسئله مرتفع شده است.

نامه بانک مرکزی چه نکته‌ای را زیر ذره‌بین برد؟

بانک مرکزی چندی پیش با واکنش نسبت به عملکرد استارتاپ‌های حوزه لندتک شیوه اعتبار سنجی آنها را مورد انتقاد قرار داده بود و با ابلاغ نامه‌ای به مجموعه «لندو»، اعتبار سنجی توسط سایت سایت این مجموعه را غیرمجاز اعلام کرد و خواستار توقف این فعالیت شد.

در این نامه ارائه خدمات اعتبارسنجی و تعیین امتیاز اعتباری غیرمجاز و بدون مجوز عنوان شد و هشدار داده شده که در اسرع وقت ضمن اعلام منبع دریافت اطلاعات اعتباری اشخاص به این بانک، ارائه هرگونه خدمات اعتبارسنجی و تعیین نمره اعتباری در وب‌سایت و اپلیکیشن این مجموعه متوقف شود.

این ماجرا با واکنش فین‌تک‌ها مواجه شد و لندتک‌ها به طور خاص این موضوع را مورد پیگیری قرار دادند. در همان روزها طی مصاحبه‌ای که مدیرعامل لندو با دیجیاتو داشت، عملکرد این مجموعه را کاملا قانونی توصیف کرد.

«امیر حق رنجبر» با ارائه توضیحاتی در اینباره گفت: «در لندو در کنار رتبه‌بندی اعتباری خودمان، گزارش استاندارد مورد تایید بانک مرکزی مبنای کار است. بانک مرکزی با بیان اینکه ما به عنوان یک لندتک نباید وارد چنین روندی شویم مخالفت خود را اعلام کرده. این در حالی است که اگر امکان رتبه‌بندی و اعتبار سنجی را نداشته باشیم، کار ما هیچ ارزش افزوده‌ای نخواهد داشت.»

بیانیه لندو در واکنش به نامه بانک مرکزی

لندو در بیانیه اخیر خود نسبت به نامه بانک مرکزی واکنش نشان داد و اعلام کرد در حال حاضر فرآیند اعتبارسنجی و ارائه اعتبار لندو به مشتریان، بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

لندو در بخشی از بیانیه خود به توضیح جزئیات مراحل کاری این لندتک پرداخته و عنوان کرده: «مرحله اول که مرحله اصلی است، اعتبارسنجی از طریق یکی از شرکت‌های مورد تایید و دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی مرحله اول شکل‌گیری همکاری است. در این مرحله بعد از استعلام، اعتبار درخواستی مشتری به وی تعلق می‌گیرد.»

این روند در حالی است که همان‌طور که پیش از این مدیرعامل لندو هم تاکید کرده بود؛ لندو پارامترهای مختلفی مبتنی بر هوش مصنوعی که شامل ۱۰۰ متغیر از جمله سن، شغل، تحصیلات، محل سکونت، حتی اپراتور تلفن همراه و رفتار پرداخت مشتریان (پرداخت به‌موقع یا زودتر از موعد اقساط) است را نیز بررسی می‌کند.

رتبه‌بندی اعتباری عامل کاهش ریسک

بر اساس توضیحات لندو در این بیانیه: «در مرحله دوم هر شخص امتیازی را دریافت می‌کند. در این روش مشتریانی که امتیاز بالاتری داشته باشند، از مزیت‌های مختلفی از جمله افزایش سقف اعتبار و کاهش کارمزد برای درخواست‌های بعدی و تخفیف خرید از فروشگاه‌های آنلاین برخوردار می‌شوند. لندو از این رتبه‌بندی اعتباری، فقط برای طبقه‌بندی داخلی مشتریان خود استفاده می‌کند و این روش مبنای اعتباردهی اولیه به متقاضیان نیست.»

در این بیانیه با تاکید بر اهمیت رتبه‌بندی اعتباری چنین آمده است: «رتبه‌بندی اعتباری در لندو عامل اصلی کاهش ریسک اعتباردهی‌ است؛ به‌طوری‌که نسبت مطالبات غیرجاری در لندو بسیار کمتر از این شاخص در بانک‌هاست.»

بر اساس توضیحات این بیانیه، ارزش خلق‌شده حاصل از این اتفاق، افزایش توانمندی لندو و تأمین‌کننده مالی‌‌اش در اعتباردهی‌ است که این موضوع در نهایت به نفع مشتریان خواهد بود. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی